Kas: Kęstučio Zapkaus ( g. 1938) tapybos retrospektyva
Kur: NDG, Vilnius
Kada:2014 04 12
Kuratorė: Laima Kreivytė
Paroda - neeilinis įvykis Vilniaus Dailės panoramoje. Keliais požiūriais - istoriniu, menotyriniu ir edukaciniu. Atiduota pagarba įdomiam 20 a. dailės veteranui iš Niujorko. Jo kūryba pristatyta Lietuvoje, pagaliau figūraliai įsirašė į mūsų šalies kultūrinį kontekstą. Ryškiai įsikomponavo į lietuviškos dailės istorinį paveldą ne vien retrospektyva , bet ir knyga apie K. Zapkaus kūrybą su reprodukcijomis. Autoriaus įvadas knygoje, jo asmeniniai kūrinių, pateiktų parodoje, komentarai galėtų tapti pavyzdiniais lietuviškos menotyros pavyzdžiais, mokomaisiais šablonais ateities kartoms. K. Zapkaus menotyrinis, dailaus žodžio valdymo talentas - sužavėjo. Beje, komentarai nepalyginamai įdomesni nei patys darbai - kaip savistoviai intelektualūs esė. Sakyčiau, paveikslai buvo palydimieji raštai, ženkliniai kodai prie spalvomis-ritmais- energijomis žaižaruojančių muzikalių komentarų. Tekstai, o ne drobės žadino, elektrizavo įvairiaspalvę vertintojų vaizduotę
K. Zapkaus komentaras prie "Kolizijos eiga" (1981): - tai abstrakti, epinio masto vizuali fuga iš prieštaringų krypties nuorodų ir spalvų, be jokios vietos poilsiui. Žodis "vaizdavimas" šiame etape turėtų būti patikslintas kaip turinio sukonstravimas, naudojant abstrakčias vizualias priemones. Net ir suaktyvinti ritmai lieka abstraktūs, spalva turi emocinį užtaisą, bet lieka formali, o sumanymas - abstraktus antikarinis paveikslas.
Ir patys paveikslai - tapyti PROTU. Perskaitomi kaip autoriaus minčių užrašai, suguldyti į didelius, kone freskinius drobės formatus. Spalva ir forma - tapytojo mentalinių, intelektualizuotų sugestijų išraiška. Mintys, informaciniai laukai, tam tikru momentu gaubę autoriaus smegenis, yra išversti ne į knyginę, o į dailės kalbą. Na kaip kinai tapo paraku, amerikiečiai Brazilijos sąvartyno šiukšlėmis, išeivijos atstovas - mintimis. Ornamentinės mąstymo proceso sugestijos.
Parodos kuratorė teigia, jog tai - laiko dvasios dokumentai. Visiškai nesutinku su šia teze! Tai - K. Zapkaus asmeninės biografijos metraščiai. Daugybė puikių menininkų yra iškritę iš laiko, jo nejaučia, nefiksuoja, tapo ar kuria muziką nuo jo atsiriboję, lyg savame , lokaliame pasaulėlyje, uždarame bokšte, be sąsajų su laiku "čia ir dabar".
Štai "Marso violetinė". Juk tai gryna fantazija, be ryšio su gamta, Visata ir laiko dvasia . Marsas - bene vienintelė planeta, kurios spalviniame spektre violetinės beveik nėra. Violetinė - tai Neptūno, Urano,Jupiterio, net Veneros spalva, bet tik ne Marso. Menas niekada nemeluoja, jis visada pataiko, nes atspindi dalykus ir formas, kurie kažkur būtinai yra-randami-bus rasti, o ne simuliakrus, kuriuos dirbtinai sugalvoja teoretizuojantis žmogus.Net Malevičiaus kvadratas, pirmoje parodoje pakabintas švento paveikslo kampinėjė vietoje, įprastoje valstiečių trobose - ne šiaip sau išmislas ar fantazija, o rūstus būsimo, brėkštančio komunistų juodadirbio Dievo, būsimos stalinistinės laiko dvasios ATVAIZDAS. Ne išprotavimas. Deja, po V. Malevičiaus mirties nesąžiningi muziejininkai kabino "Juodą kvadratą" , ištrauktą iš bendro kitų instaliacijos darbų konteksto, sunaikino jo tikrąsias prasmes.
Grožiniai K. Zapkaus komentarai turi edukacinę vertę vietiniam , pradedančiajam meno mylėtojui. Su "Parodos maršrutu" rankose" galima drąsiai žengti pirmus žingsnius 20 a. modernios tapybos pažinime. Lietuvių kilmės amerikiečio kompozicijos - nesudėtingos, be multikultūrinių metaforų ir užšifruotų žinučių (messages) amžininkams , be dabarties šokiruojančių novacijų, kurių nepriima, neatpažįsta neįgudusi akis. Drįsčiau teigti, - dekoratyvūs, interjeriniai, stilingi darbai, būdingi Amerikos 20a. vidurio dailei, nuosekliai tęsia (aria) jos ryškių abstrakčios dailės mokyklų pirmtakų nubrėžtas kryptis. Tai jau akademinis-istorinis modernus menas:))))) Autoriaus ažūrinėse mentalizuotose abstrakcijose nejusti lietuviškų šaknų, archetipinių motyvų, atpažįstamo ekspresyvaus saulėto, gintarinio spalvinio kolorito ( pvz.: V. Kasiulio darbai). Pasitvirtino mano hipotezė, jos Amerikos kultūra ( su dominuojančiais rinkodaros ir reitingų prioritetais) ištrina talentų etnines žymes, tik stipriausieji išsaugo kilmės kodus.
Pirmas įspūdis peržiūrėjus retrospektyvą: tai - ne menas, o aukščiausios prabos plokštuminės, vienatūrės dailės amatas. Na - kaip dzūkių auksarankių audėjėlių šilko siūlais austos lovatiesės. Jų MARGASPALVIAI SPALVŲ RAŠTAI irgi - kūrybiški, intonuoti. Į juos suaustos ir liaudies dainų melodikos, ir apmąstymai apie rūstų laiką - trėmimus, pokarį, kukurūzus, rusų kariuomenės rekrūtų-sūnaitėlių stresus. Tik vietoj šabloninių audimo motyvų ir šilkinių siūlų šįsyk naudojami abstrakčios dailės klišiniai , įsitvirtinę rašmenys ir kompoziciniai sprendimai, atsekami "Spalvinio Lauko", suprematistų darbuose. Mano ausiai L. Zapkaus paveikslai neskambėjo, labiau priminė intuityvius marginimus užpildant gigantiško dydžio drobę. Na kaip namą stato kaime lietuvis. Nieko iš anksto nematuoja,neskaičiuoja, iš genų ima ir surenčia tvirtą trobelę Ir stovi ji, nesvyruoja, rastai susigula kažkokiu mistiniu būdu :))) . Štai K.Žeromskoi suprematistinės neoninės kompozicijos užtransina optiniais efektais, šviesos muzikiniais fraktaliniais akordais, daugiamatėmis, tobulai struktūrizuotomis erdvėmis. JO darbai - užbaigtos, GYVOS spalvų muzikinės simfonijos, ne kiliminiai K. Zapkaus margaraščiai.
Antras įspūdis - kaip panašu į Marką Tobį (Mark Tobey)! O margaraščių detalės - į Kandinskio kompozicijas. Pernai teko laimė matyti rusų avangardisto retrospektyvą Briuselyje. Jo 1915-1917 metų kompozicijos - tai meninės priešrevoliucinio laikmečio mandalos, užšifruotos abstrakčios dailės kalba. Pagal Visatos energetinių darinių pavidalų dėsningumus jo paveiksluose - ir permainų vėjų cianas, ir pavasarinės vilities žaliasis laimas, ir būsimo kraujo tamsiai raudona, ir galutinės diktatūros juodi stačiakampiai skersiniai.. Pirminę idėją apie laiko dvasią, Kandinskis perteikia autorine originalia ( ne bendrybine! ne kosmopolitiška!) šiuolaikinės dailės kalba .
Tai - ir M. Larionovo lučizmas, V..Malevičiaus abstrakcionizmas. Vėliau, iš jų išsirutuliojo pirminių idėjų variacijos, stilistinės atmainos. Genialios M. Rotko prasminės transformacijos: jis pasirinka spalvą išreikšti gyvą mintį, o ne improvizuoti situatyviai į mąstymo procesą, kaip K.Zapkaus atveju. Pastarąjį priskirčiau prie postmodernistinio abstrakcionizmo ryškių paskutinių ešelonų. Šie kažkada pavojingai priartėjo prie kritinės taikomojo, daiktinio meno ribos, prie "Drobės" audimo kombinato autorinių, tiražuojamų kompozicijų lygio.
K. Zapkus. "Vaizdavimą suvokiu kaip tapybos meno bankrotą. Aš noriu kurti kompozicijas, vartodamas turtingą vizualiąją kalbą su minimalizuota vaizduojamąja funkcija, noriu, kad tapyba tarptų savo elementariųjų žmogiškųjų šaknų lygmenyje, paliudydama emocijas, rankos judesį, dabartinį laiką ir gilią, apgalvotą mintį."
Taip, taip taip! Manau, ne vienas save gerbiantis 21 a. dailininkas nenori būti veidrodinio fotoaparato lėtapėdžiu konkurentu. Jau visiems aišku: nori kuo raiškesnio realybės atvaizdo - taupyk brangiai foto aparatūrai. Fotorealizmas dailėje - masėms, pardavimams ir šeimos draugams. Nauji iššūkiai tapybai - TALENTINGO AUTORIAUS vaizduotės vaizdiniai - jo ypatingo žvilgsnio ir vienetinio potėpio braižas, jo VIENETINĖ MITOLOGIJA, kurianti naujus realybės vaizdinius. Vaizdinius, kurie patys dieviškai kuria naująją realybę, atveria žiūrovo akis šviesesniam matymui, šviesožaismės pažinimui, sustabdo GROŽIO .akimirką, tegu ir kaukolės akiduobėje, sugroja spalvomis muzikinį kūrinį, atveria plačiai langą į rytdienos įvykius. Meno kūriniams tik maišo palydintys paaiškinimai, semantinės žodžių vinjetės.
Kad matytum tikrovę natūraliai, abstrakcionisto akimis - reikia juo gimti ar į jį ir kūniškai transformuotis. Tuomet protas nereikalingas, netgi maišo. Tiesiog matai daugybės įvairialypių energijų virpesių sukeltus spalvinius daugiabriaunius geometrinius (abstrakčius) vaizdinius. Jie - specialiai neišgalvojami, jie matomi vidine nušvitusia rega. Matomi piktų minčių tamsžaliai šuorai, sklindantys iš valdininko kyšininko galvos. Matomi citrininiai vaiskūs saulės trupiniai, pažirę aukštyn iš nerūpestingo kūdikio juoko. Matomos rudų kvadratų žemėtos plokštės, lėtai smingančios žemėn iš sergančio kaimo senuko jausmų epicentro. Ir tai nėra chaosas,o chaosą humanizuojantys autoriniai vaizdiniai..
Dailininkas pilnutinai išsisako tapyboje. Kam dar save versti į žodinius tekstus ir tuo pačiu niveliuoti?
PO parodos įskaudo galvą - nuo mentalinių dailės skaitymo pastangų. Laimė, greta rūmų žydėjo sakuros. Iki "gėdingo" banalumo - ružavos, nepadoriai, dieviškai ĮVAIZDINTOS:))) Akis atsigavo, pradžiugo nuo harmoningų, nedirbtinai komponuotų, žemiškų natūralių spalvų. Prisiminiau Van Gogo žydinčias obelis, matytas Amsterdamo retrospektyvoje. Jos - amžinos, nes unikalios, palytėtos jo stipraus jausmo. Gyvos, nes pamatytos ne šaltu protu, o gaivalinga mylinčia širdimi. JIs išsiurbė jų gyvasties syvus ir juos genialiai išguldė drobėje - vangogiškos tikrovės mirksnyje. Svarbiausia - jos PAVAIZDUOTOS, IŠTAPYTOS. Ir joks skaitmeninis fotoaparatas ir užribinės raiškos ipadas neperteiks tų spalvų, firminio vangogiško mėlynumo. Nes Van Gogas - ne fotoaparatas.Jis tiesiog genialaus tapytojas nuo Dievo, nesupilkėjęs, nesusiskaidęs, nesudaiktėjęs Niujorko džiazinių ritmų chaose.
Yra, ir gims dar Van Gogų. Vaizduojamosios tapybos gyvastis - aktyvus SANTYKIS su išorine ar vidine tikrove, dvasiniai-jausminiai-estetiniai saitai su viskuo, kas jaudina: - su Monė lelijomis, su Sezano Sent-Viktuaro kalnu, su J.Daniliausko ožkomis zanavykų vyšniose, su J. Mykolaitytės pasakiškais Vilniaus kuorais, su R. Sližio sostinės barų elitiniais auksaspalviais pigmėjais, Vedose išpranašauto "aukso amžiaus" dvasios neūžaugomis.
Kur: NDG, Vilnius
Kada:2014 04 12
Kuratorė: Laima Kreivytė
Paroda - neeilinis įvykis Vilniaus Dailės panoramoje. Keliais požiūriais - istoriniu, menotyriniu ir edukaciniu. Atiduota pagarba įdomiam 20 a. dailės veteranui iš Niujorko. Jo kūryba pristatyta Lietuvoje, pagaliau figūraliai įsirašė į mūsų šalies kultūrinį kontekstą. Ryškiai įsikomponavo į lietuviškos dailės istorinį paveldą ne vien retrospektyva , bet ir knyga apie K. Zapkaus kūrybą su reprodukcijomis. Autoriaus įvadas knygoje, jo asmeniniai kūrinių, pateiktų parodoje, komentarai galėtų tapti pavyzdiniais lietuviškos menotyros pavyzdžiais, mokomaisiais šablonais ateities kartoms. K. Zapkaus menotyrinis, dailaus žodžio valdymo talentas - sužavėjo. Beje, komentarai nepalyginamai įdomesni nei patys darbai - kaip savistoviai intelektualūs esė. Sakyčiau, paveikslai buvo palydimieji raštai, ženkliniai kodai prie spalvomis-ritmais- energijomis žaižaruojančių muzikalių komentarų. Tekstai, o ne drobės žadino, elektrizavo įvairiaspalvę vertintojų vaizduotę
K. Zapkaus komentaras prie "Kolizijos eiga" (1981): - tai abstrakti, epinio masto vizuali fuga iš prieštaringų krypties nuorodų ir spalvų, be jokios vietos poilsiui. Žodis "vaizdavimas" šiame etape turėtų būti patikslintas kaip turinio sukonstravimas, naudojant abstrakčias vizualias priemones. Net ir suaktyvinti ritmai lieka abstraktūs, spalva turi emocinį užtaisą, bet lieka formali, o sumanymas - abstraktus antikarinis paveikslas.
Ir patys paveikslai - tapyti PROTU. Perskaitomi kaip autoriaus minčių užrašai, suguldyti į didelius, kone freskinius drobės formatus. Spalva ir forma - tapytojo mentalinių, intelektualizuotų sugestijų išraiška. Mintys, informaciniai laukai, tam tikru momentu gaubę autoriaus smegenis, yra išversti ne į knyginę, o į dailės kalbą. Na kaip kinai tapo paraku, amerikiečiai Brazilijos sąvartyno šiukšlėmis, išeivijos atstovas - mintimis. Ornamentinės mąstymo proceso sugestijos.
Parodos kuratorė teigia, jog tai - laiko dvasios dokumentai. Visiškai nesutinku su šia teze! Tai - K. Zapkaus asmeninės biografijos metraščiai. Daugybė puikių menininkų yra iškritę iš laiko, jo nejaučia, nefiksuoja, tapo ar kuria muziką nuo jo atsiriboję, lyg savame , lokaliame pasaulėlyje, uždarame bokšte, be sąsajų su laiku "čia ir dabar".
Štai "Marso violetinė". Juk tai gryna fantazija, be ryšio su gamta, Visata ir laiko dvasia . Marsas - bene vienintelė planeta, kurios spalviniame spektre violetinės beveik nėra. Violetinė - tai Neptūno, Urano,Jupiterio, net Veneros spalva, bet tik ne Marso. Menas niekada nemeluoja, jis visada pataiko, nes atspindi dalykus ir formas, kurie kažkur būtinai yra-randami-bus rasti, o ne simuliakrus, kuriuos dirbtinai sugalvoja teoretizuojantis žmogus.Net Malevičiaus kvadratas, pirmoje parodoje pakabintas švento paveikslo kampinėjė vietoje, įprastoje valstiečių trobose - ne šiaip sau išmislas ar fantazija, o rūstus būsimo, brėkštančio komunistų juodadirbio Dievo, būsimos stalinistinės laiko dvasios ATVAIZDAS. Ne išprotavimas. Deja, po V. Malevičiaus mirties nesąžiningi muziejininkai kabino "Juodą kvadratą" , ištrauktą iš bendro kitų instaliacijos darbų konteksto, sunaikino jo tikrąsias prasmes.
Grožiniai K. Zapkaus komentarai turi edukacinę vertę vietiniam , pradedančiajam meno mylėtojui. Su "Parodos maršrutu" rankose" galima drąsiai žengti pirmus žingsnius 20 a. modernios tapybos pažinime. Lietuvių kilmės amerikiečio kompozicijos - nesudėtingos, be multikultūrinių metaforų ir užšifruotų žinučių (messages) amžininkams , be dabarties šokiruojančių novacijų, kurių nepriima, neatpažįsta neįgudusi akis. Drįsčiau teigti, - dekoratyvūs, interjeriniai, stilingi darbai, būdingi Amerikos 20a. vidurio dailei, nuosekliai tęsia (aria) jos ryškių abstrakčios dailės mokyklų pirmtakų nubrėžtas kryptis. Tai jau akademinis-istorinis modernus menas:))))) Autoriaus ažūrinėse mentalizuotose abstrakcijose nejusti lietuviškų šaknų, archetipinių motyvų, atpažįstamo ekspresyvaus saulėto, gintarinio spalvinio kolorito ( pvz.: V. Kasiulio darbai). Pasitvirtino mano hipotezė, jos Amerikos kultūra ( su dominuojančiais rinkodaros ir reitingų prioritetais) ištrina talentų etnines žymes, tik stipriausieji išsaugo kilmės kodus.
Pirmas įspūdis peržiūrėjus retrospektyvą: tai - ne menas, o aukščiausios prabos plokštuminės, vienatūrės dailės amatas. Na - kaip dzūkių auksarankių audėjėlių šilko siūlais austos lovatiesės. Jų MARGASPALVIAI SPALVŲ RAŠTAI irgi - kūrybiški, intonuoti. Į juos suaustos ir liaudies dainų melodikos, ir apmąstymai apie rūstų laiką - trėmimus, pokarį, kukurūzus, rusų kariuomenės rekrūtų-sūnaitėlių stresus. Tik vietoj šabloninių audimo motyvų ir šilkinių siūlų šįsyk naudojami abstrakčios dailės klišiniai , įsitvirtinę rašmenys ir kompoziciniai sprendimai, atsekami "Spalvinio Lauko", suprematistų darbuose. Mano ausiai L. Zapkaus paveikslai neskambėjo, labiau priminė intuityvius marginimus užpildant gigantiško dydžio drobę. Na kaip namą stato kaime lietuvis. Nieko iš anksto nematuoja,neskaičiuoja, iš genų ima ir surenčia tvirtą trobelę Ir stovi ji, nesvyruoja, rastai susigula kažkokiu mistiniu būdu :))) . Štai K.Žeromskoi suprematistinės neoninės kompozicijos užtransina optiniais efektais, šviesos muzikiniais fraktaliniais akordais, daugiamatėmis, tobulai struktūrizuotomis erdvėmis. JO darbai - užbaigtos, GYVOS spalvų muzikinės simfonijos, ne kiliminiai K. Zapkaus margaraščiai.
Art: Mark Tobey |
Art: M. Larionov. Gypsy in Tiraspol ,1906. |
Art: Mark Tobey |
Art: Mark Tobey |
Tai - ir M. Larionovo lučizmas, V..Malevičiaus abstrakcionizmas. Vėliau, iš jų išsirutuliojo pirminių idėjų variacijos, stilistinės atmainos. Genialios M. Rotko prasminės transformacijos: jis pasirinka spalvą išreikšti gyvą mintį, o ne improvizuoti situatyviai į mąstymo procesą, kaip K.Zapkaus atveju. Pastarąjį priskirčiau prie postmodernistinio abstrakcionizmo ryškių paskutinių ešelonų. Šie kažkada pavojingai priartėjo prie kritinės taikomojo, daiktinio meno ribos, prie "Drobės" audimo kombinato autorinių, tiražuojamų kompozicijų lygio.
K. Zapkus. "Vaizdavimą suvokiu kaip tapybos meno bankrotą. Aš noriu kurti kompozicijas, vartodamas turtingą vizualiąją kalbą su minimalizuota vaizduojamąja funkcija, noriu, kad tapyba tarptų savo elementariųjų žmogiškųjų šaknų lygmenyje, paliudydama emocijas, rankos judesį, dabartinį laiką ir gilią, apgalvotą mintį."
Taip, taip taip! Manau, ne vienas save gerbiantis 21 a. dailininkas nenori būti veidrodinio fotoaparato lėtapėdžiu konkurentu. Jau visiems aišku: nori kuo raiškesnio realybės atvaizdo - taupyk brangiai foto aparatūrai. Fotorealizmas dailėje - masėms, pardavimams ir šeimos draugams. Nauji iššūkiai tapybai - TALENTINGO AUTORIAUS vaizduotės vaizdiniai - jo ypatingo žvilgsnio ir vienetinio potėpio braižas, jo VIENETINĖ MITOLOGIJA, kurianti naujus realybės vaizdinius. Vaizdinius, kurie patys dieviškai kuria naująją realybę, atveria žiūrovo akis šviesesniam matymui, šviesožaismės pažinimui, sustabdo GROŽIO .akimirką, tegu ir kaukolės akiduobėje, sugroja spalvomis muzikinį kūrinį, atveria plačiai langą į rytdienos įvykius. Meno kūriniams tik maišo palydintys paaiškinimai, semantinės žodžių vinjetės.
Kad matytum tikrovę natūraliai, abstrakcionisto akimis - reikia juo gimti ar į jį ir kūniškai transformuotis. Tuomet protas nereikalingas, netgi maišo. Tiesiog matai daugybės įvairialypių energijų virpesių sukeltus spalvinius daugiabriaunius geometrinius (abstrakčius) vaizdinius. Jie - specialiai neišgalvojami, jie matomi vidine nušvitusia rega. Matomi piktų minčių tamsžaliai šuorai, sklindantys iš valdininko kyšininko galvos. Matomi citrininiai vaiskūs saulės trupiniai, pažirę aukštyn iš nerūpestingo kūdikio juoko. Matomos rudų kvadratų žemėtos plokštės, lėtai smingančios žemėn iš sergančio kaimo senuko jausmų epicentro. Ir tai nėra chaosas,o chaosą humanizuojantys autoriniai vaizdiniai..
Dailininkas pilnutinai išsisako tapyboje. Kam dar save versti į žodinius tekstus ir tuo pačiu niveliuoti?
PO parodos įskaudo galvą - nuo mentalinių dailės skaitymo pastangų. Laimė, greta rūmų žydėjo sakuros. Iki "gėdingo" banalumo - ružavos, nepadoriai, dieviškai ĮVAIZDINTOS:))) Akis atsigavo, pradžiugo nuo harmoningų, nedirbtinai komponuotų, žemiškų natūralių spalvų. Prisiminiau Van Gogo žydinčias obelis, matytas Amsterdamo retrospektyvoje. Jos - amžinos, nes unikalios, palytėtos jo stipraus jausmo. Gyvos, nes pamatytos ne šaltu protu, o gaivalinga mylinčia širdimi. JIs išsiurbė jų gyvasties syvus ir juos genialiai išguldė drobėje - vangogiškos tikrovės mirksnyje. Svarbiausia - jos PAVAIZDUOTOS, IŠTAPYTOS. Ir joks skaitmeninis fotoaparatas ir užribinės raiškos ipadas neperteiks tų spalvų, firminio vangogiško mėlynumo. Nes Van Gogas - ne fotoaparatas.Jis tiesiog genialaus tapytojas nuo Dievo, nesupilkėjęs, nesusiskaidęs, nesudaiktėjęs Niujorko džiazinių ritmų chaose.
Yra, ir gims dar Van Gogų. Vaizduojamosios tapybos gyvastis - aktyvus SANTYKIS su išorine ar vidine tikrove, dvasiniai-jausminiai-estetiniai saitai su viskuo, kas jaudina: - su Monė lelijomis, su Sezano Sent-Viktuaro kalnu, su J.Daniliausko ožkomis zanavykų vyšniose, su J. Mykolaitytės pasakiškais Vilniaus kuorais, su R. Sližio sostinės barų elitiniais auksaspalviais pigmėjais, Vedose išpranašauto "aukso amžiaus" dvasios neūžaugomis.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą