Kas: biografinė drama "Kamilė Klodel"
Rež: Briuno Diumontas (Bruno Dumont), Prancūzija
Kada: 2013/11/16
http://www.scanorama.lt/lt/filmas/kamil%C4%97-klodel-1915
Vertinimai: į kitus.B.Diumonto filmus- tik kominė, niekada nežiūrėsiu.
Aprašas: 2015 m, MOnteverdžio vienuolių prieglauda psichiniams.Joje kamuojasi skulptorė, grafiikė Kamilė Klodel, Ogiusto Rodeno mylimoji ir Mūza. 3 nykios paros iš jos šizofrenijos ir tragiškos izoliacijos.
|
rež. B. Dumont |
|
Art: C.Claudel |
Šįryt apie 7 val, kai dauguma daugiabučio gyventojų dar miega po darbo savaitės,pažadino įkyrus kaimyno grąžtas. Ir vėl, tas pats per tą patį.. Kiek gyvenam, nuolat, tankiai periodiškai kažką neurotiškai kala, gręžia, kai kiti miega ar ilsisi. KOdėl taip daro? Gi galima darbuotis dieną, vasarą, netrikdant aplinkinių gyvenimo palaimų. Nežinau.Gal tai vampyrizmo forma, provokuojant susierzinimo energijų išmetimą? Gal šventumo įrodymas ir tuo pačiu kaltės primetimas pasauliui: va, kokie jūs miegaliai, tinginiaujat, o reikia keltis ir kalti, keltis ir gręžti vinių skyles, įprasminti šeimynines vertybes:))))
|
Foto: Kamilė KLodel |
Prancūzų kino art-atskalūnas
Briuno Diumontas lygiai taip pat įkyriai, fanatiškai manjakiškai gręžė žiūrovų akis ir smegenis psichinių ligonių šlykščiomis persikreipusiomis marmūzėmis, jų išpuvusiomis burnomis ir beprotnamio kasdienybės monotonija. Pauzėse tarp kraupių stambių planų pakišdavo panoraminių turistinių Alpių vaizdų. Manau, ne dėl kontrasto, o kaip masalą: įspūdingi gamtos vaizdai nufilmuoti neprilygstamai (koks apšvietimas!). Jais grožėjausi. Užtat į prikliai kišamas boschiškų bepročių "snukius" užsimerkdavau. Kai filme jų realijos ėmė kartotis Bolero ritmu, bene trečiu apsisukimu - skaniai primigau ant kaimyno peties.. Nepabėgome iš paranojinio marazmo, nes laukėme drauge su heroje, kada gi atvažiuos jos brolis Polis ir ištars reikšmingą monologą apie menininkų pasirinkimų aukas - sielos pakrikimus.
Filmas -neįprasto žanro. Be fabulos, t.y. be dinamino siužeto.
Vaidybinė istorinė rekonstrukcija. Šaltai, kone dokumentaliai.,su atgrasia NEJAUTRA, net su sanitariniu pasidygėjimu herojams fiksuojamos vienuolių prieglaudos buities realijos, šizofreniška paliegusios menininkės pasaulėjauta. Kenčia vargšelė nelaisvėje, ieško paguodos maldoje, vis užsidega viltimi, kad brolis ją atsiims, parveš namo, vis puola į neviltį ir desperatškai rauda. Rauda ir rauda, naikindama žiūrovo atjautą svetimam skausmui. Juk vienodi atsikartojimai bukina emocijas, tik muzikoje jie - motyvuoti. Režisierius įvairiausiomis manipuliacijomis mėgina įtraukti žiūrovą į liguistos sąmonės labirintus, verčia įsijausti į šizoidinės menininkės pasaulėvoką. Jei žinotum, kad tai sveiko žmogaus prievartinis įkalinimas, - jaudintų egzistencinis asmenybės ir visuomenės konfliktas. Sielos ligonės anamnezė, rodoma stambiu planu, sukelia ametimo reakcijas ir pasibjaurėjimą režisieriaus destrukcija..H.K.Anderseno Sniego Karalienės stiklo šukė akivaizdžiai užjuodino jo žvilgsnį. Dėl to istorinės asmenybės nepavyko atskeisti gilesniu kampu. B. Diumontas ją dar stipriau įvyniojo į masinių stereotipų polietileną.
|
Kadras iš filmo |
Stereotipinis brendas , kurio faktinį istorinį pagrindą iškreipė feministės : "d
emono O. Rodeno kūrybiškai ištręšta mylimoji, neeilinio talento skulptorė K.Klodel 30 metų praleido psichiatrinėje prieglaudoje. mylimasis jos nevedė, neva pasisavino ir kūrinius. Pakrikus psichinei sveikatai, šeima ją įkišo suviskam į prieglaudą, lankė dusyk metuose"
Į filmą ėjau tikėdamasi, jog kūrėjai atvers naujų , įdomių, gilesnių puslapių tragiškoje menininkės biografijoje . Priešingai, režisierius dar riebiau užlakavo nuzulintus prancūzų meno legendos štampus. Dar nuožmiau apkaltino šeimą savanaudiškai atsikračius trapia menininke. Dar rūsčiau užjuodino brolio Polio Klodelio poelgius, apkaltino jį nemeile, neva demaskavo jo teocentrinės literatūros dviveidiškumą.
