2013 m. rugsėjo 3 d., antradienis

Senukų bastionas

Kas: ekskursija po Valdovų rūmus
Kada: 2013 08 14

Lietuva tampa senukų valstybe.Šią  akivaizdžią aksiomą  patvirtino ir fundamentaliai materialus artefaktas - atstatyti Valdovų rūmai. Ten nuskubėjau patriotiškai pakylėta,  vykdydama savanorišką akciją "Nepraraskim jaunų emigravusių protų ".Užsakėm iš anksto ekskursiją svečiui, sūnui doktorantui iš UK. Muistėsi išsisukinėdamas, bet tėvų užsidegimas pramušė jo alergiją istorinių muziejų naftalinui. Pavyzdingai atlaikė 1,5 val  trukmės ekskursiją, kurią vedė nerealiai žavi ir įdomi gidė Birutė Šulinskienė (rekomenduoju), sakyčiau gyvų muziejinių gidų etalonas.
Art: M. E.Andriolis


Įspūdžiai  po apsilankymo - dvejopi.Žiūrint iš skurdžios valstybės taško - pasididžiavimas ir  karščiausi pagyrimai visiems, kas  įgyvendino didingą atstatymo projektą nepaisant finansinių ir politinių kliūčių . Vertinant pasaulio analogų kontekste - ak, sorry, sorry, pity pity, graudu, kokia skurdi ekspozicija, koks ubagiškas turinys solidžioje architektūrinėje restauracijoje. Slovakijos Ostravo pilyje, pastatytoje vietinio grafo, yra daugiau kur akis paganyti, jos daiktų kolekcija  daro didesnį įspūdį.

1999 metais Čikagos meno institute  teko lankytis parodoje "Lenkijos karalystės ir LDK karališkosios regalijos". Prabanga tviskantys eksponatai - paauksuoti sostai ir skeptrai,  brangakmeniais nusagstytos karūnos, šilku austos karališkos vėliavos ir kaltiniai herbai vos tilpo parodų salėse. Tuo tarpu Valdovų rūmų salėse - nepadoriai, apgailėtinai  tuštoka. Šių metų spalį, pasibaigus  Lenkų paskolintai Gobelenų parodai,  didžiosios sienos  gal ir liks tuščios, kaip naujakurių rūmuose. Nežinau muziejininkų  veiklos užkulisių, tačiau negi sovietmečiu  niekas nedėjo pastangų susigrąžinti bent  menką dalį rūmų atributikos ar regalijų iš lenkų. Gi buvom "draugiškame tautų bloke" , tereikėjo Maskvai skųstis ir atsikovoti, kas Vilniui priklauso.
.
Neturėjimą ką rodyti galima buvo iškelti  šiuosyk kaip idėją: "Valdovų rūmų paveldą apiplėšė tais-anais metais tie ir anie." Žiojėjanti kultūrinių  svetimšalių grobimų skylė būtų kaip ALIBIS -  štai kokia stoiška ir drąsi lietuvių tauta, kokia didvyriška jos istorija, jog  per visus barbarų  ir plėšikų antpuolius sugebėjo ne tik išsaugoti identitetą, bet ir atstatyti  valstybingumo  paveldą.
Dalis tuščių rūmų menių  galėtų   būti kaip priekaištas Europai, kuri negynė mažos karališkos paribio tautos, taigi prarado ir dalį bendro europinio karališkojo paveldo.

Architektūrinės renovacijos modernumas nesužavėjo, netgi nuliūdino. Ankštumo ir lego kaladėlių braižybinio sustumdymo įspūdis. Ypač liūdnas vaizdelis -pirmajame aukšte, kur virš  užkonservuotų  rausvų plytinių archeologinių kasinėjimų išrikiuoti jau pavandeniijusio, plėmuoto betono atraminės sijos,  būdingos kurortinei sovietinei architektūrai. Aukštus jungia prikabinti šonuose  siauri ir statūs laiptai, nepritaikyti nei vaiko nei senolio žingsniui.



Senosios ir modernios architektūros jungtys tampa šiuolaikinių miestų urbanistinio  kūrybingumo  ir savitumo  vizitine kortele. Štai  Bafo (UK)   Holberno muziejaus http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-somerset-18538674 architektūrinis atnaujinimas išsiguldė į atskirą parodą , kaip  nuosekliai ir įdėmiai  buvo ieškoma modernesnio perplanavimo koncepto. Jis  turėjo maksimaliai išsaugoti  Holberno rūmų autentiką. Prie kūrybinės architektūros pergalių priskirtina šviesi, erdvi, moderni, pritaikyta meninėms parodoms Saači (Satchi) galerija, atgimusi  Jorko kunigaikščio rūmų , Karo ministerijos pastate.

Nuvylė,   apmaudžiai suerzino chaltūrinės portretų didikų kopijos, su puskreivėm , greitomis ištapytomis rankomis.Jei nėra kam atlikti bent vidutiniškų  kopijų, padoriau kabinti originalių portretų printus. Gidė minėjo, jog muziejaus darbuotojai dalyvauja užsienio aukcionuose, konkuruoja dėl istorinių reliktų pirkimo su užsienio muziejais.
Didelių abejonių kelia, ar yra muziejuje specialistų, pajėgių įžvelgti ne tik istorinę, bet ir menininę  universalią  didikų  antikvariato vertę?????? Vertę, kuri ir augins relikvijos kainą ?????  Ar jiems galima patikėti dalyvavimą aukcionuose? Mat profesionalus menotyrininkas  nusišautų iš gėdos, bet  tų baisių kopijų nekabintų, nejuokintų vakariečių,  išrankių, netgi išlepusių  meno mylėtojų .

Keisti pasirodė eksponavimo prioritetai.Kokliai , kaip ir dera Statybininkų rojuje, pateikti visame gražume ir apšvietime. Užtat Stanislovo Kuzmos rekonstrukcinis Barboros Radvilaitės biustas, šį pavasarį ypatingai raiškiai, su prasmingu apšvietimu pristatytas skulptoriaus  NDG retrospektyvoje,  yra  nukištas ant tolimos tamsios palangės. Betgi Vilniaus romantiškoji, vizitinė, turistus užburianti  legenda - ne  kokliai ir  rūmų direktoriaus atvežti iš aukcionų baldeliai, o Barboros ir Žygimanto meilė. Taigi leiskite jos menišku atvaizdu  išskirtinai pasigrožėti, nesvarbu, kad nuo jos  "otkatas" nenubyrėjo.  

Nepaliauju kartoti, jog  didžiumos  Vilniaus muziejininkų formatas - Baldų rojaus ekspozicijos, kur chronologiškai vitrinose išdėliojami  eksponatai su etiketėmis šalimais. Palyginus su  sovietmečiu gyvavusiu Etnografijos muziejumi , žengtas didelis  žingsnis atgal. Etnografiniame buvo atkurti tradiciniai  archainiai  gyvensenos fragmentai. Lankytojas nesunkiai galėjo pasijusti istorijos dalyvis, "pasimatuoti"  aukštaičių ar suvalkų kaimo  gyventojo buitinę gyvenseną. Valdovų Rūmuose INTERAKTYVUMO NERASTA. Didžiausius  salių plotus užima popieriniai  pastatų muliažai. Kieme - 21 amžius, visus muliažus  parankiau ( VIETA GI SUSITAUPO) galima perkelti į 3 D net garsines projekcijas, sukatalagizuoti e-stenduose . Sutinku,  senukų valstybėje interaktyvumo poreikis minimalus. O apie emigrantų vaikus ar  projekto komanda  pagalvojo? Kas juos privilios į  išdėliotų daiktų  ir ilgiausių  wikipedinių popierinių aprašų prie jų sandėlį????

 Pirmo aukšto ekspozicija be galo įdomi, stebina nevadovėlinių  faktų gausa,  puikiai parengta  istoriniu požiūriu. Niekur kitur  nematyti autentiški miestelėnų  namų apyvokos ir būsto liudijimai,  autentiška  ( ne kopija) apranga, intriguojantys rakandai. Pasirodo, Vilniaus miesto viduramžių inžinieriai  mąstymu pralenkė laiką. Jų komunaliniuose medžio įrengimuose- originalaus ekodizaino pradmenys! Pastarojo meto archeologų  raritetiniai  radiniai, nepriklausomybės atkūrimo laikų lobiai, kurių nespėjo išsiboginti į  nepasiekiamus fondus  jokie užkariautojai.  Istorijos institutas puikiai padirbėjo. To paties nepasakytum apie muziejininkus . Juk Valdovų rūmai - tai ne  vien istorikų tyrimų ir ataskaitų erdvės. Tai - miesto muziejus , atviras visuomenei, mokykloms. Jai  pirmučiausia reikia KULTŪRINIŲ BEI URBANISTINIŲ , ne vien istorinių VERČIŲ. 

   .......
 Pavadinime neatsitiktinis žodis "Senukai" . Senukai - ne tik lankytojai, į kuriuos orientuotas esamas rūmų formatas. Senukai tapo saviveiklinės pigios statybos sinonimu. Senukuose apdailos prekės - pigiausios. Atstatyti Valdovų rūmai, sakyčiau,  - paminklas sovietinės statybos nomenklatūros senukams. Statybinė jų vertė - dominuojanti..  Įamžintas  ex-valdovo, PRIMA STATYBININKO A.Brazausko stilius ir skonis:grandioziniai užmojai, amžiaus statybos,lietuvių vienybė-sutelktis   ir ... pigus  karališkų padirbinių rezultatas, nes "vsio zakonno", milijonai kažkur ten, kur mūsų nėra.  Pastatas pasistatė neprastas, interjerų medinė apdaila -meistriška. Tačiau...1974 metais, pastačius  Vilniaus Operos ir Baleto rūmus, jų marmuriniai tualetai tviskėjo  prašmatnesne prabanga, nei Europos  viduramžių valstybės sostinės KARALIŲ RŪMAI,  viduramžių meno avangardo  meka.       

........

Vienareikšmiškai, rūmus atstatyti reikėjo.Kaip  Lietuvos europinio valstybingumo  materialų įrodymą ir nepriklausomos istorijos liudijimą.Atrodo, kad jie ir nebuvo dingę, tik sugrįžo į išsiilgusį savo didybės ženklų Vilnių , gėlių, amatų  ir mažų stebuklų miestą. 
  Okupantai centre leido prezentuoti šalį miesto centre tik etnografiniam muziejui, kuriame užsieniečiams buvome pateikiami kaip vyžoti  folkloriniai būrai. Dabar gi   pavogta istorinė  karūna  pagaliau sugrąžinta, lietuviai - karališkos kilmės.  "Novodelų" , t.y. atstatytų pagal brėžinius statinių pasaulyje - apstu. Vykstant  viešoms diskusijoms , ar verta atstatyti, irgi abejojau, ar reikia  dirbtinių restauracijų . Reikia, ir dar kaip. Kinai Sužou senamiestį net neatstato, o imituoja lygioje vietoje. Na lyg staiga Žalgirio stadiono vietoje atsirastų gražiausias gabalas  per nauja pastatyto Vilniaus senamiesčio.

.....
Greitu laiku vėl sugrįšiu į muziejų  pasigilinti į  plačiašakį Lietuvos karalių genealoginį medį, persipiešti unikalių floristinių  koklių  eskizų. Daugiau, tiesą sakant, ten nelabai ką yra  autentiško žiūrėti  Istorinius aprašus galima rasti knygose, bibliotekose , salių apdailą ir  sienų mūrijimo raštus  mačiau. Telieka laukti naujos, ne sovietinės muziejininkų kartos, kuri užpildys rūmus  jų praeičiai  prilygstančiu vertingu turiniu ir  meno renginiais.




Komentarų nėra:

Rašyti komentarą