2014 m. gegužės 29 d., ketvirtadienis

Figaro 1/ Figaro 2

Kas: opera "Sevilijos kirpėjas"
Kur: VAOBT
Kas režisavo: Emilio Sagi  (Ispanija), 4 iš 10
Scenografija: Llorenc Corbella ,8/10
 Kada: 2014/05/28
http://www.opera.lt/repertuaras/operos/sevilijos-kirpejas

 Ar įmanoma užmigti klausant  Dž.Rosinio  "Sevilijos kirpėjo" gyvybingų, žaižaruojančių  garsų purslų? Pasirodo, įmanoma. Šio pavasario premjera, bendras pastatymas su San Francisko opera  gal pirmąsyk operos istorijoje  tą įrodė.




Art: Luigi Ontani: Moraloscero 
Ir kaltas čia ne žiūrovas, anot  muzikos kritikės A. Žigaitytės, o lėkšta, be išmonės,  PASTATYMINĖ, reliktinė,  net sakyčiau, primityvi,  iki žiūrėjimo  niršulio nuobodi režisūra. Žiovulio kankynę, kurią patyriau Pirmojo veiksmo Rozinos ir Bartolo  dueto scenose, su mielu noru peradresuočiau jos autoriui - Emilijui Sagi.Tegu paspokso, nepraradęs susidomėjimo , į  ilgos trukmės, tragišikai nepaslankų  Rozinos  vaizdą (Julija Stupnianek)  : sėdi-atsistoja-atsisėda . Ir taip flegminasi  mergina, besiblaškanti  užplūdusių  pirmų jausmų audrose?!   Sutinku iš dalies, jog Sevilijoje siesta - būtent tokia: ispanai  nykiai smarkso apsnūdę,  perlaukdami nepakeliamą  dienos kaitrą. Tačiau  Rosinis kūrė OPERĄ -BUFĄ, ne siestos dokumentiką. Bufos žanrinė esmė - veiksmo dinamika, greitas tempas, komiški netikėti  del arte gatvės šėpų kalambūrai. Juk  kažkas turėjo judėti  į ritmą  su gyvybinga muzika, bent jau Rozinos vaidybinė mimika?!Rosinis  šią operą parašė per 13 dienų, o Vilniaus scenoje, rodos,  neveiksnus laikas išsitęsė  formalino kilometrais.
Art. Don Brown, Yoko XI 

Vaidinimo pradžioje daug žadėjo  fundamentali scenografija ir  originalūs,  ispanų etninio kolorito  kostiumai. Operos  šampaninei šviesiai paletei  buvo artimi  daktaro Bartolo baltieji  rūmai  su firminėmis Pietų Ispanijos  kaltinėmis  geležies langinėmis.Melodijų lopšyje -  Sevilijoje - net sienų dažytojai šiandien   balsiai dainuoja  skersgatviuose pilna krūtine, iš jausmų,  dėl gero oro. Rosinio džiugesį  lyg žadėjo ir  Figaro  primasis pasirodymas scenoje. Rusų  tenoras Pavelas Jankovskis  sodriai, linksmai,  įkūnijo italų  intermedijoms būdingą  šmaikštų, apsukrų,  liaudiškai brutalų, miesto lobisto, šelmio charakterį, artimą  A Zuoko užsiėmimams . Svarbiausia -  jis kėlė džiugias emocijas,  pripildė sceną stipraus  vokalo energijomis .
 Publika atsivėre Rosinio genijaus sukurtai  vitališko džiugesio fiestai, KOMEDIJAI.  Ir stop, po to sekė  operos  salės musių marinimo seansas. BUfos lengvas žaismingumas, Rosinio  tercetų humoras , matyt, pasiliko San Franciske.    
Dirigentas. Alex Soriano

 Kad neužmigčiau,  kol Bartolas nuobodžiai slankiojo kelių metrų plote,  radau įdomų, gyvą  objektą. Iš arti ( 4 eilė) stebėjau  ispanų  dirigento Aleksio Soriano grakštų, GYVĄ, aristokratišką profilį, santūrią dirigavimo manierą, artimą  nemariam Klaudijui  Abadui..Vizualiai  priminė K.Somovo pieštą A. Bloko portretą, kurio printas kabėjo mergautinių laikų kambariuose  kaip  vyro idealas.




Antras veiksmas  buvo visiškai kita opera.  Sakyčiau, "Sevilijos kirpėjas" nr 2,  mažai  bendro su pirmuoju . Išjudino veiksmo dinamiką -  siužetinis paradoksas! - grafas Almaviva. MINDAUGAS JANKAUSKAS, Klaipėdos muzikinio solistas  gan drąsiai  į Sevilijos Kirpėją  importavo kitos ,  mokytojo Bazlijaus partijos įvaizdžio išraiškas iš MOcarto "Figaro vedybų" ir ... nepralošė, o netgi išgelbėjo  pastatymo reputaciją. Sugudravo kiečiau už patį Figarą. 

M. Jankauskas kitoje operoje, "Figaro vedybos"
  Paradoksas, nes Almaviva tradiciškai  atliekamas kaip įsimylėjęs romantikas, na toks  beviltiškai dūsaujantis Pjero. Tačiau M. Jankauskas , drąsiai  improvizavo ironišką, pašaipų, besimaivantį, klounišką, išsidirbinėjantį  grafą.

Paradoksas - jo  judrumas ir klouniškos pozos,  taiklūs pamėgdžiojimai, vokaliniai išsidirbinėjimai   nustelbė humoru  dikto stoto Figarą su neišraiškinga veido mimika.  Jaunas operos solistas ( 30 m!)  grąžino operai bufai jos  klasikinę spalvą - PARODIJĄ .M. Jankausko Almavivą galima eiti kaip į M.Galkino geriausius benefisus. Neįtikėtinas  komedijinis artistizmas. Stovėti  flegmatišku stulpu kaip Rozina  daug kas iš profesionalų sugeba. Užtat prajuokinti salę -  neginčijama ! - reikia neeilinio talento. M. Jankausko elitinį humorą dar labiau išryškino nejuokingos, medinės   Laimos Jonutytės  (Berta), blogąja prasme "operinės" pastangos "daryti juokus" .

Tenoro vokalas -  ne išskirtinis, bet meistriškas, gražaus,  ausiai malonaus, trapaus  skambesio . Jį atperka  neeilinė scenine vaidyba, subtilus  Rosinio lengvapėdės stilistinės tonacijos pajautimas   Nagi ir    J.Kaufmanas ima sales ne tiek vokalu, kiek  magišku  vyro seksapilu.

 Manregis,  M. Jankausko   natūraliai JUOKINGOS,  visomis prasmėmis ARTISTIŠKOS , KOMIŠKOS vaidybinės improvizacijos  šįsyk  ištempė  kvarteto  ansamblius  ir visą vaidinimą iš nesceniškai  nuobodžių   raportų  iki   Rosinio, iki  lengavbūdiškos, sparnuotos, polėkinės ŽAISMĖS atmoferos. "Sevilijos kirpėjo" muzika - nepaprastai šiuolaikinė: tempas, kone REPO  tercetai  ir  kosminių greičių pasažai,   globotinės kamavimasi piniginio dėdės pilyje,  atpažįstamis pirmųjų puslapių   verslių klounų charakteriai ( pvz - Ž. Grigaitis). Pastaruosius  laki jauno TALENTINGO  režsieriaus vaizduotė  būtų galėjusi nestandartiškai perfrazuoti į kažką artimesnio žiūrovų tikrovei, nei tarantelos gatvės šokių epochos  istoriniai  persirenginėjimo šou.   

    M. Jankausko Almaviva buvo  vertas  geros, o ne globaliai reprodukuotos, ne pusfabrikatinės režisūros.Jis , kaip ir E. Dauskurdžio Don Bazilijus , turėjo daugiausiai bendro su  Rosinio  nemaraus  kūrinio intonacijomis ir muzikiniu stiliumi.  Bravo!     
 Pabaigos  fanfarinis kreščendo pralinksmino kičiniais triukais - raudonu  prabangiu automobiliu
ir policijos  sveikintojų gvardija su kinų celofaninėmis balioninėmis širdutėmis.Ot, kad taip  režisierius būtų linksminęs išmoningumu  visą vaidinimą,  entuziastingai pamylėjęs  Rosinio ir operos bufos gerbėjus ....

 Mintys į šoną..Rosinio kūriniai bus vis paklausesni  lokalių karų  gąsdinamoms visuomenėms . Kai pas kaimynus šaudo ir sprogdina  ar finansinėje krizėje šokinėja pro langus senukai ir vargšai studentai ,  Sevilijos  kirpėjo džiugūs, bufonadiniai tercetai kaip stipriausi  vaistai nuima įtampas, priverčia bent trumpam užsimiršti, nusišypsoti,  atlyžti, pakikenti kaip vaikystėje, susigrąžinti gyvenimo džiugesį,  atjungti galvą,palengvina nelengvą išgyvenimo dalią. 

Vilniaus akademinė opera keistai vėluoja laike,  sukviesdama  gastroliuojantį,neatsakingą, pigų  internacionalą. Pasaulio teatruose grįžtama prie nacionalinių ištakų ir grynumo.  Tarkim ,italo Rosinio operą  , žinoma, būtų įdomiau interpretavęs italas, ne senos kartos  provincialaus mąstymo  ispanas, Šis  be didelių kūrybinių pastangų  nusikirpo kuponus - atkartojo ankstesnių   savo Figaro pastatymų idėjas, pasitiražavo. Gaila šviežio kraujo, širdžių ugnies,  jaunųjų  lietuvių solistų  ryškių talentų. JIe  priversti savo jauną karštą  vyną pilti į popsinį,  seklų   non konceptualaus, politizuoto E. Sagi  konvejerinį  vynmaišį..Apie  politines  simbolines pastatymo užuominas nutylėsiu. Visi, kas įgijo imunitetą lenininei simbolikai mene, lengvai suvirškina, nekreipia dėmesio, praleidžia pro ausis-akis-pasąmonę  naujausiuose kūriniuose   prikaišiotus niuksus tyčia  sudebilintiems  rusų karininkams  baltais mundurais  ir juodais kerziniais batais. Menas ir -  politika, politiniai užsakyti simboliai, JAV  propagandos klišės  -nesuderinami. Kažkodėl G Kėvišas to niekaip nesupranta .
       




Komentarų nėra:

Rašyti komentarą