Autoriai: rež. K.Buožytė, scenarijus B.Samper, D.Gilys
Vaidina: Gabija Jaraminaitė, Marius Jampolskis
Aprašas: vienišos, nemylėtos ir nemylimos moters desperatiški bandymai pajusti gyvenimo skonį
Vertinimas - 6 iš 10 (balus numušė operatoriaus F. Abrukausko žiaurus antikreatyvumas)

Jampolskis padėjo atrasti "Kolekcionierę". Buvau nedovanotinai skeptiška dėl nepriklausomybės laikų lietuviško meninio kino. Juo net nesidomėjau, kikendavau iš MA studentų nuotykinių atpasakojimų, kaip jie kaulija griuvenos TV kameros iš kažkokio ją prižiūrinčio senuko. Išliaupsintas Vabzdžių dresuotojas kėlė nuobodulio žiovulį. Reikia būti kino istorijos manjaku, kad neatitrauktum dėmesio nuo muziejinės bioko chronologijos.

Stambus ausies planas A.Tarkovskio "Ivano vaikystėje' buvo motyvuotas. Karas vaiko psichiką traumuoja per sensoriką - klausą, regą. Sprogdinimų apkurtina, perskelta vaiko sąmonė taip fragmentuoja vėliau pasaulį, susitelkia kaip į atramą - į vieną detalę. Rusų genijus atvėrė vartus į karų sužaloto vaiko mozaikinę pasaulėjautą. Niekaip nesupratau, ką norėta išreikšti herojės Gailės ausies kriaukšle, kuri ilgai ilgai (kaip ir priklauso lietuviško kino ištęstoms iki absurdo scenoms) vairavo, mokėjo baudas, tapo lyg atskira heroje. It Gogolio nosis gyveno savo atskirą gyvenimą kino 'Kolekcininkė" istorijoje . Gabijos ausį ir panages išmokau mintinai.
Kamera visiškai nesuvaldyta. Jai nerasta prasmingos, motyvuotos vietos. Kas stebėtojas? Iš kieno atskaitos taško pristatoma istorija? Operatorius ryškiai bijojo įsižiūrėti į veidus.Daug kur jie nusukti, nudelbti, išstumti iš kameros fokuso, nelygu pasislėpę nuo žiūrovo.Didžiąją dalį filmo veiksmą gesina, aktorius išima iš kadro stambūs pakaušių planai. Tarkime, Dogmos padrika judančių kūnų-batų- skvernų stilistika galima išreikšti daugiau, nei per herojų suvaidintą nuotaikų, emocinių išraiškų kaitą . Tačiau ką iškalba, rodo stambūs sprandų ir šukuosenų planai, šukuosenų šou ? Visada iškalbinga - kūno kalba. Ji nesulyginama su F. Abrukausko mikroskopiniu, medicininiu odos porų ir lūpų traiškanų tyrinėjimu. Žiūrovo akis prašuoliuoja Gailės nagus ir ekraną gožiančius pakaušius su segėmis , kaip tuščias pauzes. Apmaudu, jos pažadina praktinį protą, išgrūdantį žiūrovo vaizduotę už meninio suvokimo ribų. Aha, čia aktorė su išplauta galva, o ten jau - su riebaluotais plaukais. Plaukų ir negrabiai sutvarkytų nagų buvo daugiau, nei jos ir Mariaus vaidmenų sklaidos. Gal toks užmanymas - žmogiškąją tuštumą išreikšti per statiškas tarsi sumedėjusias nugaras?
Piršosi mintis, jog režisierė pernelyg baikščiai pasitikėjo operatoriumi, o šis pernelyg nesistengė , juk biudžetas - viso labo 15 tūkst žalių.. Kai kurios kadruotės priminė pasirengimą baldų reklamai, kai daiktų sangrūdose net nepastebi veikėjų., jie užgožiami daiktų. Nepragalvoti išėjimai iš kadro.Vietomis norėjosi operatorių pritvoti, kaip meno ir režisierės talento žudiką.
Art hous'as, atmosferinis kinas. Būtent - atmosferinis, o ne emocinis, kurio labai nemėgstu Emociniame kine režisierius manipuliuoja žiūrovo jausmais, vairuoja sklandžiai per siužetą kaip per amerikietiškus kalnelius, pagauna dėmesį psichologiniais triukais. Kaip,tarkime, "Artiste": Aaaam,. prarijai kaip gardų ledinuką, ir pamiršai po dienos - apie ką filmas. "Kolekcionierės" atmosfera sukuriama ne emocijų , o nerimastingų , sunkiai įvardinamų lūkesčių. Meilės istorijos užuomazgos dygsta dygsta ir... nesudygsta. Gailė, gavusi iš tėvo smurtinio niekinimo pamokas, nepajėgi įvykti ir atsiskleisti poriniuose santykiuose, tesugeba dilginti kitų jausmus, skaudinti , pirkti kitų dėmesį. Kažkuo priminė "Pianistės" heroję, praėjusią vaikystės ambicijų skatinimo muštrą. Visi mes - atėję iš vaikystės. Gailę įšaldė nesusiformavusių jausmų lede tėvo žiaurumas. Save ji mokosi mylėti, atranda moteriškumą žiūrėdama filmuotus kadrus . Per kito žmogaus - filmuotojo- projekciją.
"Kolekcionierė" - dvasingas filmas. Jame įamžinta Mileniumo pradžios Vilniaus dvasia.Menininkas visada sustabdo laiką, jį atspindi per meilės istorijas. Kristinai Buožytei pavyko užfiksuoti ne vien menamos herojės, nepatiriančios emocijų, ligos anamnezę.Filme kaip iš natų perskaičiau, atpažinau kone dokumentalų Vilnių'2008, jo charakteringiausius tipažus. Vienišos įskaudintos, darbu besinarkotizuojančios, robotizuotos moterys-grobuonės .Inercijos nuosmukiui pasyviai pasidavę ar jame sužvėrėję keikūnai vyrai , veidmainiškos adjulterinės šeimos, vis labiau įsigalintis smurto kultas. Filme užsieniečiui kinomanui bado akis būtent pykčio ir paniekos aplinkai perkreipti veidai Šioje Vilniaus epochoje meilė nebegali įvykti, nes jai nepalikta laisvos vietos. Smurto ir pykčio zonoje ji - pirmasis taikinys.
Atskira kalba - apie puikų T.Petrikio garso takelį. Juo susirgau po peržiūros, matyt, ilgam. Sakyčiau, jis - autonominis, atskiras, prie filmo prisiūtas lyg iš kito skiautinio. Paliudijo, jog ne tik meilei, bet ir komandinei kino kūrybai, ansambliažams vienišų menininkų-vilkų okupuotame Vilniuje nepalikta erdvės. Kiekvienas papildė savo raritetine kolekciją: režisierė, pagridninio vaidmens atlikėja, kompozitorius, montuotojai. Ir aš papildžiau: gero lietuviško kino skurdoką kolekciją K.Buožytės raritetu.
Įdomi apžvalga... Jau seniai norėjau pasižiūrėti šį filmą, bet kažkaip vis atidėliojau, o dabar nėra galimybės. Labai norėčiau vien dėl Gabijos, ji įspūdinga moteris ir aktorė, visiškai sutinku su Saule. (o vat dėl Jampolskio kažkaip nežinau... nelimpa jis man)...
AtsakytiPanaikintiKažkaip susišaukė man šitas aprašymas su tokiu anglų filmu, kurį neseniai žiūrėjau "Another year" (dar vieneri metai), man net pačiai ten skaudėjo nuo žmonių vienatvės (spėju, ten tas minėtas emocinis kinas). Aišku, nėra identiška tema, bet būtų įdomu palyginti lietuvišką ir anglišką nemylimas moteris. Reiks pasiknisti dar po internetą. Gražios dienos.