Kur: Vilniaus nac. dramos teatras
Režisierius: Jonas Vaitkus
Kada: 2013/12/19
Vertinimai: 10/10(scenografija - 0, jos nebuvo)
Spektaklis pranoko didžiausius lūkesčius.Po jo susvyravo nusistatymai vengti lietuviško teatro, jau kelintas dešimtmetis nepakylančio iš nihilistiškos destrukcijos griuvėsių. Sugriuvus imperijai, teatras, kaip visuomenės veidrodis, sąžiningai atspindėjo su pabaiga susijusius procesus - puvimą, irimą, defragmentacijas ir kitokias socialinių ir vidinių (dvasinių) virsmų talžomos visuomenės miazmas. Šios, kaip meninis Laikmečio dokumentas, liks įamžintos talentingojo O.Koršunovo juodos nevilties desperacijose.
rež. J. Vaitkus |
K. BInkis |
"Atžalyno"režisūrinė stilistika artima japonų kino meistro Kendzi Mizoguči lakoniškoms, paprastoms klasikinėms grafinėms formoms, talpinančioms būties cikliškumą ir žmogaus bergždžias pastangas ištrūkti iš gimimo, giminės nulemtų rėmų. K.Mizogučį amžininkai japonai irgi niekino kaip neva senamadišką.Didžiųjų, brandžių meistrų štrichas - taupus , maksimaliai išraiškingas.Jiems nereikia stovėti ant galvos kaip cirke mama-afrika, įmantriais triukais pritraukti neišrankaus žiūrovo dėmesį. Rembrandto paskutiniai darbai primena skubotus eskizus, tačiau keliuose štrichuose - pagauta charakterio,veiksmo universali esmė.Juose tiek išminties, psichologizmo, universalių kodų, jog negali akių atitraukt, tyrinėji kaip atskirą planetą.
J.Vaitkaus "Atžalyno" režisūra liudija Meistro brandą, ištobulintą firminę vaitkišką mizanscenų estetiką ir vėl trykštančią jaunatvišką kūrybinę gyvastį. Tai ir Mokytojo pagarbus reveransas Mokiniams,pirmajam režisieriaus kursui, atėjusiam į nacionalinį teatrą prieš 30 metų su "Literatūros pamokomis." S. Balandis, P. Budrys vaidino juose moksleivius, Atžalyne jau - mokytojus. Kartų estafetės įprasminimas - teatro tradicijų fundametas.Kaip ir bet kokia kita meninės raiškos sritis, teatras laikos ant tradicijos tęstinumo, ant tvirtų šaknų. Tik chunveibinams naiviai atrodo, kad sudarkydami ir sugriaudami kanonus jie išranda dviratį.
K.Binkio drama kaip deimantas, buvo apvalyta nuo daugybinių interpretacijų apnašų.Sužibo pirminiu idėjinio maksimalizmo skaistumu. Žiūrėjau tautinės dramaturgijos klasiką lyg pirmą kartą atrasčiau. Vaidinimą introdukuoja, lydi Binkio sūnaus prisiminimai, seno žmogaus įgarsinti samprotavimai apie pjesės prototipus, tėvo inspiracijas, ateitininkų kartos neva beprasmį pasišventimą Tėvynei. Jo požiūriu, esą ateitininkų idealai pasmerkė žūčiai gabiausius, stojusius nelygion kovon su stalinistine-fašistine galybe. Šie prisiminimai - kaip atskaitos taškas, kaip testas: ar buvo kažko verta Rainių auka, išplaukusi iš ateitininkų sąjūdžių ir gyvos, nepalaktinės pasaulėvokos. Priimant gyvenimą ir mirtį nedalomoje vienovėje , stiprėja įsitikinimas ( ir tikėjimas !): mirusiųjų žygdarbiai lydi nūdienos narsuolių skrydžius, lyderių pasiaukojimo pavyzdžių apstu anuomet ir dabar.
http://lzinios.lt/lzinios/Istorija/jaunas-intelektualas-uzgeso-stuthofe/169929
K.Binkis , varguolio kailiu patyręs socializacijos golgotas prasimušant iš apačių į aukštesnius luomus, sukūrė dramą, kuri bus aktuali, opi Lietuvai visada. Nepriklausomai nuo santvarkos ir gerovės. Joje nėra charakterių, dėl to absurdiškai skamba spektaklio aptarimų dalyvių priekaištai, esą tokių teigiamų herojų, kaip našlaitis Petras Keraitis ir jo draugas Jasius Šiaučiukas nebebūna. Kad šiuolaikiniai gimnazistai esą keikiasi ir niekuo nebetiki. Betgi ir dramoje yra keikūnai rūkaliai chuliganai. Tačiau jie destuktyviai neiškelti kaip dominantės, kaip nugalėtojai . "Atžalynas" - tai amžinas mitas, klasikinis archetipinis siužetas apie lietuvių, kaip tautos, vyksmą, išlikimą istorijoje. Dramos veikėjai - IDĖJOS, ne charakteriai.
Petras Keraitis - lyderis, kuris pasiaukoja, kad sukiršinta, provokuojama išdavystėms bendruomenė nesusikiltų, nepasiduotų destrukcijai, neprarastų tikėjimo vienybe ir svajonėmis. Jasius Šiaučiukas - ryškiausia žvaigždė, talentas, kuriam iškilti ir uždegti kitų ambicijas, reikalinga aplinkos parama. Jų draugystė - irgi idėja, liudijanti, kad tautos augimas buvo ir bus grindžiamas pasiaukojamų lyderių lygiavimu į gabiausius.
Keraičiai- lietuvių visuomenės universali idėja. Mūsyse oficiali adamkinė geradarystė visada plėtojasi labdariams patogiame formate, tenkina jų savimylą (Mildažytės "bėdų turgus"). Pakanka vienos globotinių ar apdovanotųjų klaidos-abejonės , nepaklusnumo ar netrafaretinio įgeidžio, kad juos kaip benamius kačiukus iššveistų su panieka ir triukšmų iš elito , išbrauktų iš olimpiadininkų, stipendiatų ir Paramos koncertų sąrašų.
Art: A Tamašauskas |
Mintys į šoną. Štai tipinis, archainis lietuvių motinos-Eglės vaikų nukreipimas.Prosenelė iš 7 vaikų vieną sūnų leido į mokslus, kitą - į aviaciją. Per karą spėjo pabėgti, į Australiją emigravo būrys lietuvių aviatorių, susitelkė į aktyvią bendruomenę, gaivino tautinę tapatybę tradicijomis.Aviatorius, dėdė Izidorius Jonaitis, paskiepytas ateitininkų idealais, persikvalifikavo į architektus, irgi paliko žmogiškos siektinybės pavyzdį palikuonims - kaip nepalūžti istorijos mėsmalėse.
Aviatoriai, mokslininkai, programuotojai - iškiliausias žiedas. Neišvengiama, kad istorijos spiralėse kas 20-30 metų mokytojų paskiepytą lietuviukų laisvės kartą išblaško, iššžudo išorinės intervencijos (19 a sukilimai, 20 a. karai, okupacija, 21 a. ekonominis genocidas), bet tąsa išlieka, estafetės perduodamos kaip "Atžalyno" mite: visuomenės abuojumas, mokytojų sterilizuota moralė, draugų auka-parama, paprastų žmonių sutelktis iškeliant gabų vaiką.
Art: V.Butanavičius |
Žinau jaunus verslininkus, kurie partizaniškai ( vengdami medijos patyčių) tyliai, nuosekliai remia neturtingus gabuolius apmokėdami jų neformalų ugdymą ir sportą , padeda jų tėvams pakelti į dangų jauniklius,kurių talentai ir prasisiekimai kels tautas. Daugybė jaunų gabuolių, kaip Petras Žiogo dirbtuvėje, lygiai taip pat plėšosi tarp alinančio darbo ir svajonės studijuoti, taupo, nedavalgo, tempia ir stumia vieni kitus, ypač našlaičius, į pasiekimų viršūnes, priima gyventi nemokamai,suranda paskolų galimybes ne sau, o tiems, kam labiau reikia.
Art: P.A. Augustinavičius |
Naujas pjesės pastatymas kelia opesnį klausimą. Kokiais idealais dabartinės mokyklos pedagogai Tijūnai paskiepys petrus-jasius? Katekizmas nėra idealus teigiantis tekstas, artimas etnoso mentalui. Lietuviai - nuolankūs, tolerantiški, bet nusižeminimas nėra užkoduotas jų išlikimo genetikoje. Ją nuo mutacijų apsaugo narsa ir herojiškumas. Knygnešiai, ateitininkai jį teigė. Dabarties Petro ir Jasiaus prototipų idealus uždega Mikutavičius su Selu. Pavyzdiniai pedagogai , kaip S.Jurkevičius, nuolankiai priima apdovanojimus iš personų, kurios griauna naktimis jaunimo baseinus, apdovanojami viešai pasižada "prisitaikyti prie bet kokio laikmečio", t.y. deklaruoja kaip idealą prisitaikėliškumą. Ačiū Dievui, ne miesto mokyklose, toli nuo politikos avanscenų, stoiškai pluša P. Budrio įkūnyti pedagogai auklėtojai , kurie nepaisydami medijos trukdžių suvokia - šią, kaip ir bet kokią ateities kartą išugdo gėris,amžinos vertybės,pasitikėjimas vieni kitais, pasiaukojimas bendram labui.
J. Vaitkaus spektaklis neabejotinai modernus. Mat drąsiai, prieš bendrą opiniją atveria naujus trendus vienaląsčiai destruktyviame lietuviškame teatre. Įrodo, kad galima rasti atsakymus į opiausius skaudulius klasikoje, tereikia ją perskaityti atviru protu, be išankstinės paniekos. Kad paprastoje formoje ir kanoninėje aktorių vaidyboje galima sutalpinti daugiau vertybinio turinio, nei 5 valandų trukmės trankiuose eksperimentuose.Vaidinime atsiranda žmogiško poelgio taurinanti šviesa - esminė šiuolaikinio meno ( ir teatro!) žymė.
Menas turėtų tiesti tiltus tarp kartų, įkvėpti augimui, atgiavinti humanizmą, o ne pritrėkšti žmogaus nuopolio, sugyvulėjimo analizais ir verdiktais. Gyvulėliai ekranuose ( L. von Triero Nimfomanė) ir performansuose (O.Kulikas) jau tapo banaliais, įgrįsusiais vimdančiais stereotipais. Kaip tyro vandens reikia veikalų apie žmogaus prakilnumą,jo horizontus ir idealus.Pornoviduriai nebejaudina,žymi dvesiantį, degraduojantį teatrą, kur prikli veiksmo kulminacija - vaginos anatomija ar nuogas falas žiūrovams į kaktą (Londono pop-spektakliai) - nebesukelia net vėmimo reflekso, vien anatominį žiovulį. Adrenalininio, brutalaus ir skandalingo teatro gerbėjams J. Vaitkaus spektaklis pasirodys seklus ir primityvus.
It juokingiausią komiksą perskaičiau spektaklio programėlę. Spektaklio kūrėjai, tarsi apsidrausdami nuo kolegų patyčių, teisinosi: " veikalas- naivus, senamadiškas, bet , patikėkite, ten yra pakankamai destruktyvo". Tuo pačiu išsidavė, kad LNDT credo , vizitine kortele tapo "DESTRUKCIJA" (griovimas), kad moderniems nedestruktyvios pakraipos kūrėjams šio teatro scena nesvetinga.
Gal irgi pasenau, žaviuosi senamadiškumu? Šalia sėdėjo jaunimas - jie , kaip ir aš, įtemptai sekė įdomią intrigą. Niekas nenaršė. Salės susidomėjimą liudijo visiška tyla ir ovacijos po finalo. Gimnazistų klasę apgaubia, pasiglemžia atslenkanti karo Neganda, juoda istorijos skraistė -mirtis. Ne pirma ir ne paskutinė. K Binkis kartu su J.Vaitkumi užtikrino - išgyvensim,atgimsim, kol puoselėsim amžinas vertybes: draugystę, pasiaukojimą, ištikimybę, tikėjimą, drąsą ir herojizmą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą