2014 m. lapkričio 8 d., šeštadienis

Kaimo studija' 16: Helovyno avangardas



Kas: ekskursija per Vėlines  į Jašiūnų dvarą


Kada: 2014/10/31

Jašiūnų  Balinskių dvaras
 Vaikų atostogos - šventas reikalas švietėjams,  išskyrus Prietaiso koaliciją  ir net pačią Daukantinę, rodantiems antivertybinius pavyzdžius ir verslininkams.Nė mur mur valstybiniu lygiu, kad  šimtai tūkstančių vaikų, bendrapiliečių, mūsų  šviesi ateitis, yra paleidžiami  dykai į gatves ar  tyrinėti Šalčiūtės papų, naujienportalių maumukų  viešinamų seks-fetišų ir pornoišteklių, kurių jų tėvai neapmokyti blokuoti . Nei vaikų kūrybos festivalių, nei nuolaidinių kino seansų, nei  mokyklinių pažintinių renginių , nors  ES milijonais sprangsta neformalaus ugdymo lėšų įsisavintojai.

 "Mums atostogos, Saule,  na sugalvok ką nors, kur važiuosim? Mums čia liūdna, vešk kur yra ką veikti!" , - išzyzė ausis Agata.

 Išlukštenau pora valandų iš penktadieninio tapymo, kaip darbo  pertraukėlę. Subendrinta kryptis - aplankyti baigiamą restauruotą Jašiūnų dvarą  Į mašiną sutilpo net 10 vaikų. Primokiau, kad kai sušuksiu  " galva" - ant kelių sėdintieji  pasilenks ir pasislėps, kad negaučiau baudos. Jei valstybė  pažeidžia teisę  į neturtingų vaikų kūrybinį lavinimą, vadinasi, ir mes , kaip lygiateisiai partneriai, galime  kartais pažeisti taisykles ir gauti tai, kas mums priklauso.

Istorija:  Jašiūnų dvaras išsidėstęs Merkio kairiajame krante. Labiausiai ansamblyje išsiskiria rūmai, suprojektuoti 1824 – 1828 metais architekto Karolio Podčašinskio (1790 - 1860). DVaro rūmai yra vėlyvojo klasicizmo pastatas, turintis ir romantizmo bruožų. Rūmai yra dviejų aukštų, stačiakampio plano, su portiku ir lodža.Dvaro rūmai pastatyti Sniadeckių iniciatyva, vėlyvojo klasicizmo stiliumi su romantizmo bruožais. PAgrindinio fasado antrasis aukštas papuoštas 4 dorėninių kolonų portikais. Rūmuose buvo didelė biblioteka, čia gyveno ir lankydavosi  M. Balinskis, Jonas ir Julijos Slovackiai, Andrius Sniadeckis, Adomas Mickevičius, Stanislovas Bonifacas Jundzilas ir kiti XIX a. mokslininkai ir rašytojai. Taip rūmai tapo kultūros židiniu.


Valerija   pakeliui užminė  įdomiausią temą apmąstymams: -O kokią kaukę pasidarei Helovynui?Juk šiandien siaubo naktis! Sėsės - oho kokią baisią iš moliūgo išskaptavo. 

Buvau pamiršusi apie vėlinių karnavalą,  Sauiną prasmingą,bet Vatikano žiauriai sudorotą  keltų tradiciją, kur  gyvieji broliuodavosi su mirusiaisiais .  prisimatuodami jų kaukes per lapkritinę metų sueigą.  Ir Turgelių seniūnijos gyventojams  pagal tradicijas priklauso ryškiau minėti  garsiuosius Vėlinių turgelius. Ar mokytojui  atleistina - pamiršti tradicijas?  Pernai juk darėmė  studijoje kaukes. Chodorovskio įkvėpimas ragino nepasiduoti stereotipų gniuždančiam sąstingiui.
Išsigimėlių cirkas

Maniškių vaikų  realus gyvenimas -  tikras  tamsus Helovynas.  Pašalpiniai ir bedarbiai  tėvai, kažkieno išaugtiniai padriskę  rūbai, alkoholikai degraduojantys  kaimynai, žaidimai naktį patamsiuose, bado dienos,  nesaugumas, jokių vaikiškų žaidimų aikštelių, jokio bendruomenės švyturio, tuščias dykinėjimas stumiant laiką,  šmėkliški pamėkliški tolimi , kažką tuščiai pezantys, nuo realaus gyvenimo atšokę  politikai  TV ekranuose.  Ne tik jų, bet ir  daugumos lietuviškoji viešuma  tirštai pritutinta išsigimėlių- baisūnų-siaubūnų  kaukėmis, su vaiduoklių, kraugerių , numirėlių. zombių, raganų  ar gamtos klaidų veidais. Tarytum nužengusiais iš Todo Brauningo ( Tod Browning) , siaubo filmų pradininko, legendinės, uždraustos  juostos  " Freaks" ( 1932m) 


R. Bogdanas, vaikų žudymo propagandos gynėjas, kuriam menas - juodoji  youtubes  komercija, maitinanti e-verslininką Vaidą Grincevičių  

Fotoart: Georg Georgiou. Psychiatric hospital in Kosovo




Kažkoks tipas V.G.., kuris gąsdina šizoidiniais tekstais gerus vaikus ir sulaukia už tai  nežinia kodėl provalstybininkų pagarbos ir dėmesio



Vadinasi, gyvendami Helovyno tikrovėje, su mirusiasiais bendrausime  žmoniškai, paprastai, gražiuoju, be kaukių, kaip su normaliais  -  gyvesniais nei  aplink šmėžuojatys biologiškai  dar gyvi numirėliai. Žmogus be širdies, su užgesusiomis viltimis, socialiai sugniuždytas - nėra gyvas, o smilksta , kiek biomotoras temps.Negi  reikia tai statistiškai įrodyti Prietaiso komandai?


 Chodorovski: "Jei anksčiau  avangardas išreiškė žiaurumo katarsį,  tai šiuo metu, kai pasaulis yra žiaurus, būti avangardistu - vadinasi, užsiimti menu, nušviesinančiu ir suartinančiu žmones. Kažkada Tulūzas -Lotrekas, Kafka, Dostojevskis ir  Chuanas Rulfas (  Juán Nepomuceno Carlos Pérez Rulfo Vizcaíno, meksikiečių rašytojas,  genialaus romano "Pedras Paramo" autorius - S.J.)  kelė susižavėjimą, o dabar jie tiesiog neurotikai. Chuanas Rulfo atveda mus į mirusiųjų pasaulį, Dostojevskis - į visiško dekadanso pasaulį,  ką jau kalbėti apie Kafką... Šiandien avangardiniu tapo pasaulis, taigi reikia eiti dar toliau, bėgti nuo meno, atspindinčio tavąją neurozę, ir kurti  apvalantįjį  meną


Jašiūnų Balinskio dvaras - apylinkių  elito panteonas. Ir  prof. J.Sniadeckio kapas greta. Siekis - lygiuotis į  dvaro aristokratų ir akademinės šviesuomenės  laisvą mintį,  intelektą, inteligentiškumą, nepriklausomybės kovas. Dvaravietė  dar nepabaigta restauruoti, gal vasarą priims lankytojus.  Darbininkai paprotino palaukti, kol jų vado mašina dings  už horizonto,  tada apsidairę  įleido į teritoriją.  

 - Ei, ryža, ir visi vaikigaliai taviškiai?, - šūktelėjo helovyniškas sargas.  
- Taip, jie maniškiai, - su pasididžiavimu atšoviau.   


Vyresnėliai,  dažniau susiduriantys su patyčiomis mokykloje, nustėro: - Jis tave įžeidė, prasivardžiavo, kodėl neverki, nepyksti ? 

MOkytoja: -Kodėl turėčiau, juk teisybė, esu ryža, ne juodaplaukė. O jei tikrai įžeistų, atsikirsčiau.
Diana: - Ką turėtų kitas pasakyti, kad ant jo užpyktum? Ir kaip jam atsikirstum?  

Vaizduotė neišnešė, ką  toooookio turėčiau išgirsti, kad užgimtų  bent krislas pykčio.Hmm... šią akimirką  laikiau  rimčiausią, praktinį patyčių prevencijos egzaminą.

MOkytoja: Žinai, kad ir ką jis besakytų, nekreipčiau jokio dėmesio, šaltai šaltai. Mat tie, kurie užgaulioja, yra agresyvūs pikti, kaip Helovyno numirėliai ar kokie onanistai parulskiai . Jie tik ir laukia progos apdaužyti, apspjaudyti  gerus žmones. Daužosi pradžioje žodžiais. Jei  imsi atsišaudyti, kibs į plaukus, atlapus, skaudžiai primuš. Geriau juos apeiti iš tolo. Tau svarbiau, ką apie tave mano žmonės, kuriuos tu myli. O pašalinių pikčiurnų nuomonę turėtum  praleisti pro ausis. Juk  puikiai  žinai, kad nesi tokia, kokie jie pravardžiuoja, kam veltis į muštynes, nukentėti?Juk apeini iš tolo piktą šunį, taip ir piktdžiugą žmogų apeik. 
       
Ryžos temą uždarėme, bet muštynių ir ašarų neišvengėme. Pamatę vienintelį supamą atrakcioną, vaikai strimgalviais pasileido prie jo ir susipešė ne juokais. O, kaip svajočiau, kad helovyniškas infernalinis  projektuotojas, iš 20  restauracijos milijonų skyręs dvaro parkui vieną drambliuką ir vieną gaidžiuką  vaikams pažaisti, pasikumščiuotų  iki skausmo su jais  ant žemės dėl vietos po saule. Gal tada jo makaulėje atgytų žmogiškumo,   bendruomeninio mąstymo, viešo intereso neuronų?
Liūdna vaikų eilė  prie projektuotojų Helovyno

 Susirikiavome į eilę , kiekvienam buvo atseikėta po 3 min pasisupti,  pareigingai Dianai įteiktas išmanusis , kad sektų laiką.  Deja, vaikai nesuvokia eilių , jose nenustovi, jiems norisi žaisti čia ir dabar. Teko improvizuoti su vaikiškais  lauko žaidimais . Kilnusis, šviesusis,  tikrasis Helovynas   Balinskių parke,  didžiųjų švietėjų  ir kultūrininkų vėlių sugrįžimo vietoje, buvo ekspromtinis ir siautulingas. Ir "trečias bėga", ir "Ali Baba", ir gūžynės, ir salto čempionatas.
  Radome nepanaudotų plastikinių vamzdžių, sustatėme  iš jų  klibias instaliacijas. Na tikrai ne prastesnes  už M.Navako  kapininį stačiakampį akmeninį bloką, kuriuo kraupau  šį rugsėjį   meniškame Sibilos ( Latvija)  open-air skulptūrų parke. Mūsų  menų aiikštelė buvo parko žolė, išmindžiojome ją, įsidūkę,  be gailesčio. Negi projektuotojas nesidomėjo, jog visi šiuolaikiniai  paveldai ir muziejai pirmiausiai skirti šeimoms su vaikais perduoti tradicijas???? Ir restauracinius sumanymus pirmiausiai reikia  derinti prie vaikų  poreikių ir suvokimo, kaip tą daro senų seniausiai pažangieji Vakarai . 21 a. smalsuoliai  nevaikščios  paklusniai už rankytės su krakmolytom apykaklaitėm  kaip 18a.  liniuotės išmuštruoti pavyzdukai pako alėjomis.

Šviežia patirtis: 10  vaikų grupei būtini 2 suaugę.Aktyvesni pasiima dėmesį patys, o tykesni  mažiukai be dėmesio nuliūsta, aikštijasi, jiems atrodo, kad vieniši ir nemylimi, kad jų jausmai  - išduoti, paniekinti, kad jie išstumti iš bendro  grupės-šeimos emocijų lauko.
Pakeliui atgal nuliūdusių, nepalytėtų  ašarojimą transformavome į bendrą dainą. Kokių dainų moka lenkakalbio krašto pradinukai?

- Ar žinote lenkiškų liaudiškų, pamokysit? 

Nežino,  užtat rusišką  pigų popsą  užstaugė kaip ir dera per Helovyną, net kelias iš siaubo sudrebėjo. Agata susigėdo ir  prisiminė "marš marš Dombrovskį", mudvi vienintelės patriotinę lenkų giesmę težinojome. Lietuvių liaudies  dainų lobyno, sukaupto folkloriniuose ansambliuose,  neatvėriau. Žmogaus jausmai pirma privalo suskambėti gimtosios prokalbės žodžiais ir dermėmis. Piršti jiems  nuo pradžių kitakalbės  kultūros  pradmenis -  smurtinė invazija. Poezijos mylėtojai ir globėjai Balinskiai tokiam barbarizmui nepritartų, pasibaisėtų profašizmo bakchanalija, siautėjančia  nūnai virš Europos.         



 Chodorovski:  Būtent šiuo žiauriu laiku ir reikia kalbėti apie poeziją. Metas pabaigti politines revoliucijas ir pereiti prie poetinių re-evoliucijų. Kaip susikūrė teroristų tinklas, taip turi sukurti savo tinklą ir poetai. POezijos dvasia - vienintelė, kuri gali išgelbėti  dabar pasaulį.(...) Mes galime pradėti keisti pasaulį, jei liausimės bijoję ir pradėsime kalbėti tai, ką galvojame.   











Komentarų nėra:

Rašyti komentarą