Art:L. Freud. Reflection with two children |
Rež.: Rok Biček
Kada :2004/04/02
Vertinimai:
Menas: 0
Siužetas(scenarijus) : 4 iš 10.
Socialinė aktualija :100 iš 100
http://www.kinopavasaris.lt/filmas?id=1389110370
Įdomiam scenarijui reikalinga drama. Šiuolaikinėje mokykloje aštriausios dramos vyksta kas minutę. Tragedijos - šiek tiek rečiau. Galbūt dėl to pasaulio kinematografas telkia vis didesnį dėmesį į mokyklą. Galbūt jauni scenaristai ir režisieriai per mokyklinės tematikos filmus gydosi, iškalba atviras šviežias žaizdas, apmalšina sunkiai užgyjančius sielos randus, kuriuos. paliko privalomas atsėdėjimas eižėjančioje mokyklos sistemoje.
Po meniško, jaudinamo "Pavaduojančio mokytojo" ( Detachment) su A Broudžiu , po įžvalgaus, išmintingo kanadiečių "Pono Lazaro" (Monsieur Lazhar) slovėnų mokyklos drama žiūrisi it neišvaizdus, neįstabus, paviršutiniškas, lokalus seniai iškeltų temų aidas. Sakyčiau, "Gimnazistų" laidos ( buvo tokia puiki, šiuo metu ypatingai reikalinga LRT diskusijų laida) kino versija. Nepalyginamai ryškesnis, revoliucingas, įsimintinas, įkvepiantis 13-mečio Martino ir autoritarinio direktoriaus mirtinas, antisisteminis mokyklinis konfliktas buvo įtaigiai parodytas danų filme " Mes nugalėsime" ( "We shall overcome").
http://www.imdb.com/title/tt0425235/?ref_=nm_flmg_dr_9
Art:Genevive Zacconni (Italia) |
Slovėnų papasakotoje savižudybės istorijoje paguodė iki smulkmenų atpažįstamos realijos. Ir pas juos lygiai tas pats! Susvetimėję bendraklasiai nenutuokia, kur gyvena jų geriausi drauga, kuo jie domisi už mokyklos ribų. Dalykiška mokyklos direktorė gina profesinį interesą - mokyklos prestižą ir reputaciją. Per susirinkimus besikapojantys tarpusavyje tėvai buožiškai gina vien savo vaiko pažangumo skaistumą, kaip stručiai atsiriboja nuo bendrų reikalų. Teoretizuojanti psichologė kaip aštuonkojis dusina, užknisa visus dirbtinėmis schemomis ir šablonais. Paaugliai nežino ir nenori žinoti, ko jie nori ir ko siekia gyvenime.
Jų vienintelis bandymas tragedijos akivaizdoje susivienyti ir protestuoti prieš fašistinės pakraipos mokytoją ir apginti teisę į savo jausmus, surasti kaltus - yra drastiškai sužlugdomas.Nagi visai kaip pas mus! Kur jūs, gerasis direktoriau, Rimantai Remeika??! Jūsų kaip oro trūksta ne supuvusioje politikoje, o švietimo sistemoje... kaip unikalaus pozityvaus pavyzdžio. Štai tokie, kaip jūs, turi būti šiuolaikiniai direktoriai - kad mokykloje dingtų patyčios ir visi vaikai, be išimčių, skubėtų rytais į įdomius, demokratiškus mokslo namus.Juk jūs tai padarėte kažkada..
Art: Kalan (Slovenia) |
2 priešingi poliai visose mokyklose šiandien tampa nesutaikomais oponentais, kariauja dėl vaikų auklėjimo pasirinkimų. Zdenkos - kaunasi už jų kūrybinę laisvę. Robertai - už tvirtą žinių įsisavinimą ir stuburo formavimą, kareivišką paklusnumą .
Art:Dare Birsa (Slovenia) |
Buvo psichoterorisčių, sadisčių, charakterio laužytojų. Tip top kaip mylimos anglų romanistės Miurielės Spark romane apie mokytoją fantomasę, apie diktatorinės pedagogikos neišdildomą žalą " The Prime of Miss Jean Brodie". Joms -aktyvesni ir drąsesni - mėginome priešintis: bėgdavome iš pamokų, rengdavome viešas nepaklusnumo akcijas, rizikavome charakteristikomis.
Buvo ir - familiarūs, meilūs kaip katinai, gerindavosi ir pataikaudavo neva savi bičai, bėgdavo už kampo kartu parūkyti, švelniai apkabindavo per juosmenį ir pakšteldavo į skruostą koridoriaus tamsoje. Tada atrodė - štai , kokie jie simpatiški, kap mus supranta ir palaiko, geresni už tėvus . Dabar britkinuosi - ko per arti lindo ir įsiteikinėjo, o nieko neišmokė, ko atlaidžiai leido gerti, narkotizuotis, stūmė į pagundas ?
Su didžiausia, amžina pagarba prisimenu tuos, kurie fanatiškai degė meile savo dalykui, jį išmanė labiau, nei pažangumo skaičiukus. Prisimenu linksmą biologę Amebą. Išmokė genetikos lygčių , nes jai pačiai buvo jos įdomios, žaidė ir su mumis. Biologija jai buvo kaip fantastinė lobių sala, net pamokos neužtekdavo - kiek daug su ja apkeliaudavome pažinime. Neužmiršiu tylenės drovuolės lituanistės. Vietoj privalomų J.Avyžiaus sovietinių opusų ir orfotaisyklių kalimo paskutinėje klasėje "Garla"(Garalevičiūtė) dėstė neprograminius ... "Mažajį princą" ir M.K.Čiurlionį . Atremdavo "Žiemos simfonijos" reprodukciją prie juodos lentos ir liepdavo rašyti rašinėlį į tai, ką matome, kokias asociacijas gimdo snieguotų žvakių dailės muzika . Tai buvo jos disidentinis protestas ir nuoširdi atsakomybė už mus. Ak, mokytoja Irena, kiek daug sutikčiau atiduoti, kad tik būtumėt gyva ir leistumėt daug daug daug paklausti apie Mikalojų,kokį jį sau atradote, perskaityti visą medžiagą, kurią surinkote meno disertacijai apie jį ....
"Klasės prieše" neužčiuoptas mokyklos didžiųjų problemų nervas. Tuo eilinis filmas nedaro jokio didesnio įspūdžio. Per plakatinius veikėjus yra karingai įgarsintos , ištėkštos, išrėktos savižudiškos švietimo sistemos opos. Paaugliams patiks, išleis gazą ir užgniaužtą protestą. Užaštrinta aktuali socialinė problematika. Reikalinga istorija, žiūrimas filmas, ir tiek.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą