Režisierius: M. Hanekė (Austrija). "Pianistė", "Baltas kaspinas".
Stars:Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert
Emanuelė Riva legendiniame filme "Hirosima, mano meile" |
Aprašas: nusenusi muzikos mokytojų paryžiečių pora dramatiškai sliūkina MEILĖS finišo tiesiąja. Anna po insultų sparčiai daržovėja.. Žanas išpildo žmonos prašymą, nepriduoda nenuovokaus tauriai mylimo kūno į valdišką slaugos ligoninę . Spėju, širdingos lietuvės jiems nepasisekė surasti. Galbūt lietuvė slaugė būtų užkirtusi kelią skaudžiai eutanazinei atomazgai ir išpirktų Vilniaus kaltę dėl Trentinjano( jis vaidino Žaną) dukters Mari žūties. Gal nebūtų filme iškart trijų dorų lavonų (įskaitant balandį) ir psichologizuoto dostojevskiško narstymosi senatvinės slaugos peripetijose.Laimingiems,prispaustiems nepriteklių, depresuojantiems, turintiems gerontofobiją filmas - nerekomenduotinas.Šviesa jame nušvinta kelissyk: atėjus gerajai slaugei ir jau po senukų mirties, kai dukra ateina į
Ž..L. Trentijnanas filme.Vyras ir moteris |
Filmas kaip reta slogus. "Grūzina" .Be gailesčio žiūrovui. Gręžia "emociniu grąžtu" kiaurai per moralines kaltes ženkliai dirgliau nei to paties režisieriaus niūrus "Baltas kaspinas". Išvada: kiną reikia rinktis dar kruopščiau, nesekti festivalio kalendorium.Jei reikėtų sadistinio streso - susirasčiau torentuose "Meilę" kaip vaistą nuo rožinių akinių pagal NUOTAIKĄ. Dabar gi nuo laiškų su sukrečiamom išgyvenimo istorijom lūžta e-pašto dėžė, kasdien tenka išgyventi , atgailėti, suprasti ne ką lengvesnius žmonių pasirinkimus. Tokiame kontekste M. Hanekės istorija užgriūna it dar vienas sunkiausias akmuo ant širdies. Auditorijai, nesusidūrusiai su new humanistiniais rebusais, na, tarkim, solidžioms ofisinėms buhalterėms, festivalinių filmų komisijų nariams, minsiterijų valdininkėms, dvasios mazochistams, filmas , be abejo patiks. Anava, koks žiaurus tas gyvenimas.Ot ot, ciano kompot, dusk Hirosima,mano meile... .
Destruktyvus kino projektas. M. Haneke sutriuškino, stačiokiška pūvančia fiziologija subjaurojo Žano ir Anos bendraamžių kartos idealus. Neužmiršiu, kaip mama nutempė į "Vyro ir moters" legalų seansą kino teatre, kaip šlapiu veidu pasinėrė į jaunystės idealų ekraninį grožį, nors man pusiauseksas raudoname ekrane atrodė it cukrinis muliažas. Teigiu, jog žmogaus idealus reikia gerbti ir saugoti. Pasistengsiu, kad tėvai net nesužinotų apie šio filmo buvimą, nenoriu atimti iš jų jaunystės kino prisiminimų, stipriausio senatvės emocinio dopingo. Eina tas Hanekė nuo jų kuo toliau, lai renkasi savo prizus ES snobų festivaliuose.
Art: P. Sezanne . Artist's father |
Neišsprendžiama senstančių visuomenių dilema: tarp senukų noro pasitikti Mirtį oriai namų šilumoje ir jų artimųjų staiga užtrūkusių siekių, privalomo aukojimosi. Kokia turi būti romantiškosios amžinos meilės graži, įkvepianti pabaiga? Ką visuomenė, aplinkiniai nekatalikai turi daryti, kaip turi elgtis akistatoje su bejėgiais senukais, atsisakančiais valdiškų namų?Kaip oriai išeiti nebūnant kitiems našta ir neverčiant jų kankintis? Net geriausi senelių namai nekompensuos savojo kampo jaukumo.
Neekraninė istorija: sūnus studentas metus dirbo prestižiniame senelių pansionate. Praėjo griežčiausią atranką, apmokymus, kaip jų netraumuoti, jam pasiuvo spec.uniformą, nors darbavosi kukliose pareigose, surinkdavo nešvarius rūbus į skalbyklą. Gera alga, maži krūviai, nemokamas maistas.Tačiau pratęsti kontraktą po metų griežtai atsisakė: "Negaliu. Įsivaizduok, atsidaro liftas, išpuola greitomis apsirengusi senutė, įsistveria mirtinai į rankovę ir su ašaromis maldauja: : gelbėk prašau, išvesk mane iš čia, noriu namo, tik namo. Jai ten - kalėjimas"
Art: Van Gogh |
Jo norai virsta veiksmu. Jis spontaniškai nužudo mylimąją . Uždusina po to, kai pirmąsyk gyvenime nesusiturėjęs trenkė jai per veidą. Tai buvo natūralus , spontaniškas išsekinto MYLINČIO žmogaus veiksmas ir siekis pabaigti galavimąsi vienu ypu. Tarp jausminės Meilės ir Neapykantos ribų nėra , tai YNJ ir YANJ mandala. Ar kriminale yra jo kaltės? Kas dėl to kaltas?Ar leistina žmogui prisiimti Dievo vaidmenį? Gaudydamas įskridusią kambarin balandę, sielos simbolį ir dangišką palydovą, kai užgulęs ją iorgi uždusina , Žanas daro sprendimą: JAM NEREIKIA DANGAUS, kaip išganymo pažado, jis nebetęs kančių.
Japonų savižudžių pensininkų poros išeina estetiškiau.Sustato šlepetes prie išorinių durų ir paleidžia dujas.
Nepriėmiau Žano poelgio.Kito žudymas be išlygų yra nepateisinama ŽMOGŽUDYSTĖ, Ego protestas nepakeliamų išbandymų akivaizdoje, nenoras nuolankiai priimti juodąją Meilės pusę..
Sau pasidariau galutinę išvadą: Eutanazija - draustina, vienareikšmiškai. Žmogus turi išgyventi tiek, kiek plaka jo širdis, kiek jam skirta Žemės laiko, nesujaukiant dieviško kosmizmo chronologijų. Užtat visuomenei reikia kuo skubiau ieškoti humaniškų sprendimų kaip užtikrinti, kad išėjimas būtų ORUS.Šia prasme filmas neša stiprų socialinį, etinį užtaisą.
Paraščių mintis: baltrankių intelektualų, knyginių, romantizuotos sąmonės žmonių grožybės virsta pamišimu ir kriminaliniu elgesiu susidūrus su tikrovės išbandymais.Haneke tęsia Pianistės leitmotyvą : "gražu, kol gražu. O kas slepiasi po išoriškai pavydėtinų grožybių kaukėmis? Kas tos parodomosios meilės smulkiai išnarstytuose viduriuose? " Kerštinga frustuota manjakė,.papjaunanti ją atstūmusį meilužį (Piansitė). Šaltakraujis smaugikas, nepakeliantis besitęsiančių dimensinės žmonos kaprizų (Žanas "Meilėje") .
-----------------------------------------------
Filmo išvakarėse šukavau Paryžiaus muzikos sales, ieškodama (ak, per vėlai) e-bilietų. Kainos - astronominės, užribinės. Kelis įkandamus užsakymus sugrąžino, pasiūlė likusius brangiausius.Pvz, 80 eurų į jauno mažai žinomo čelisto programą su Prancūzų radijo orkestru - ohohoho, nepasiekama finansinė dimensija... Filme pamačiau interjerų ir šaldytuvo paveisklėlius tų herojų, kurie priklauso tai dimensijai, mėgaujasi brangia Paryžiaus muzikos klasika..........
Hanekės filmas suerzino, nes bedė į paširdžius: "O KOKIA TAVOJI BUS SENATVĖ, Krylovo laumžirge?". Šitą klausimą palieku atvirą.Nepriklausau Užkalnio vergiškai aplaižytai ir šuniškai pašlovintai laikinų LT turtuolių kastai Nežinau, nei kokią gausiu pensiją, ar gausiu ją išvis, ar nebūsiu antstolių ištempta į kokią kaliūzę už vėluosiančius pensininkės šildymo mokesčius ir praskolas. Tikiu Dievo malone, tikiu savo vaikų gerumu, jie žadėjo kefyrui ir batonui perlaidas siųsti.Tikiu savo galingųjų RUSŲ klientų-draugų gerumu , jie neleis pastipti kaip ožkai be slaugių.
Po kino arčiausia "kava be eilės" buvo "Carskoje selo" Savanoriuose Pataikėm į kelis smagius korporatyvus.Salė dūzgė gerom nuotaikom. Pralinksmėjau, džiugios savaitgalio emocijos restauravosi. Panaršius ir žinia atėjo: "KT pripažįsta rinkimų teisėtumą" . PO Hanekės parodyto vieno iš GERIAUSIŲ senatvės variantų, kilo niekinga, kolaboracinė mintis; "vat ir gerai, vat ir ramu. rusų rinka ir mūsų verslinnkai jos platybėse senelius (ir mane ateityje) pamaitins, aprengs ir sušildys". Kas tai - materializmas? išdavikiškas konformizmas? senatvės baimių panikos priepuolis ? ar beribė meilė visiems senukams ir visiems laisvai prieinamai didžiajai kultūrai (na kad muzikos bilietai būtų pigūs) ????? Nežinau, nežinau atsakymų. Žinau tik viena: R.Juknevičienės tanke ar malūnsparyje tikrai neatsiras vietos senukų slaugai.
.
-----------------------------------------------------------
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą