Kur: Nac.filharmonija
Autoriai: J.Haidnas (1732) Onutė Narbutaitė (1956), Džonas Tavener'as (1944, UK)
Vertinimai: 10 iš 10
Džonas Tavener'as |
Kristinė Blaumanė |
Iš pranešėjos teksto supratau, kad patekau į koncertą, skirtą kovo 11-ajaii. Net programėlėje tai nebuvo nužymėta, o pop-portaluose įvykis buvo nužymėtas kaip orų prognozė "Orkestro koncertas" :))) Smagu, pasitvirtino mano prognozės , jog Lietuvą slapčia, be reklamos, nušviesins geriausių užsienio muzikų ir kompozitorių pristatymai. Tik prasidėjus programai su nuostaba susivokiau, koks prasmingas, nepriklausomas, šventiškas koncerto sudarytojų sumanymas. Jų dėka gavau dovaną - galimybę surefleksuoti, dar giliau įsisąmoninti Nepriklausomybės atkūrimo istorinius įvykius, jų ryšį su nūdienos laisvės trupiniais
Pirmoje dalyje grojo J.Haidno simfoniją nr 64 A-dur. "Tempora mutantur"( Laikai keičiasi).
http://classic-online.ru/ru/production/4884
Ją iliustruoti tiktų T.A.Hofmanas: 'Haidno kūriniuose vyrauja vaikiškai džiugios sielos apraiškos, jo simfonijos veda mus į plačiuosius žaliuosius gojus, į linksmą , margą laimingų žmonių minią ... Gyvenimas - kupinas meilės, kupinas palaimos ir amžinos jaunystės, lyg dar iki pirmosios nuodėmės, nei kančios, nei gedulo - vien tik saldžiai- elegiškas atsivėrimas mylimam atvaizdui, kuris sklando tolumoje, rausvuose vasaros gaisuose, nei priartėdamas, nei išnykdamas."
R. Požerskio nuotr. |
Lygiai tokie pat - haidniški- buvom atgavę 1990-ais laisvę: viltingi, pakylėti, džiugiai nerimastingi, apspangę nuo netikėtai išnykusių užtvarų ir nukritusių apynasrių. Susikibę už rankų prieš TV ekramus lingavom į taktą su signatarais-apaštalais Sporto rūmuose. Jaučiausi bajorė, nes tarp jų mačiau šviesos nutviekstą tetą, pakėlusią sąjūdį Nidoje.
A.Sabaliausko nuotr. |
Jurgaičio nuotr. |
http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/lietuva/vytautas-landsbergis-apie-drasiaus-kedzio-dukra-teisetvarkos-tankas-pervaziuos-mergaite-56-202596#axzz1okei0AvZ
Hyperemocionali Haidno simfonija- pavasariško svaigulio pliūpsniais priminė: Laikai 1990-ais esmingai keitėsi. Taip svaigiai žaibiškai, jog niekas nesvarstė, kur einam ir ko siekiam.Mes išsiveržėm į laisvę. Dirbau Ministrų Taryboje, pagal privalomą paskyrą, praėjau pro pirmojo čekuolinio gėbistinio skyriaus filtrus vietoj draugės su antiokupacine, nuogai disidentiška pavarde Kviklytė. Br. Kviklio"Mūsų Lietuvos" autoriaus provaikaitei valstybinė karjera okupacijoje buvo uždaryta. Ryškiai pamenu dieną, kai chozrasčioto (tarybinės ūkiskaitos) bastione papūtė laisvės vėjai. Kaip ilgiausiu koridoriumi , vedančiu į aukščiausios valdžios priestatą , bėgo kone sprinto žingsniu petis į petį susiglaudę A.Brazauskas ir V.Landsbergis.Pranašingas, simboliškas duetas. Skilusios pusiau ir vis labiau eižėjančios tautos poliariniai flagmanai. To, plačiapečio statybininko, raudonoji kariauna, deja, laimėjo...
........
Po Haidno primaveros programoje sekė Onutės Narbutaitės "Melodija Alyvų sode" styginių oktetui ir trimitui.
Kompozitorė apie kūrinį:" Pavadinime slypi aliuzija į paskutinę Kristaus maldą Alyvų kalne. Muzikos atsiradimą lydėjo įvairūs tekstai. Tarp jų - Naujasis testamentas ir R.M. Rilkės eilėraštis "Alyvų sodas"<..>Ši gana asketiška muzika ... - tai bandymas dainuoti, ir tiek Gal kilęs iš desperacijos, bet vilties žingsnis."
Tarp medžių visas pilkas kopė jis į kalvą,
paskendęs pilkumoj alyvų dulkinų,
ir panarino dulkių pilną galvą
į karštas dulkes degančių delnų..
Galiausiai tai. Jau paskutinis mirksnis.
Turėsiu eit - dabar, kai apanku.
Kodėl tu nori iš manęs išgirsti, -
esi tu, jei tavęs nebetenku .
Neberandu tavęs. Nesi tu manyje,
nei kituose. Nei šitame akmenyje
nėra tavęs. Aš vienas kelyje.
Aš vienišas likau, žmonių suėmęs gėlą, -
ją per tave sumažinti norėjau.
Tavęs gi nebėra. Bevardė gėda.
Sakys vėliau,kad angelas atėjo.
Kodėl gi angelas? Ak, tai naktis
atėjo medžių lapais iškilniai,
per sapną sujudėjo mokiniai.
Kodėl gi angelas? Ak, tai naktis.
Nebuvo ta naktis nepaprasta-
jų praslenka šimtai nepastebėtų.
Miegojo šunes, vėso akmenys greta.
Ak, laukė ji, liūdna ir prislėgta,
kol vėlei rytas ją pakeis iš lėto.
Nelanko angelai tokių meldėjų,
ir neateina didžios naktys pranašysčių.
Prapuolantiems dar niekas nepadėjo,
nusigręžia tėvai atsižadėje,
ir išgena juos motinos iš įsčių.
R.M. Rilkė "Alyvų sodas"
O.Narbutaitė - vienas iš kelių dešimčių Vilniaus angelų. Kai ją pamatau filharmoje - lengvą it paukščio plunksną, porcelianiniu trapaus vaiko veidu, nubraukiu ašarą.Ji - Vilniaus miesto genijaus viena iš įgaliotinių. Jos kūriniai kabiną kažką labai giliai,ištraukia brangenybes iš proamžių glūdumų, lyg nuplėšia atminties užraktus ir išslaisvina tai, ką maniausi amžiams pamiršusi . Jos Alyvų Sodas sugėlė iki skausmo. Taip, taip, būtent taip išgyvenau tą, pomintinginį laikotarpį su gomuryje įstrigusiu karčiu klausimu: "Kam???? Kam visa tai? Už ką kovojome? ".
Šalome ir badavome su 2 mažyliais Fabų daugiabutyje per blokadą, be karšto vandens, kibire non-stop virė merlinės palos su dvokiančiu ūkiniu muilu. Naktį, vaikams sumigus, plaudavau kalną indų, įsijungusi A.Mamontovo Naktinius pašnekesius (ak, kad jis žinotų, kiek pusbadžių jaunų mamų laikė tuomet tvirtai už rankos...), pasistačiusi Rilkės eiles greta prie krano, kaliau mintinai, kad neišprotėčiau nuo nepakeliamo juodos buities krūvio, nuo begalinių eilių prie duonos ir celiuliozinių dešrelių, nuo Sekundės banko ir Kepenio fondo aukų raudų į petį , nuo šoko, matant, kaip tuos - sparnuotus atgimimo apaštalus - nustumia į šoną plėšrūs vanagai , lovių ir lovų knisėjai, dabartinis lambordžininis blizgusis "elitas" .
Nepakeliamuose nepriklausomybės laikų išbandymuose (kaimo su lašiniais niekada neturėjau...) atsivėrė dangaus vartai. Rimtai išpažįstu, be metaforų. Įtikėjimas trenkė kaip žaibas, parklupdė nuolankią ant kelių, pasikrištijau nepriklausoma, be verslios sijonuotojo rankos patepimo. Laisvės viltį gaivinau per tikėjimą,visai taip, kaip pas Rilkę.Kai ir vėl pečiai palūždavo,o rankos bejėgiškai nusvirdavo, mintyse sarkastiškai neigdavau: Kodėl tu nori iš manęs išgirsti/- esi tu, jei tavęs nebetenku ." Net žaisdavau slėpynių: "Nagi, kaip nors įrodyk, kad esi." Rūkydavau nusiplūkusi balkone ir ... atpažinti žaibai vėl plieskė vaivorykšte virš horizontų. Aš ir dabar tikiu. Skirtingai nuo pasisamdžiusio Snoro pinigams bedievio S.Parulskio.
Slogios laisvės atgavimo pagirios mano atmintyje sumišo su malda, padėjusia nepalūžti.Narbutaitės kūrinys tarytum aną 92-93-ųjų manąjį Alyvų kalną įgarsino. Fantastiškas I. Kramarevo trimito garsas sklido iš tyrų,iš užkulisių, scenoje atlikėjo nebuvo, jis išniro sulig paskutiniu akordu. Visai kaip rusų šešėlinis dirigavimas. Kol .kamavomės dvejonėse , gramdėm vergų grandines, rusai pionieriškai mus užtrimitavo medijomis - balsais, trioškėmis ir elenkenių kramtoškėmis . O vylėmės alyvose , kad esame vedami iš aukščiau...
Šeštadienio gyvąją liturgiją vainikavo sakralioji sero Dž. Tavenero "The Protecting Veil."(1988) .
"
Nepaprastai originalus britas, atsivertęs į pravoslavybę, dar jį mažai žinau, negaliu reikšti nuomonės. Bet nemelavo pareiškęs dėl "The protecting Veil" : "norėjau nutapyti ikoną ne dažais, o muzikos garsais, ne teptuku, o violončelės giesme..." Jo kūrinyje, skirtame gailestingajai Marijai pašlovinti, varpų aidais pynėsi rusų šventyklų katarsinės, apvalančios dermės, keltų dainų ir Glinkos arijų sutartinės.Džonas aukojo šiuo kūriniu mišias ne tik už pirmųjų krikščionių laikų graikus, kuriuos Marija savo dangiška skraiste išgelbėjo 910-aisiais Konstantinopolyje nuo saracėnų okupacijos. Jo " Skraistė" skambėjo lyg nuoširdžiausia malda už pseudodemokratijos himerų užburtą Europą, neišmanančią, kieno užtarimo prašyti , kaip gintis nuo atslenkančios musulmonų ordų grėsmės. Prisiminiau abrazdėlius su švenčiausiaja Pana. Juos lygiai kaip saracėnų puolami graikai kėlė it skydus virš galvos Seimo gynėjų minia, susispietusi į glaudų Laisvės gynimo žiedą.
Kas, kas mus visus apgins??? To klausė Taveneras graudžiai tyra čelės giesme, mėginančia gėriu ir darna įveikti, užgožti kakofonijos destrukcinius intarpus . Latvė K. Blaumanė, ryškaus talento žvaigždė, iš tų naujųjų kogortos, švytinti ir ori, it saulė scenoje, ji irgi meldėsi, palenkusi žemai galvą, ištirpusi su aksominio, altinio skambesio instrumentu plačiausiame turkio spalvos sijone - lyg Marijos skraistėje-vizijoje.
JI groja Londono filharmonijos orkestre,koncertmeisterė, latvių pažiba. Mūsų pažibos irgi spindi ir visomis laisvės spalvomis žiburiuoja Vakarų scenose, universitetuose. Jie - mūsų viltis, kovo 11-os atgimimo apsauginės skraistės. Jie sugrįš ir keis kriminalinius klounus prie ėdžių, jie išskalbs savo protu ir šviesiais siekiais supurvintas nepriklausomybės vėliavas, jie išmieš politikos ir žiniasklaidos mėšlinas arklides, įveiks raudonąjį marą ir žaliąnuodį čaplikinio liberalizmo nuomarį. Kad tik serams tavenerams pakaktų kantrybės ir tikėjimo, kad mums reikalinga Laisvė. Juk:
Prapuolantiems dar niekas nepadėjo,
nusigręžia tėvai atsižadėje,
ir išgena juos motinos iš įsčių.....
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą