Kas: akvarelių printinių KOPIJŲ paroda "Vaikystės metų kraštas"
Autorius: kopijų autorius liko nežinomas, nepasiekiamų originalų autorius - Mečislovas JALOVECKIS (Miechyslaw Jalowiecki)
Kur: :LT nacionalinis muziejus
Kada: 2013/05/10 (veikia iki 06/02)
http://www.lnm.lt/parodos/vaikysts-met-kratas.html?task=view
http://www.archyvai.lt/lt/lvat/tesiamas-bendradarbiavimas-tarp-jtuj.html
Į parodą nuskubėjau per Saulės užtemimą, vis ilgėjančiose Vilniaus centro spūstyse prastovėjau gal valandą. Taip magėjo pamatyti iš arti akvareles. Užtemimas, kaip ir priklauso dramatiniams Visatos įvykiams,atvedė į negražią avantiūrą, kuriai pasirašė NACIONALINIS (?????). muziejus. Vietoj originalių akvarelių buvo iškabintos PRINTU atspausdintos (išprintintos) kopijos.Kopijos buvo tvarkingai įstiklintos, pasportuotos. Už skaitmenines kopijas, kurias valstybei DOVANOJO ( nekomerciniais pagrindais) Stanfordo (JAV) universitetas, buvo imami pinigai (bilietas- 5 lt). Šias kopijas atsakingi kultūros asmenys turėtų įkelti į internetą , kad kiekvienas vaikas susipažintų su istoriniu paveldu.
Lygiai taip galėčiau , susitarusi su Nacionaline biblioteka, išsiprintinti Gojos ofortus, iškabinti įrėmintus kokioje galerijoje. Ar yra ribos valstybinio lygio fušeriavimui????? Ar tokios gešeftinės parodos taps lietuvių muziejininkų norma????? Mane eilinį kartą išdūrė valstybė, ne koks godus analfabetas privatininkas kolekcininkas. Parodos lankstinuke puikavosi juodu ant balto melas: "akvarelių paroda". Suprantama, kai rodomos provincijoje Mikelandželo ar Šagalo kopijos. Netikiu, jog neįmanoma buvo susitarti dėl M.Jaloveckio originalų, kurių meninė vertė nereikalauja ypatingos pervežimo apsaugos ir draudimų.
Nemaloniai nustebino muziejininkų chaltūrinis, paviršinis, atsainus požiūris į kultūros paveldą. Printuose buvo pavaizduoti Lietuvos dvarai. Tačiau nė žodžiu neužsiminta, kas jų šeimininkai, koks likimas juos ištiko nacionalizavus jų giminės lizdus, kaip atrodo tie dvarai dabar. Nors pagal mainų sutartį su institutu visa informacija apie dvarus buvo perduota Lietuvai. Negi buvo sunku išversti ir pateikti visiems svarbias, įdomias žinias? Galėjo pateikti greta nuotraukas, kaip dvaravietės atrodo dabar. Su minimalia informacija paroda įgytų visuomeninę ir šviečiamąją, ne vien kuratoriaus aferos vertę. Kuratorius vedžiojo po parodą psavo pažįstamų porą ir šnibždėjo jiems tyliai į ausį, kokie dvarų savininkai dar gyvi, kur gyvena. Net prisliūkinusi prikišamai užnugaryje negirdėjau ničnieko, o informacija buvo šnibždama neeilinė. Kažkodėl nuslėpta nuo visuomenės. Galbūt tai buvo įslaptintas aukcionas, reklamuojant turčiams dvaravietes, kurias valstybė kada nors parduos už skolas kaip Graikija salas? Siūlė gi kažkada A. Zuokas įrengti dvaruose kazino, kad baudžiauninkai aplink turėtų "darbo". cha-cha
Atradimas - titaniška , aristokratiška,nepalaužiama , unikali akvarelių autoriaus, valstybės veikėjo ir rašytojo Mečislovo Jaloveckio asmenybė. Citata išM. J.kalbos, atidarant jo piešinių parodą Londone,1960 m:
"Gimtinė, POnai ir Ponios, tai gimtoji žemė, vaikystės metų kraštas, ši samprata nėra abstrakcija, ji susieta su tautos dvasia, siela, klimatu, dirvožemiu, kraštovaizdžiu, tai ilga grandinė pasąmonės veiksnių, mąstymo būdo, darbo pobūdžio, dvasios apraiškų. (..) Tėvynė - tai gimtoji žemė, tai seni dvaro pastatai, kuriuose prabėgo mūsų vaikystė, tai auksinis javų vilnijimas, tai riekė šviežiai suartos žemės, tai Viešpaties Angelo malda, sklindanti nuo kaimo bažnytėlės bokšto, tai seni mūsų miestų mūrai, tai pavėjui plaukiantys dūmai, tai viskas, kas išaugo iš šios mūsų žemės, įskaitant mus ir viską, kas ant jos stovi.
O jeigu taip yra, jeigu gimtoji žemė yra didžiausias mūsų dvasios lobynas, dėl kurio verta gyventi ir numirti, tai ar nevertėtų, kad mes prie visų minčių, susietų su šia žeme, prieitume ne tik su meile, bet ir su derama pagarba praeičiai. Tauta, kuri negerbia savo praeities, neverta didžiosios tautos vardo."
Jo kilnumas, patriotizmas - neišmatuojami. Piešti pradėjo emigracijoje, Londone. Piešė IŠ ATMINTIES ir iš archyvinių fotografijų. "... nesu nei menininkas, nei istorikas, nei ekonomistas, bet SIMPLEX SERVUS DEI (paprastas Dievo tarnas), kuris dėl nežinomų priežasčių, lyg kieno apvaizdos vedamas, contre coeur (ne savo valia) pradėjau šį nuobodų ir nedėkingą darbą "
Tai, ką jis atliko, yra vieno žmogaus žygdarbis. Istorinis dokumentas, galintis liudyti, kiek sekančios valdžios (okupacinė, nepriklausomybės) rūpinosi paveldo, Lietuvos istorinių kultūros židinių išsaugojimu, kiek ir ko nugriovė, suniokojo. Valdžia, kuri niokoja protėvių puoselėtas vertes, yra - Taboras, perėjūnai mongolai-totoriai, užplūdę gvieštis svetimo turto. M. Jaloveckio printe Gedimino PIlies kalnas -kuplus, su banguojančiom senų medžių lajom. Lietuvių žemėje visos kalvos, kalnai - užapvalinti, ne statūs ir kampuoti .
Oginskių Šateikių dvaro liekanos Plungės raj |
M. Jaloveckis. Lietuvos sodyba ,1953(okupacijos simbolis) |
Beveik visi lankytojai parodoje su nostalgija atpažins matytus, vaikystėje prijaukintus dvaraviečių vaizdus iš įvairiausių krašto vietovių. Jų reikšmė lietuvių kultūrai - kaip Egipto piramidžių ar paryžietiško Liuksemburgo sodo. Dvaravietėse ruseno krašto laisvė, glaudėsi talentai, buvo saugoma muzika ir dailė. Prieš 20 metų vietinis Trakų Galvės ežero valtininkas išporino su nostalgija, kaip vaikystėje vaidino grafo Tiškevičiaus rūmų teatre. Gabiausius valstiečių vaikus atrinkdavo į orkestrą ar į aktorių trupę, jiems net mokėdavo honorarus už atliktus vaidmenis . Išskirtinius varguolių talentus siųsdavo mokytis menų Varšuvon ar Rygon, skatindavo apylinkių gyventojus neapleisti gabuolių, vesti juos pas grafus vaidinti ir muzikuoti. Tai - didinga praeitis, kurią įamžino M.Jaloveckis, taip ir likęs nežinomu, "už geležinės uždangos". Parodoje net nuotraukos jo nėra.
Šiandien dvarai atgimsta krašto pasišventėlių, verslininkų dėka. Į juos jau braunasi ir naujoji Nepriklausomybės laikų viešoji kultūra: TV herocgas Radžis ten džakūzėse aplaižo žmonas, dvaro rūmų menėse išsirenka šarikovų kilmės ( pagal M.Bulgakovo klasifikaciją) merginas.Kilmė nesvarbu, ją kompensuoja nuo mažens įskiepyta didžioji kultūra
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą