2013 m. gegužės 5 d., sekmadienis

Raganos tango


Kas: filmas Transas
Režisierius: Denis Boilas (Danny Boyle)
Vertinimas: 10/10
http://www.imdb.com/title/tt1924429/?ref_=sr_1


rež.D.Boyle
Dažniausiai psichologinius trilerius žiūriu iki pirmo šūvio ar pirmo lavono.Po to būna aišku, kiek jų bus ir kokiu tankiu juos scenaristas išdėlios iki finalinių titrų. Visi, ilgiau išgyvenę partizaninės orientacijos krašte, nori nenori tampa puikūs detektyvai ir įžvalgūs pėdsekiai .Čiabuviai gebam po nuodugnesnio pamąstymo atsekti, kam ir kada   per giminių ar TV fermos jubiliejų nusilenkti žemiau, kuriam slaptos grandinėlės nariui  duoti kyšį, kas tą kyšį perduos, kam reikės duoti "otkatą" natūraliu būdu, kam - iškreiptu, kam iškart, kam po sutarto poledinio periodo, kam - brendžiais, kam - kelionėmis,  o kam - akcijom.

Denio Boilo "Transą" žiūrėjau išsižiojusi, net mirktelėti nebuvo kada.Gilesnės filmo prasmės atsivėrė po laiko, po peržiūros. Jo filmai -  kaip geros knygos ar genialiai paprasta sociologo studija.  Ne kinas, o rafinuotų scenarijų ekranizacijos. Jose - potekstės, skirtos intelektualams, ir paviršinis intriguojančio siužeto draivas - likusiems, kurie tingi, neturi laiko gilintis į siužeto pogrindžius . Be to, ištyrinėjami socialinių trendų pirmieji daigai.

Žymus anglų režisierius , kaip flagmanas,  laiko aukštai kino etikos  kartelę.Išties, kinas turi būti gera pramoga , bet ne tuščia, o su stipriu mentaliniu užtaisu, skatinančiu susivokti , kokiu Laiku gyveni ir kaip jame išsaugoti žmogiškumo pavidalą bei kertines vertybes. D.B. nekuria meno šedevrų, tačiau jo filmuose yra pristatomi ryškiausi  mūsų laikų  herojai. Menine prasme ir L.Tolstojaus tekstai  - kaip reta negražūs, "neskanūs", prikliai detalizuoti ir griozdiški. Nelygu lietkoopsąjungos parduotuvės. Ten lentynose tvarkingai išdėliotos visos įmanomos, galbūt kada  ūkininkui prireiksainčios smulkmenos, nuo batų raištelių iki kinų servizų.Tačiau L. Tolstojaus sukurti herojai - liko, atpažįstami  aplink  pjerai bezuchovai, natašos rostovos, anos kareninos..


D. Boilas irgi sukuria ryškius šiuolakinius herojus, su kuriais beveik visi anksčiau ar vėliau susidursime . Ir mėginsime sandūroje neapsirikti jų esmėje, aukštuose tiksluose ar niekinguose kėsluose. Su uždaros sektos guru, valdingaja Sele , su paslaptingųjų salų ieškotoju Ričardu, kuriam tenka per kraują plėštis iš Selės dvasinių voratinklių, iš savo paties avantiūrų pinklių. Abu - iš filmo "Paplūdimys" .



"Transe"  irgi   spalvingai ir ironiškai, skvarbiai ir talentingai yra  pateikiami Mūsų laikų herojai. Ryškiausia -šiuolaikinė Ragana, manipuliuojanti kitų sąmonėmis ir poelgiais.

Raganos Elizabetės  juodąją, tamsios Visatos skylės  prigimtį pabrėžia juodaodė gražuolė pantera ,aktorė. Rozaria Davson (Rosaria Dawson). Ji - ultramoderni, klestinti, VIP klasės  psichoterapeutė, taikanti hipnozę. Ne kokia basakojė tumba-jumba, su klyksmais lakstanti per degančias žarijas.Net Salomėja Neris tą žinojo:" Bėga ragana per sniegą, nepalikdama pėdų". Sniegas, šatis ir speiguota tyla - jos ledo karalystė
 Tokia - snieguotai rami ir užtikrinta - Elizabetė. Idealiai socializuota, pavydėtina  gyduolė - tol, kol pakvimpa milijonais. Čia jos prigimtis atsiskleidžia tomis pačiomis savybėmis, kurios gąsdino žmones visais laikais.Godumas, savimyla, šaltakraujis verslumas, gebėjimas bet kokiom priemonėm ištraukti pinigus, nesugebėjimas mylėti. Viena tokia mane, eilinį sykį pavasariškai įsimylėjusią, gėdino: "meilė - tai biochemja, nesveikos hormonų audros, esi ligonė, tau reikia gydymo." Gydymo nuo žmogienos? cha-cha...Žmogienos kvapas  visais laikais sukelia raganų įniršį ir pasiutimą:)))

Jų juodadvasė  meilė - tai vulkaniškas žūtbūtinis geismas gauti, paturėti, praryti, pasisavinti tučtuojau, kažką, ko jos trūks plyšk užsigeidė. Priemonės visos tinka, kito žmogaus norai ir valia - kas tai? Tai - jų niekinamos seilės.
Filme Elizabetė tvarkosi su Saimonu (akt.James McAvoy) kaip su karosiuku ant keptuvės. Išvarto, išpreparuoja  jo sielą (psichiką) be skrupulų, užpogramuoja susinaikinimui.

Mintys į šoną: Pirmąsyk su raganų akivaizdžiais psichotriukais susidūriau "Veido" leidinių grupėje.  Oj, ten vyko Valpurgijos nakties  cirkai ir velniava . Nekalčiausias: prie debiutinio didelio teksto vietoj mano autorinės  nuotraukos puikavosi naujai iškepta raganaitė, kaip autorė. Nei  redaktorė, nei dizainerė negalėjo paaiškinti, koks proto užtemimas joms įvyko,kaip  didelio tiražo pigiame žurnaliuke "susikeitė " nuotraukos, kodėl apgavo ir mane,  ir skaitytojus. Lygiagrečiai kelių inspekcijoje gyva ragana, teismo ekspertė iš Chemijos instituto, įrodinėjo, kad tai aš sudaužiau jos automobilį  aikštelėje prie "Veido" redakcijos. Laukdama  šmeižto išrišimo  visiems laikams įsisamoninau - nuo raganų ir raganių reikia nešti kudašių kuo toliau.Veido leidinių grupę aplenkiu iš tolo, net Maksimoje ,pamačiusi jų leidinius, imu  atvirai žegnotis ir tyliai melstis.Anuokart nuo neįmanomų  autoremonto išmokų išgelbėjo baltalytis policijos pareigūnas: nepatingėjo išmatuoti  kėbulų nubrūžinimų skirtumus ir įrodyti , kad esu nekalta.. 

 O koks raganiškas proto užtemimas įvyko inteligentui, pavyzdingam Mokslų Akademijos bibliotekos skyriaus vadui Dariui Sabaliauskui, kuris už draugo nužudymą nuteistas kalėti 9 metams? Savo memuaruose jis galėtų įspėti , kaip greituoju ir lengvuoju būdu sugriauti amžiną gyvenimą. Tereikia pamilti Raganą.

Apie tai, kuo baigiasi tokia pražūtinga meilė -aštraus, dinaminio siužeto psichotrileris, puiki anglų  juodoji komedija. Joje tirštai pritrombuota naujausių žmogaus sąmonės tyrinėjimo atradimų.Pagrindinis:" kituose žmogus mato tai, ką nori matyti, o ne jų esmę, ne tai,  kas tie kiti  yra. Tačiau tą, ką jis mato, dažniausiai įteigia jam pašaliniai, manipuliuojantys sąmone tiek šaltakraujiškai ir meistriškai, kad to niekas nepastebi." 

Saimono personažas - Monmartro poeto Kristiano iš "Mulen Ružo" dvynys, Jueno Makgregoro kopija.Irgi naujų laikų tipinis herojus . Neatsitiktinai atkartotos ekstatinės Monmartro minezingero  išraiškos.Patiklus,  atlapaširdis romantikas, kurį link liepsnojančio automobilio pragaro atvedė vidiniai demonai - priklausomybės nuo lošimų ir alkoholio. Tiesi nuorodą į Mulen Ružą - panoraminiai ūkanoto  miesto vaizdai, vienodai padūmavusiai  matomi ir iš "Mulen Ružo" literato ir iš Londono meno aukciono eksperto palėpių.
Fr. Goya "Witches in the air"
Raganų šokiams būtent tokia  balta šviežiena, kaip drėgnų akių Saimonas,   ir reikalinga. Kaip  lengvai prieinama energijos ir finansų injekcija  .

Anglų klasikinėje lliteratūroje daug siužetų apie magines paveikslų galias.Prakeikto Doriano Grėjaus portreto tema filme tęsiama  Fr.Gojos paveikslu "Raganos ore" . Jis, kaip neįkanojamas lobis,  tampa centrine vinimi, sujungia modernių  Velnienės ir Velnino godulius vienoje patalynėje. V.Kaselis pagaliau ir vėl  klastingo infernalinio piktadario amplua. Ir jam,kaip Raganai, neduota įsimylėti , mat yra vedamas galingesnio jausmo -  pragariškos aistros turtams. Jų duetas su R. Davson - magiškai įspūdingas,juodoji , išradinga, maumukų  technoporelė. Šaolinio kovų menai su transo kardais ir ipadų rapiruotėmis .Finalas - tipinis,raganiškas. Pas ją -nepasiekiamas lobis, pas jos porininką - malonūs sekso prisiminimai  ir tuščios kišenės.Beje, tikrovėje išties esama firminių raganų žymių  - neišnaikinami plėmai ant veido, plaukuotas  tamsus apgamas ant kryžkaulio (žmogbeždžionės kilmės  rudimentas) ir - (nebūtinai)- žalios akys , kaip iš S.T. Kondroto Žalčio žvilgsnio.  



Kinematografinės naujovės: meistriškai parodyta išplaukusi , banguojanti žmogaus  sąmonės būsena, kai ją valdo eilinis Dž. Foulso išrašytas Magas, šiuosyk - žavi psichotereaputė Elizabetė. Užburtas sapnas-nesibaigiantis košmaras -  tampriai susilieja su realia tikrove,tapatybė suskyla mozaikiniais gabalais, užkeiktų vyrukų  pajautos kaip drugeliai nusikreipia, lekia link  pragaištingos aistros ugnies, su geidulingu slaptažodžiu "Braškė" lūposna. .






Komentarų nėra:

Rašyti komentarą