|
Art: F. Goya. Capriccio nr 55 |
Realiame gyvenime jos mylimas tėvas buvo miręs.Mamai pačiai reikėjo priežiūros.Brolis buvo žymus, aukšto rango diplomatas, gyveno užsienyje, keitė nuolat su misijomis šalis, niekaip negalėjo slaugyti ligotos sesers, pavojingos aplinkai dėl haliucinacijų ir agresijos priepuolių. Galingas savistovis O.Rodeno genijus iš principo negalėjo pavogti merginos talento. Tereikia atidžiau pastudijuoti jo mylimos mokinės ir meilužės kūrybą iki jo. Priešingai, Kamilė pasidavė Rodeno neabejotinoms meninėms įtakoms, sudegė jo kūrybos ugnikalnyje kaip maža žiežirba, palūžo atstumta. "
Lipdau Tave ir tik Tave. Lipdau kaip tobuliausią moterį. Tu - viskas ką turiu, ." - štai liudijimas, kiek daug ji jam reiškė, kiek stipriai įtakojo jo geriausius kūrinius. Niekinga ir nekinematografiška - prikalti kaltinimais Klodel artimus vyrus atbuline data prie išdavysčių kryžiaus dėl 20 a pradžios Prancūzijos soc. rūpybos žiaurumų.
Su Mūzomis ir Mūzinais taip jau dažnai nutinka .Genijų kūrybinių galių pakylėti nušvinta jų aukštybėse. Neretai susireikšmina, įsivaizduoja esantys aukščiau tų, kuriuos įkvėpė. Palikti - draskosi pykčiuose, nepakelia kritimo į meno vidutiniokų kastą, rusena įsivaizdavimais, kad jų dėka genijai išgarsėjo, perėmė šlovės karūną. Taip įsivaizduoju Kamilos dramatinį silpnos asmenybės sugniužimą.Galima daryti prielaidas, jog prasilenkus su Rodenu jos talento sparnai nebūtų palūžę, ji taptų ne ką mažiau žymia skulptore su savo stipriu vardu.Tačiau, jei nebūtų judviejų kūrybinio dueto, kažin, ar Klodel vardas pasiliktų istorijoje
kaip Dzeuso sumedžiotos nimfos mitas, kaip patriarchalinės visuomenės sužlugdyto moters talento amžinas simbolis..
|
Art: F. Goya. Capriccio nr72 |
Be istorinių, filme apstu ir režisūrinių štampų, kilusių iš režisieriaus krikščioniškos pasaulėžiūros. Jis mėgina atsikratyti krikščioniškos mitologijos filmais, jais kovoja su nepajudinama bažnyčia savo viduje. Šiame, naujausiame prancūzų non-komformisto darbe irgi: vieni smerkiami, demonizuojami (Polis, Rodenas), kiti - apraudami kaip kankiniai.
Vienžo, ieškoma it pamoksle kaltųjų. Pvz: skulptorės lipimas į Golgotą su priegaludos bepročių palyda. Suprask, kiekvienas menininkas neša kryžių, lipa į Golgotą. Jėzusmarija, originalu kaip A.Kuzmickaitės drugelių patentai:))) Teologiniai skambūs literatai - veidmainiai. Polis skelbia meilę Dievui, o pats kurčias sesers gyvai meilei ir maldoms. Nagi, beveik viduramžių misterijos juodas melodramatizmas. Vienuolės - apgavikės, falšyvos: jei Dievas būtų širdyje, jos atjaustų skuptorės kančias, jos neūdytų. Režisieriaus sekliame sumanyme daug tokių naivių religijos demaskavimo metaforų. Tuščia bedvasė koplyčia ir aleliujos parodijos brukamos prikišamai, kaip protesto plakatai.
Žiuljetos Binoš vaidmuo - vienas stipriausių jos biografijoje. It kvapą gniaužiantis monospektaklis, jaudinamas įsikūnijimas į neviltyje nurimusią, artimųjų išduotą Kamilę . Iškirpus bedančių bepročių fizionomijas, galima būtų mėgautis vien aktorės graudulingais monologais, meniškais stambiais planais, liūdesiais ir nušvitimo šypsenomis, savirefleksijų ramybe, staiga paplūdusių ašarų tvanais. Jos spindulingas, gilus vaidmuo menininkės tragišką likimą atskleidė giliau , nei režisieriaus iškrypėliška versija, preparuojanti personažų ir žiūrovų jausmus versija. Falšas atsirasdavo, kai iš aktorės lūpų pabirdavo šizo kliedesiai.
|
Art: H. Bosch |
Snobiškas, blankias režisieriaus pretenzijas į moters ir - pirmučiausia- menininkės sielos pažinimą liudijo visiškas dailės neišmanymas. Didieji talentai nemargina laiškų vinječių romantiniais gėlių raštais. Juolab - aštraus braižo, pagauli natūrai grafikė. B.Diumontas akivaizdžiai neišmano, nemyli dailės. Filmas - antagonistiškas kitam Scanoramos biokui - "
Renuaras. Paskutinė meilė". Abu nukelia veiksmą į 1915 metus. Žilis Bordo subtiliai, su didžiule meile ir įsijautimu, impresionistiškai įamžino epizodą iš žymaus DAILININKO biografijos, perteikė Renuaro žėrintį, šviesomėgį,gyvastingą braižą švytinčia kino stilistika. B.Diumontas įamžino PSICHINIŲ PRIEGLAUDOS nelaimingos pacientės slogias godas baisūnių grimasų fone. Apie menininkę buvo rašoma lydimuose titruose ir tuščiažodžiaujama brolio Polio monologuose. Šaižioje beprotnamio kino drobėje menininkės portretas nenusitapė, mat buvo nustelbtas psichiatrinių fiziologinių išsidarkymų.
.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą