Art: L. Gutauskas |
Kur: Opehausas (LNOBT)
Kada: 2014/01/12
Atlikėjai: dirigentas J.Domarkas, Operhauso orkestras, 2 chorai - Kauno ir LNOBT,solistai: V. Vyšniauskas, I.Prudnikovaitė , L.Norvaišas, J.Gedmintaitė
Vertinimai: 10/10
Koks pagarbus atminimo veiksmas mane labiausiai pradžiugintų, jei būčiau žuvusi drauge su kitais sausio 13-tos herojais? Drįstu, neatsiklausiusi jų artimųjų, šventvagiškai teigti - žūtį įprasmintų Gyvųjų džiugi vienybė šlovinant nepriklausomą gyvenimą ir atgautą laisvę. Nepradžiugintų, o nuviltų priešrinkiminis karalienės ir jos svitos performansas - įsisegti neužmirštuolę - masonų simbolį į atlapą. Neužmirštuolę segasi per savo slaptas sueigas masonai, pagerbdami nacių lageriuose žuvusius jų ložės narius. Manyčiau, panieka ir arogancija - prilyginti besąlygiškai pasiaukojusius jaunus didvyrius slaptojo pasaulio valdžios elito suokalbininkams. Neužmirštuolėse kyšo pasąmoninė istorinė potekstė - masonai lobsta iš revoliucijų jaunojo kraujo.
Iš lotynų kalbos išvertus neužmirštuolė - MYOSOTIS - yra PELĖS AUSIS.Gamtos požiūriu - toks menkas, gležnutis, lengvai sutrypiamas balų pakraščių augalėlis, chameleoniškai keičiantis spalvą į žalsvą, jei į jį pūsteli stipresnis nuodingas dūmas. Tik pavadinimas romantiškas. Ar pelės ausis atlape sumenkino aukas? Ar parodė bailios šalies-pelės vietą įsislaptinusioje naujoje masonų ložėje? Bet kokie simboliai turi nesąmoningas ištakas.
Lietuvos kultūra, muzikinės bendruomenės auksinis elitas atsidėkojo sausio 13-tos nemariam atžalynui - iškilmingai,rimtai ir pagarbiai -Liudvigo van Bethoveno Iškilmingomis mišiomis.''Iš širdies į širdį" - pavadino kompozitorius vieną paskutiniųjų kūrinių, kurį parašė būdamas jau kurčias, visuomenės laikomas kone bepročiu dėl sutartinių taisyklių nepaisymo. "Iš širdies į širdį" - visomis prasmėmis suskambo didingos mišios operos scenoje , įprasmindamos žuvusiųjų atminimą.
Vokiečių kompozitorius ėmėsi kurti Missą (op.123) savo mokiniui, erchercogui Rudolfui, jo įšventinimo į Olmiuco arkivyskupus proga. Jiedu draugavo.Bethovenas karštai atkalbinėjo Rudolfą neprimti bažnytinių pareigų, atvirai ironizavo šį sprendimą,išduodantį judviejų gyvą tikėjimą . Kurdamas mišias užtruko net 4 metus, įsigilino, permąstė ne vien muzikinius, bet ir tikėjimo, pasaulėžiūrinius pagrindus. Missa Solemnis buvo pabaigta kartu su 9-tąja Herojiškaja simfonija. Tarp jų daug bendro- inovacinės kompozicijos idėjos, D-dur mažorinė triumfo tonacija.
Art: MKČiurlionis. Saulės sonata |
Ir tąkart prie TV bokšto, prie Televizijos vartų darė žūtbūtinį pasirinkimą, rinkosi aukojimą laisvos dvasios žmonės, JIems nekilo abejonių , kam reikalinga Laisvė, nekilo dvejonių, kiek dividendų ji turi duoti ir kiek kainuoja, kiek finansinių parazitų ant jos pradžioje išpamps, kiek emigrantų kančiomis išpirkinės vergų, vagių bei statytinių valdžioje bailumą ir klaidas, kiek skeptikų bei naujų red-emisarų ją niekins, kiek silpnadvasių prakeiks .
MIsa Solemnis - šlovinanti ugninga giesmė laisvai ŽMOGAUS dvasiai.Kompozitorius pats siūlė ją atlikti kaip oratoriją koncertų salėse, ne bažnyčiose. Neatsitiktinai oficialios bažnytinės muzikos atstovai aršiai užsipuolė Bethoveną dėl Mišių finalo. Paskutinėje fugoje "Dona nobis pacem" skamba pergalingos trimitų fanfaros ir būgnų marširuotės, ataidi "Odės džiaugsmui" ritmika .Mišios šlovina naujai atgimusį Tikėjimą gyvenimu ir Žmogaus valios pergale, ne anapusiniais šešėliais. Šlovina galingo choro giesme.
Bethoveno abiejose Mišiose dominuoja chorai. Vakar Operos teatro scenoje susijungė net 2 chorai. Didinga garsų galia. Buvo justi unikalus,nepamatuojamas chorų vadovų P. Bingelio ir V. Radžiūno parengiamas darbas, išgaunant vieningą sudėtingo, aštriabriaunio, polifoninio kūrinio vokalinį skambesį.
Art: M.K.Čiurlionis |
Lietuvių iškilūs muzikai padarė nacionaline prasme žygdarbį, vertą Sausio 13-tos aukų atminimo: suvienijo kūrybines pajėgas iškiliam aktui, pakilo virš asmeninių ambicijų ir pragmatinių vienadienių interesų. Parodė pavyzdį valdantiesiems, nuolat isteriškai, buožiškai besigrumiantiems dėl lovio,praradusiems strateginės vienybės orientyrus, suglaudusiems mėlynas uniformuotų pelių ausis prieš Briuselio diktatą.
Opera užleido pelningą savaitgalio sceną, maestro J.Domarkas dirigavo kitam, ne savo bethoveniško repertuaro orkestrui, P.Bingelis irgi santūriai liko už kadro. Aukščiausio rango solistai paaukojo laiką, rado langus tarptautiniuose užimtuose grafikuose, rimtai , solidžiai- ne dėl paukščiuko pasirengė ir susidainavo - gi politikierių ir valdžios atstovų nebuvo. Asm. vertinimuose per 100 pozicijų pakilo G.Kevišo organizacinis talentas ir pilietinė pozicija.
Neapsiverčia liežuvis (e-klaviatūra) kritikuoti koncerto smulkmenų. JOs akivaizdžiai atsirado dėl bendrų repeticijų stokos ( išties - juk susieiti visiems iš skirtingų miestų - brangu, niekieno nefinansuotas,neparemtas proginis projektas). Juolab mišios nuoširdžiai buvo atliktos "iš širdies į širdį". Naujai atradau I. Prudnikovaitės dramatinį, savitą, stilingą mecosopraną. Ji ūgtelėjo link žvaigždės. Maestro J. Domarkas plačiais, didingais mostais kreatyvino, laikė tikrąsias mišias sau artimoje- kovos už humanizmo idealus- stichijoje. Dar sykį įrodė, jog Operhauzo orkestras gali skambėti koncertiškai, filharmoniškai, kai prie pulto stoja ekstra klasės DIRIGENTAS - lyderis-galva (head).
Išgyvendama, moteriškai vidujai išverkdama, atgailėdama mūsų visų bendrus kritusius sūnus, dukras, užsidegdama vėl ir vėl gyvenimo kūrybai šiuosyk Bethoveno mišiomis, gal pirmąsyk per minėjimą ne graudenausi, o tyliai džiūgavau . Štai ji - tikroji laisvė. Geriausių chorų ir orkestrų, pagrindinio šalies teatro vadovai drąsiai, laisvai , be partijų ar bažnyčios emisarų nurodymo, be kapitalistinio išskaičvimo savanoriškai išpildo taip reikalingą mums visiems Rekviemą , patys pasirenka kūrinį ir atlikėjus, surenka pilną salę klausytojų, prezentuoja aukščiausią europinę kultūrą, kokia begali būti ką tik vergijos atsikračiusioje šalyje, būsimuose Šiaurės Atėnuose.
Art:Ed Pires. L van Beethoven |
Mintys į šoną'2: Vakar ryte susirašinėjau su jauna lietuve mama iš Australijos, aktyvia lietuvybės puoselėtoja. JI paklausė: Turiu I jus dar viena klausima, nzn ar atsakysit. Kaime, kur tevai gyvena, 10 km atkarpa nuo Alytaus link Lazdiju, daug avariju, daug serganciu sizofrenijom ir kt ligom is niekur, ne genetiskai. Pvz kaimynai saziningi, gerasirdziai, o ju 4 dukros serga dvasinem ligom. Zmones klause kunigo, kodel taip, kodel tiek baisiu avariju toj atkarpoj, serganciu jaunu zmoniu. Jis pasidomejo ir per pamoksla aiskino, kad toje atkarpoje Napoleono kariuomene ejo, prievartavo ir zude moteris, vaikus, net toj vietoj po ta garsia pusim buvo apsistojes. Zmones iki siu dienu pasakoja apie tai, o paskui karo metu ten frontas buvo, mano tevu zemej, masine vokieciu kapaviete, kuriu niekas normaliai nepalaidojo. Kunigas siulo kaip iseiti statyt kryzius, ten melstis. Prie mano tevu sodybos stovi kaimo kryzius. Kaip kitaip valyt ta biolauka, kur, issivaizduoju, daug beprasmiu nenaturaliu mirciu?
Art:M.K. Čiurlionis. Laidotuvės. |
Per vakarykštes mišias išgyvenusi apsivalymą ir dvasios pakylėjimą, žinau dar vieną veiksnų atoveiksmi smurtui, krauju aplaisčiusiam besivaduojančią iš pančių pavergtą Žemę. Tai ryškiausių, elitiškiausių jos talentų jungtinė širdies oratorija, teigianti GYVENIMĄ LAISVĖJE. Širdies giesmė,kuri gražiausia forma įprasmina žuvusiųjų pasiaukojimą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą