Režisierius: Eimuntas Nekrošius
Kur: Nacionalinis dramos teatras.
Kada: 2013/01/04
Vertinimai: 7 iš 10 (gailiuosi, kam ėjau)
Vaidyba: visi 10 iš 10
MIchael Parkes. Dante and Beatrice |
Prieš tai buvo ŽENKLAS, jį išsyk atkodavau. Bet per vėlu buvo trauktis ir išvengti akademinio kameros. Prieš E. Nekrošiaus spektaklį "Dieviškoji komedija" užsukau į Alaušo vaistinę vaistų nuo teatro dulkių kosulio. Neįprastai garbaus amžiaus vaistininkė, sulėtintų judesių ilgai ir nuobodžiai derino užsakymą telefonu. Nekreipė dėmesio į laukiančius, skubančius, tvarkėsi už vaistų stelažų (ant scenos), kaip jai vienai norėjosi . Padėjusi ragelį ilgai nesuprato, ko klausiu, nežinojo populiariųjų pavadinimų, plavinėjo, kažkur matyt laikė paslėpusi ir medinius skaitliukus, nes kompiuterio ten nepamačiau, ji rašė šratinuku. Įdomus veidas , atklydęs iš Prarasto, tegu ir labai mielo ,bet vis dar neišėjusio laiko. Proproamžė vaistininkė stovi modernioje vaistinėje ir siūlo vaistus, kurių pati nežino ir kurių pirkėjuii nereikia. Vilnius parodė, kur skubėjau: pas seną visuomenės vaistininką -režisierių, kuris man jau nieko ant sąžinės žaizdų neužlašins
Išmaniuoju naršiau periodiškai trečiajame veiksme. 3-ias veiksmas nesurežisuotas iki galo: ištęstas, sklidinas įvykinės eigos duobių ir nerišlumų, sujauktas it skubotos, neišbaigtos TSKP partijos suvažiavimų koncertinės programos. Jose galopu susimaldavo čabanų švilpynės, kazokų šokiai, Didžiojo teatro primadonų arijos, "Lietuvos" ansamblio klumpakojai, o pabaigoje visada išeidavo pionieriai , kaip šviesaus rytojaus simboliai. Į koncertų plakatinius pionierius atrinkdavo bjauriausius mokyklų administracijos padlaižius, kaip dabar į Bažnyčių procesijų vympelų nešikus.Jų dirbtinės "vaikystės šypsenos" atitiko dirbtinius, nulakuotus, parketinius komunistų (bažnytininkų, socdemų, konservų )gyvensenos standartus.
Lygiai taip komedijos 3-io veiksmo jovale susimišrainino juodaskverniai pragaro siaubūnai, pagiriotas kliedintis Vergilijus, iškankintos sielos (tankiai šnopuojančios po 5 val. demoniško šėlsmo) ir pora raudonskūrių pionierių - jau ryškiai raudonai į galą apsirėdę Beatričė ir Dantė. Pagavau režisieriaus mintį, esą baigėsi nepasiekiamų mūzų , platoniškos meilės laikai, esame gyvi, iš kūno ir raudono kraujo, žemės vaikai, mylintys bučkiais ir prisilietimais, o ne aukštomis eilėmis. Na, taip, - esame, o kur teatro misijos? Kur aukšto horizonto linija??????? Į ką pakilom??? Beatričė - baltarankė kolūkio pirmininko dukra juodosios feerijos metu vis bandė plastelti it balta nerangi žuvėdra centimetru aukščiau žemės. Tačiau finale ir ji sustingo patetišku stulpu, irgi tapo skaisčiai, net komunistiškai raudona. Neva pilnakraujė???? Greičiau - muliažinė. Finale krūtines priekin atstatė 2 patetiški koncertiniai pionieriai, deklamavo skanduotes apie meilę, kaip partsjezduose (partiniuose suvažiavimuose), prie šonų tvirtai prispaudę rankas
Giotto. Dabte Alighieri |
Jį suprantu. Irgi nepastebiu vienodo veido jaunų pardavėjų, kurios nepatraukia bent kiek išskirtiniais veido bruožais ar nėra įsimetusios originalesnio stiliuko .Ieva Triškauskaitė tiek vaidyba, tiek tipažu buvo iš jų "pamačiau-pamiršau" rato. Banalių tuščiaakių blondžių minios kvykia Europos butikuose, Vilniaus viešose padangėse ir - košmaras! - net žurnalistikos fakultete Jos nekaltos, kad žodžio nesurezga ir yra vienodo veido žąsys, neskaičiusios knygų ar nematančios skirtumų tarp U.Eko ir G. Oškinytės - Eimanavičienės. Kam iš jų tyčiotis ir rodyti viešumai: štai kokias riestanoses infantiles gimdo vartotojų kultūra?!
E. Nekrošius pastatė dinamišką, groteskišką komediją apie nūdieną, kokią jis vienas pats drauge su inteligentais pensininkais vaizduojasi ( mano tėvams spektaklis labai patiko). Pirmus du veiksmus kvatojau nesustodama. Dantės komedija: Renesanso Florencijos garbus elitas po mirties emigruoja į pragarą. E. Nekrošiaus komedija: pavėpęs raudonmarškinis proletaras, mužikas patenka į Europą, kuri jam rodosi juodu pragaru.
Juokinga, kai kaimietis su plūgo rankena kišenėje atsiduria aukštos poezijos erdvėse. Tas, kuris iki šimkiškų šaknų sulindęs į žemę, beria poetinius tekstus apie Italijos elito nuodėmes ir aukštas materijas:))) Ar tokiam vertinti? Ar šunėkui Dramblį aploti? Cha-cha, R. Kazlas prisišaukė rečitaliu "Nusileisk, dangau, ant žemės" patekimą į "tikrą meną ", gavo garbę suvaidinti savo įžemintą valstietišką protą, apkaišytą perskaitytų knygų citatomis.Jį režisierius-demiurgas taip žemai nuleido it jonelį kvailelį vaidinti patį save, jog ir juokinga ir graudu žiūrėti. Išfeikino be gailesčio,kaip civilizacijos barbarą atėjūną , matuojantį aristokratų nuopuolius žemdirbio metriniu sieksniu. R.Kazlo personažas vaikšto iškėlęs sieksninę ranką, kaip visa ko teisingą matą. Savo basą lyžę įžūliai lygina su Vegilijaus poetine pėda. Lygiai taip masės klikina, atsirenka kas "like", kas "don't'" like, kam į pragarą, o kas sūpuosis pas Dantę su kiaulaite Beatriče rojuje, "Maksimos" hamake .
"Kur, kur ta vaizduotė?! Parodykit man, kas tai per daiktas?" - skeptiškai kraipo galvą R. Kazlas, Dantės vaidmenyje. Įsivaizduoju, jog su juo choru a capella galėtų užbaubti tūkstančiai LT abiturientų, kurių vaizduotės užuomazgas tekstų interpretacijomis ir taisyklių kalimu išravėjo nusipelniusios pedagogės.
Jei žemiškas rojus toks raudonai plakatiškai lėkštas - toks, per kurį žygiuoja sulietuvinti R.Kazlo ir I.Triškauskaitės personažai, nenoriu jame gyventi, Įdomiau - E.Nekrošiaus apibrėžtame pragare, kur žmonės klysta, protauja, kenčia,myli, išduoda ir atleidžia ,bet nėra vartotojų etalonai ar tarybinių katalikų valdymo aneliukai.
----------
Art. Malevic |
Foto:Miachal Zagornacki |
Trečiajame nesurežisuotame veiksme trupei nepavyko pakilti iš pragaro gelmių į Dantės meilės aukštumas.Kitaip ir negalėjo būti. Režisierius yra įšalęs senojo meno paradigmoje. Joje kūrėjas skverbėsi į žmogaus psichikos ir dvasinės motyvacijos giliausius požemius, giliai kapstė - kas homo sapiens'o viduje????? . Naujajame mene svarbiau - kiek žmogus atspindi šviesos, kiek jame braižosi dangaus ir naujų mitų, o ne kiek pribrinko dvasinio vėžio metastazių.
Lietuvių režisieriaus kūryba, manregis, jau panašėja į Malevičiaus "Juodąjį kvadratą" . Forma, išraiškos priemonės - vis tobulesnės, išraiškingesnės, o turinys, koceptai - "iš valstybės kriminalinių spec.archyvų" .Drįsčiau teigti, jis negirdi naujo laiko garsų, nesistengia jo suprasti ir jį pamilti.Matuoja senojo, Rojaus-Pragaro kategoriškos, siaurakaktės , agresyvios pasaulėžiūros vertybiniais matais. Pirmame veiksme Pragaro jaunimas daužosi į juodą monitorių, veikia Anapus tą patį, ką ir gyvenime, kai daužė kaktas į kompų fasadus. Pagal E. Nekrošių - tai blogis??? Kad jie susisiekia kaip paukščiai oro tiltais ir gelbėja vieni kitus, traukia greičiau į šviesą iš Karaliukų-vadukų tamsių karalysčių?
Spektaklyje daug kitų ryškių lietuviškų fobijų, paūmėjusių susidūrus su CIRKO epochos reiškiniais - anie pasmerkiami kaip nuodėmingi .Štai visi scenoje guli, virš savęs iškėlę, veidus prisidengę pirkėjų metaliniais vežimėliais-nameliais be paukščių, nemato, kaip juodos gaujos išvagia jų miestus, degina jų baltą Katedrą. Anava, kokie "nedvasingi" ir kurti aplinkai pasistatę namelius. Lengviausias kelias - Akropolio pirkėjų minias sudirbti, pasmerkti ir nudrėbti pragaran. Sunkiau - parodyti Grožio aukštybėse paukščius ir žvaigždes , kurių liaudis nemato, nes nežino, kur žiūrėti .
Režisierius, prisidengęs Dantės poema, paniekina, kaip nuodėmingas, ir Holivudo žvaigždes. VIP'ai komiškai pešasi eilėje dėl kojos atspaudo Holivudo šlovės alėjoje. Tai, kas režisieriui tuštybės mugė - pasaulyje tampa pripažinimo ženklu, kaip laurų vainikas ant Dantės galvos. Deja, tipiniam lietuviui, iš po kaimo obels," holivudinių šypsenų šou" - nedvasingas žanras. Gal todėl, kad patys jo bijo, paniškai bijo apsijuokti prieš Europą kažko nežinantys, mąsliais veidais dvasingai dūsauja : kur ritasi pasaulis????? Greitai jis ritasi, į šviesą, pragarišku tempu. Ten, kur jam reikia, atsiliekančių panikierių nelaukia :)))) Šiandien Dantė kaip gero filmo scenaristas su pasitenkinimu paliktų kojos įspraudą kino žvaigždžių galerijoje.
Art: Dino Valls |
Net populiarias muzikos žvaigždes, plėšančias širdis su ausinėmis įrašų studijose, E. Nekrošius priduoda urmu į Pragarą. Nors... viena Beyonce daina per širdžių jungtis atveda milijardus į MEILĘ, kamertonu užveda aukščiausią jausmų tonaciją. "Nedvasingai" Beyoncė irgi būtų išrašytas kelialapis pragaran. Po mirties, iš savo rojaus žvaigždės ji gal nuvarvins meilės ir gailesčio ašarą ant to juodo kalno, kuriame akmeniu sustings lietuvių režisieriaus siela, kovojusi už senus, atmirusius dogmatus.
Mintys į šoną: Režisierius, kaip tikras lietuvis, yra apokaliptiškai fobiškas naujai tikrovei - feliniškam keliaujančių Klounų cirkui, kur artistai jau skirstomi ne pagal nuodėmes ar dvasines savybes , o pagal talentus ir meilę žiūrovui. Oj nemyli E. Nekrošiaus žiūrovo, žeria į akis kapinių smėlį, nirtulingai mėgina įtraukti į pražūtingas Mirties šokių energijas, bruka spektaklyje makabriškai šaržuoto Papos Racingerio ideologiją, kad žmones reikia bausti ir kankinti už jų ydas. Nereikia nieko bausti, tik meilė visus išgydo.
Sapnas spektaklio išvakarėse (svarsčiau,ar aukoti 5 valandas nežinia kam):
Nusileidžiu giliai į rūsį. Stelažuose - senos, aptriušusios, antikvarinės knygos.Nustembu, kas gi tarp jų gyvena, kam jos įdomios? Viename stelaže knygos praretintos, stiklo spintos durys pradarytos. Kažkas pasiėmęs Tolstojaus, Dostojevskio tomus iš raštų. Vadinasi, dar yra skaitytojų.Tame rūsyje - dulkės ir pelėsių kvapas. Trošku, tamsu, kraipau galvą, kas gyvena tarp senienų, praeities tamsiame pasaulyje kaip kurmis ir presuoja smegenis naftalinu?
E. Nekrošius ten tikrai gyvena ir proamžių rūsio tekstais-matais matuoja nūdieną. Šiuo metu skaitau naujo autoriaus M. Cvetajevos biografiją. Paryžiaus emigracijoje ją sukrėtė namas, kuriame glaudėsi badaujantys aristokratai, pabėgėliai iš įvairių šalių, daugiausiai iš baltagvardiečių Rusijos. Juodame skurde ir aimanose kažkas periodiškai korėsi ar paleisdavo dujas, nuodijosi, neištvėrę socialinės agonijos Mirties namo gyventojai nepersilaužė, nekovojo už būvį, neištrūko iš praeities spąstų, tyliai gaišo paniekinę naują tikrovę.
Maždaug tokioje minorinėje, desperatiško tragifarso tonacijoje pamačiau-išgirdau "Dieviškąją komediją".
Finale tauraus veido moteris (Sapija ar Italija - iš kur man ir kitiems žinoti? ant nugaros jai neparašyta ) bruka į R. Kazlo personažo rankas knygą: nagi, runkeli, paskaityk ir praprusk iki Italijos kultūros. Su mielu noru įduočiau E. Nekrošiui į delnus Ipadą, kad atrastų kūrybinio bendravimo džiaugsmą. Jei nepersilauš ir neišmoks pleventi rankomis-sparnais į orinius klavišus, lai garma pragaran ir daužosi galva į Dostojevskio tomų stirtą, kaip daužėsi jaunas aktorių pulkas jo spektaklyje į juodą monitorių.
Sapnas po spektaklio (mano vaizduotė "nufotografavo", ką matė):
Sėdžiu gražiame sode, skaitau knygą. Už sodo tvoros Vilniaus TV bokštas. Ramu, paukščiai čiulba, lapai šnara. Staiga iš bokšto iškrenta P. Markevičius (vaidino Vergilijų), tėškiasi į žemę.Pašokam su dukra, ji bėga prie jo artyn, link kraujo klano. Traukiuosi atatupsta, dengiu akis : "ne, ne , prie jo neisiu,man negalima lavonų matyt". Staiga iš viršaus krenta sekantis aktorius, krenta išraiškingoje klouno pozoje, kaip šuolininkas nuo tramplino, po jo iškrenta visi vaidintojai jaunuoliai . Stoviu šokiruota, be žado, svarstau, iš kur jie iškrito, gal girti, gal vakarėlis?gal masinė savižudybė? Dukra ragina: "Daryk ką nors, kviesk policiją,greitąja". Surenku "112" , atsiliepia policininkas, ramus doras dėdė su ūsais. Mikčiodama aiškinu: "Atvažiuokite prie bokšto, ten yra daug jaunuolių lavonų, jie nusižudė.". Policininkas: "Nesijaudinkite, tuoj būsim, bet jie nenusižudė, juos NUŽUDĖ ir išmetė."
Prabudau adrenalininė, su neįminta detektyvės minkle, kas gi juos nužudė? Kaip pavyko surišti ir išstumti?
Kai J. Jurkutė paliko televiziją, įžvelgiau prasmę. Spektaklyje vaidino jauni , ryškūs aktoriai-pumpurai . Retai užsuku į teatrą, nežinojau,kokia talentinga, įdomi aktorių plejada užaugo, gi vadybininkų prismaugtos žurnaliūgės jų plačiajai visuomenei nepristato. Išskyrus I.Triškauskaitę ir B.Tiškevič, visi vaidino lengvai, įtaigiai, nepagailėsiu liaupsių - įkvėptai ir nuoširdžiai. Tragedija (jau ne komedija!): šiuos tik kylančius teatro paukščius Senas Kaščėjus Nemirtingasis Juodasis burtininkas užkėlė į savąjį ambicijų ir Blogio tyrinėjimo bokštą , kad nutėkštų neapsiplunksnavusius pragaran, perlaužtų jų natūralios teatrinės brandos stuburus. Paveiksle, kaip ir aktoriaus sieloje, ant juodos spalvos BALTOS jau neužtepsi, niekaip.
Art: Ornella Locatelli |
Art: Dino Valls |
Išmintinga žydė draugė, pamačiusi generalinę repeticiją, paprašė: "Jei nors kiek mane gerbi,nevaidink ten, nereikia ." Sunkiai atsisakiau saldainio ir aktorės šlovės.Nesigailiu, netapau patyčių priemone per jaunystės patiklumą
Štai Jurgita Jurkutė neatsisakė vaidinti ...save, puolusią į vieną iš pragaro ratų. E. Nekrošiaus pateikime ji per vaidmenį yra smerkiama, baksnojama kaip nusidėjėlė, esą neišverkė tėvo, neva nusigrūdo tuoj pat po jo mirties į reklaminę egzotinę kelionę. Mano vertybėse, "show must go on", vardan tėvo atminimo ji privalėjo vykti į diplomatinę kilnią misiją , kad parodytų , jog Grožis ir Gėris net Mirties akivaizdoje padeda nuskriaustiesiems. J.Jurkutės grožis galėjo išgelbėti pasaulį ir mūsų Lietuvėlės mergaičių sielas bei idealus, bet ji iššoko iš TV bokšto į šlovingą tarptautinį Pragarą. Vienu gelbėjančiu grožiu šalies auditorijoje tapo mažiau. Kaip ir vienu šmaikščiu protu :R.Kazlas iššoko anksčiau, pasibrandino ilgėliau stačioko prasčioko ekskursijoms po pragarą.
J.Jurkutė aktoriauja ne prastai. Tačiau šviesaus tauraus šiuolaikinės Beatričės, grožio ir meilės įkvėpėjos, veido spektaklyje nebeturi,užtepta pikto genijaus juodais dažais.Nesu prieš aktoriaus profesiją. Yra profesionalūs aktoriai-talentai , pašaukti dėvėti kintamas klouno kaukes, kaip ultraprofesionalas R.Vilkaitis .Kaukės netampa jo gyvenimo veidu. J. Jurkutė turėjo talentą būti Grožio ambasadore, Gėrio fėja , bet išmainė jį į juodą savęs karikatūrinimą "Dieviškoje komedijoje" . Žmogus - laisvas niekintis ir parsidavinėti.Įžengus į Pragarą, atgal kelio nebėra.
Trečiame veiksme, kai aktoriai pavargę ima dūsti (tai rodiklis, kad trūksta energijos, negauna papildų nei iš publikos, nei iš Dangaus) , R. Kazlas su J.Jurkute trumpam prisėda ant suolo pašnopuoti po galopų. Kokie gražūs! Kaip tą akimrką trumpam nušvito scena- juoda ,kaip juodaodžio ( ne Visatos!) skylė. Štai - įstabioji, tikroji Beatričė ir Poetas. Štai 2 prakilnūs veidai, kuriems tenka nelaimė vaidinti kreivų veidrodžių karalystėje. Dėl tokios Moters Grožio jis pereitų Pragaro ratus ir neatrodytų piemuo -pionierius prie anos kiauliaganės . Kiek jie abu sutaurintų žiūrovus, suminkštntų jų širdis ir bent per colį ištrauktų lietuvišką teatrą iš niekinamų aistrų ir nihilizmo požemių.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą