Kada: 20131010
Tema: klevo lapas
Technika: akvarelės liejimas pirštais
David, 7m |
Didžioji dalis pradinukų , kuriuos stebėjau klasėje, jau ganė debesis, šaudė ilgesingais žvilgsniais į rudenį už lango, slapta bodėjosi statišku veiksmu, marinuojamu laiku. Atpažinau juose save, mokinę. Didžiausia baimė būdavo išskridus mintimis toli už lango, ten kur neša vaizduotės sparnai, - ar susivoksiu, jei ko formalus, nepašauktasis pedagogas staiga paklaus, ar kas iš bendramokslių spės pakuždėti atsakymą? Ta baimė priaugino falšo kaukes - apsimesti viešumoje tuo,kas nesi. Gramdau ir gramdysiu jas nuo veido iki pat gyvenimo galo.
Vienoje klasėje ant lentos mokytoja morfologiškai baksnojo į žodį: SAULĖ-GRĄŽ-A.Žodžių daryba. Visai šalia - privačiame sodelyje - dar lingavo kelios tikros saulėgrąžos ir daug geltonų jurginų.Kažin, ar spės mokiniai pamatyti jų geltonį?sužinoti iš mokytojų paprastus, bet esminius dalykus - kodėl saulėgrąža geltona? o jurginas raudonas? kas keičia rudenį jų spalvas? Negi žodžio, o ne realaus augalo daryba pasaulio pažinimo ištakose svarbesnė?
Stiprinti ryšį su gamta technologijų okupacijose - pirmaeilis mokytojo uždavinys. Tapysim klevo lapus.Išmoks maišyti spalvas, pamatys,kaip spalvos maišosi natūraliai gamtoje. Paprašiau Deniso atnešti iš lauko daug gražių klevo lapų. Deja, jie visi buvo kaip auksas-geltoni, be priemaišų.Lengvai pakrapyti rudom strazdanom. Mano vaizduotė šįsyk per skubėjimą prasilenkė su tikrove.Galėjau gi iš anksto įsitikinti, kad pirmi raudonio intarpai jau nugelto po šalnų, visų klevų lapai - vienspalviai...
Bibliotekoje jau degė ugniakuras. Buvo karšta visomis prasmėmis, mes šeimininkė Teresė maloniai atlyžo, vėl tapo svetinga ir jautri vaikų poreikiams. Pamokoje turėjau neįveikiamą konkurentą... kompiuterį. Atėjo būrys vaikinų. Ir naujokai. Stresas, nes nežinojau jų gebėjimų, nuosekli tąsa nutrūko. Sunkiausia buvo įveikti bendrą jų neurotinį skubėjimą: "nagi, greičiau, ką ten reikia tapyti, kompas nelaukia." Šią dvikovą su strateginiais žaidimais pralaimėjau. Na koks įsijautimas į klevo lapo kapiliarų grožį, kai jų galvose tvinksi mūšio šaudynės?!
Bibliotekoje stovi kompiuteriai, berniukai ten ateina pažasti. Tai gerai, jie socializuojasi, susibendrauja.Tačiau meno pamoka iškart po kompžaidimų - NEĮMANOMA. Reikalingas bent valandos tarpsnis apmalšinti sukilusį jaunatviškų karų adrenaliną. Be to, nemotyvuotas, atsitiktinai atėjęs į meno pamoką paauglys ją sužlugdo, išskaidęs ir kitų dėmesį. Ir jokie pedagoginiai triukai to neįveiks. Teko palaukti, kol šustresni , atėję dėl kompiuterio ir sutikę pasilikti tapyti, pabaigs ir išeis. Daugiau dėmesio skyriau tiems, kam pavyko užmegzti emocinį ryšį su piešiniu.
Netikėta kliūtis - keli berniukai kalbėjo švarutėle lenkų kalba,ne tuteišu slengu (matyt, puikūs mokytojai Turgeliuose). Daugumos jų prašymų , klausimų visiškai nesupratau. Gėda, ir mano reakcijos po dantistės skausmo malšinamų stiprių injekcijų buvo sulėtintos, nespėjau orientuotis . Išvada: meno pamokoms reikalinga skaidri kaip krištolas, ne vaistų ar kvaišalų apdujinta galva.
Art:Andzejka, 3 metai. Rudens lapai |
Teoriškai maniausi, kad visi įsižaisime liedami klevo penklapį pirštais. Ne, jiems nepatiko. Kilo pagrįstų įtarimų, jog 11-12 metų paauglio, jau tvirtai įsišaknijusio prie kompo, pirštai sustabarėja - jais tampa sunku perduoti vaizduotės labirintus. Su teptukais mojuoti strateginiams asams sekėsi kur kas spėriau.
Su aklu dailininku (net vardo neįsiminiau ) Kinijoje, 2007m |
Kinų aklo grafiko graviūros, pirštų technika |
Mačiau , kaip vienas naujas berniukas išsinešė vogčiomis kelis teptukus. Prieš tai pasizondavo mano budrumą, kelissyk klausė, ar galima pasinaudoti tuo ar anuo pieštuku? Mačiau, bet nieko nesakiau.Jo neperauklėsiu, jei tokios jo šeimos tradicijos. Nenoriu ir su kitais vaikais viešai priešinti, kelti įtampas . Teisingiau mintyse paprašyti, įteigti ,kad jis nebepasirodytų. Jei taip padarytų jau gerai pažįstamas studijos auklėtinis, elgčiausi kitaip. Pradžioje atsirado nepatogių minčių: reikia sunumeruoti dailės priemones, pamokos gale susiskaičiuoti. O siaube... Neeeee.... tegu susirenka mažiau norinčių, bet savi, elitiniai, patikrinti. Įtarumo ir nepasitikėjimo atmosferoje grožiui nėra vietos.
Valerija, 7m: Klevo lapas virto ežiuku |
- O šalikas?
Hm... gražus, kašmyrinis, indiškas,šilku austas
- Vieną litą. Daug tokių šalikų. Litas - kad ne visai veltui.
- O paltas?
Norimos spalvos zomšos lietpaltį nuroviau Bristolyje.Turėtų jo kokiam dešimtmečiui užtekti.Pakaitalą sunkiai berasiu. Jo gaila, kaina didesnė.
- Daug kainuoja, 300 litų.
- Oho, koks brangus.
- Man jūsų auksiniai klevo lapai - brangesni.
Į finalinį važiavimą visureigiu įlipo tik trys . Norėjo ir kitos, nuolatinės, bet nedalyvavo pamokoje, nenusipelnė.Jarekas deklaravo: "Mes užsitarnavome, o jos ne." Važiuojant svarstėme, kuo gi vaišinsimės sode? Valerija priminė: " Mačiau ten tokias storas raudonas uogas." "Ne,erkšėtuogės nevalgomos, paukščiai nules". Prisiminiau, kad pakraštėse išbujojo remontantinės avietės. "Ragausime aviečių." Jie pritilo, "išgirdau", ką galvoja : "kokios tokios avietės rudenį?". Beje ir valgė jas nenoriai, nepatikliai, nes nematytos uogos prieštaravo įprastoms liepų avietėms. Gal kokie nuodai vaiko požiūriu?:))))
Jarekas pasiūlė: "o gal obuolių turi ?" - "Ne, šiemet neužderėjo, nebent ant senos obels keli." - "einam, man ir žali labai skanūs!"
Diana,7 m. |
Pastebėjom kelis užsilikusius grapšteinus aukštai. "Mano, mano, nelieskit!" , - sukliko berniukas ir kaip vijurkas ėmė ropštis senolės obels kamienu. Užsidengiau rankomis akis iš baimės, kad nelūžtų sutrūnijusi šaka ir kad vaikai nematytų staiga ištryškusių ašarų. Pernai dėl kelionių obuolių net nespėjome nurinkti, sustūmėme sukritusius į kompostą. Aklos sočios kiaulės, galėjome atiduoti Jareko ir Dianos šeimoms. Jiems, pasirodo, ir laukiniai žali - delikatesas.
Kultūros pamokos davė pirmas atžalas. Atidarant mašinos duris Jarekas priminė: "sėdėsiu priekyje, juk anąkart nubalsavome, kad gražiai susitarsime?" Pakeliui užėjo kalba apie seses ir brolius. Valerija paminėjo, kad jų 10-ies vaikų daugiavaikėje jau 2 mirę - 6 metų sesė ir 17 metų brolis. Diana su Jareku užginčijo: "Sandra, Sandra dar mirė". Sandrą -jų mažoji puseserė, mirė 2-jų metukų, mamos neprižiūrėta, dėl plaučių uždegimo komplikacijų. Su ja, dar šliaužiojančia su pampersais, teko kažkada praleisti pusdienį, abi laukėm nežinia kur nuklydusios mamos. Buvo žaviai linksmas kūdikis, nenuorama , ir vaikai ją tokią prisimins. Užkabinus mirties temą, nežinojau, ką jiems sakyti. Pasakos- šeimų folkloras. Tik tėvai turi teisę kurti pasakas, apsaugančias vaiką nuo gyvenimo žiaurumų. Mokytojas turi sakyti tiesą ir tik tiesą, kad išlaikytų abipusį pasitikėjimą, nekurti narkotinių pasakų apie angelus danguje ir negąsdinti sliekais kape. Jie buvo dar per maži, kad diskutuočiau rimtai apie mirtį. Prisiminę Sandrą , pritilome. Spontaniškai, nesusitarę pagerbėme ją tylos minute.
Art: P. Bruegel |
Art : Chang Sonnie. Zombie sibling |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą