2012 m. vasario 19 d., sekmadienis

Tarp įsikūnijimų

Kas: paroda "Human Body"
Kur: Vilnius, PC "Panorama"
Idėjos autorius: Giunteris fon Hagensas, plastinacijos išradėjas, buvęs patalogaanatomas ( lavonų skrodėjas)
Aprašas: skulptūros ir  padailinti paveikslai iš užkonservuotų autentiškų kūno dalių, Skirta  visiems amžiams, o ypač darželinukams, mokytojams ir moksleiviams.Pažinimo džiaugsmas ir vokiška kokybė.   
Vertinimas: 9 iš 10


Giunteris von Hagensas - be abejo menininkas. Iš didžiosios raidės.Su  ryškiomis flux'isto stigmomis: įvaizdis, draudimai ,  iššūkiai visuomenės normoms, dopingas protui ir įdomiausi atradimai vaikams, dangiškos  projekcijos žemiškoje natūroje.

Neslėpsiu, baiminausi eiti.Pasaulio muziejuose niekada neinu į Egipto mumijų sales.Kapo, sudūlėjusios medžiagos energetika kelia pasidygėjimą, iki alpulio . Turiu žmogiškų anomalijų: sapnuoju  ateities vaizdinius, susijusius su kūnais, kuriuos prisileidžiu arčiau. Jaučiu mirties energijas, jos stingdančiu šalčiu  surakina blauzdas, kartais net žingsnio negaliu žengt link kapinių, link namo, kuriame neužilgo skambės laidotuvių maršai ar kuriame  karaliauja mirtis - žmonių  destrukcija. Parodoje morgo kvapo - nė krislo. Na gal  plastinuota moteris  paskutinėje salėje, iškėlusi rankas Dangaus pašlovinimui, dar buvo dalinai apgaubta savo užbaigto gyvenimo informacinės auros. Stiprių asmenybių griaučiai ilgiau spinduliuoja juos naudojusių žmonių  sukauptą patirtį.

Kitos skulptūros  žavėjo Hagenso šmaikštumu,  ironiška pasaulėžiūra, unikalia pluoštine estetika, aitrino mąstymą .Gražiausios - kraujagyslių  ir kvėpavimo salės. Rausvų  kapiliarų koralai, įmantriai dažytos plaučių vėduoklės. Menininko mintį į aukštybes kreipia išsamus  tikrovės pažinimas.  Norėčiau Hagensui užduoti  vienintelį  klausimą - kada, mėsinėjant žmonių kūnus, jį nutvieskė GROŽIO ŠVIESA?

 Teko mokykloje 2 valandas šalti eilėje į Kunstkamerą  Peterburge.Norėčiau atmintyje išsitrinti išsigimėlių marinadus akademiniuose stiklainiuose, kuriuos mačiau, aštuntokė, salėje, tvoskiančioje formalinu.  Uodeguotus pelekuotus kūdikius - undines su ažūriniais sijonėliais, dvigalvius su nesuskaičiuojamu kiekiu pirštų, siamus ir ciklopus.  Kunstkameroje, kap ir bet kokiame prozektoriume ar anatomijos muziejuje -  brutalus smūgis vaizduotei,  be užuominos į  stilių, dizainą,vizualumą. Be to,  kūdikių tėvai sutikimo nedavė, pakluso anuometinės medicinos smurtui. Atėmė mokslinčiai  palaikus ir neatsiklausę užsūdė.

Hagensas ne užmarinavo ir neužbalzamavo, jis įkūnijo žmogaus kūno dievišką grožį.. Padovanojo  amžinybei nežinomą krepšininką, tenisininką, šokančius įsimylėjėlius. Galbūt gyvi būdami  savo  techno-narveliuose jie dėliojo finansus, stumdė prekes, dėjo faksinius parašus. Prikelti amžinajam gyvenimui, jie tapo šimteriopai  žmogiškesni ir žavesni,  tolygūs  didybe Antikos ar Rodeno  skulptūroms. Disko metikas. Mąstytojas.Šiuolaikinis menas visada remiasi į tradiciją, per tai  neleidžia Mileniumo  internautams-kosmonautams atitrūkti nuo istorijos, šaknų, per aukštai atsiplėšti nuo pagrindų.

Paroda  džiugiai šlovina Kūrėją, suprojektavusį tobulą, supersudėtingą, proporcingą ir įmantrų kūną - indą Dvasiai - kosminei energijai - įsikūnyti. Kreatyvinio mokslo  ir meno sintezė su teatro elementais. Aktoriai - studentai medikai su baltais chalatais vaidinę  ir save ir savanorius paslaptingus  gidus, vedlius po kūno labirintus.Be jų performansas būtų pusėtinas. Kiekvienas įnešė savitą emocinę intonaciją, savitą  požiūrio kampą komentarais ir  papildomų žinių srautais. Ir čia už kadro, iš po jų chalatų skverno kikeno Hagensas.  Demiurgai su skalpeliais ir stetoskopais lems, kaip greitai ir  kiek skausmingai mes patys  pasiversim anapusiniais eksponatais.

Daug sužinojau naujų dalykų. Apie  arklio uodegą - nervų pluoštą stuburo apačioje .Apie žarnos storio arteriją ties kaklu.. Ak, štai iš kur  it iš siurblinės trykšta fontanu  kraujas per avarijas. Pasirodo, blužnis  visai nebūtina suaugusiems. Nuvylė smegenys -  sustingę drebučiai, be nervų, plika nyki masė. Užtat liežuvis - tokio pat drūtumo kaip širdies raumuo..O ponia plastinatė  nuo pono  plastinato ( abu gi be plaukų)  skiriasi  iš tolo tik  krūtimis. Hagensas jas išskaptavo baltas baltas,  motinos pieno spalvos, Meiseno porceliano formate.Savo pačios kūno sandaros  įmantrumą atradau lyg iš naujo, vienovėje. Anatomijos vadovėliai jį suskaldydavo, visuma buvo sukarpoma į  padriką mozaiką.20  puslapis - kiaušialąstė, 4 skirsnis- kaulų čiulpai, kaip  instrukcija neaiškios  paskirties mechanizmui . Hagensas  -prezentavo  žmogaus anatomiją nedalomoje gamtos grožio vienovėje. Anatomijos katalogai ir 3D projekcijos  parodoje pristatyti kamputyje, atskirai, kompiuterizuotuose stenduose, mokslo fanams ir specialistams. .

Paroda pirmiausiai  skirta mažyliams . "Mama, o senelio plaučiai irgi tokie patys juodi,nes  rūko?" , - susirūpino 4-metis. Nesuprantama, kodėl stendai taip aukštai pakelti? Mažieji piliečiai nemato  įdomiausių eksponatų. Stebėdama, kaip mamos aiškina mažyliams, kas prie ko, prisiminiau seksomaną Froidą Mazgiams  natūralu smalsauti - o kas gi viduje, giliausiose ertmėse? Ką turi berniukas, ko neturi mergaitė? Kaip tas "paslėpstinukas" atrodo iš arti? Gamtą užantspauduojant draudimais, gimsta iš piršto laužtos psichologizuotos teorijos. Vaikui,  aptiktam tyrinėjant "nepadorią"  kūno dalį - įvaromas kompleksas visam gyvenimui, jis mirtinai išgąsdinamas,  esą turįs netipinių polinkių,  o froidai turi darbo aiškinami, kaip su demaskuotu "iškrypimu" susitvarkyti. Parodos ekspozicija yra pateikta tiek korektiškai, švelniai, moksliškai  ir paprastai, jog  vaikui dings poreikis aiškintis gamtos abėcėlę patamsiuose tyrinėjant gyvus  kūnus. Dirbtiniai manekenai jo neįtikintų, o realaus žmogaus konstruktas-  bus neginčytinas įrodymas, kaip gi ten - viduje? 

 Kaskart skaitant Irvingo Stouno romaną apie Mikelandželą jaudindavo, lyg pirmą kartą, kaip skulptorius slapčia naktimis, bijodamas inkvizicijos teismo, sliūkindavo į lavoninę tyrinėti žmogaus sandaros. Kaip patamsyje su žvake darė eskizus, pjaustė raumenis. Krauju apšlakstyti jo darbai puošia Vatikano rūmus ir kolekcininkų fondus  Jam, kaip ir Hagensui, pozavo mirę.Italas prikėlė juos dailėje iki šventųjų,  pašlovino jų  gamtinį, žemišką rūbą. Hagensas  daro beveik tą patį - prikelia mirusiuosius iki Antikos  ar Klasicizmo apsinuoginusių dievų etalono. Ilgai nesikankina- nedaužo  metų metais skulptoriaus kaltu marmuro. Jo marmuras - plastinatas ir laisvo žmogaus (mirusiojo) valia .



Komentarų nėra:

Rašyti komentarą