2012 m. gruodžio 30 d., sekmadienis

Paryžiaus etiudai'2 : Luvro platforma

Kas: pirmoji pažintis su Luvru
Kada: 2012/11/29


Luvre apsilankiau pirmąsyk. Na, ir kvaiša romantikė:))) Juk galėjau tą padaryti žymiai anksčiau. Neleido pramanų žaidimas, vienas iš daugelio, kurių prisigalvojau būdama paauglė. Po "Anželikos- angelų markizės" bestselerio atrodė, jog kitaip neįmanoma,  kad  į Paryžių pirmąsyk turi nuvežti mylimas vyras:)) Kol nenuvežė, tol mandagiai atsisakinėjau daugybės kitų pasiūlymų apsilankyti Kultūros Mekoje.

Beje, tame pačiame lėktuve skrido  ex-kultūros ministras A.Gelūnas ir... iš "Respublikos" laikų gerai įsimintas Kauno mafijos atstovas. Išgūglinti jo pavardės nesigavo, nes apie  tikrą mafiją Lt žiniasklaida  seniai neberašo, nėra šviežios informacijos ir nuotraukų... Matyt gyvenu šalyje, kurioje mafijos nebėra, cha-cha.
Orlaivio kaimynystė - prasminga. Žvelgiant iš realybės  faktų taško, nežinia- kas didesnis mafijozas: ar    valstybės veikėjas, nuvairuojantis saviems milijonus, kurie galėtų kelti bendrą išprusimo lygį, civilizuoti naciją? Ar nusenęs, jau neveiksnus kozanostras, visą kelią , net ir oro uosto autobuse, kažkokiems jaunuoliams rodęs Paryžiaus žemėlapius ir su įkvėpimu kažką  aiškinęs.   

Matuojant abstrakčiai, socialinės lygsvaros dėsningumais, kuo daugiau galių  valstybėje turi nusikaltėlių kriminalinė mafija, tuo mažiau lieka joje kultūros ir saugumo, augimo galimybių. Тaip yra visur. Bet Lietuvoje - daug kas vyksta atvirkščiai ir išvirkščiai. Deja, nežinau , kuri didesnė mafija - ar Kauno grupuotės ar Vilniaus ministerijos, įskaitant partinius nekilnotojus ir žemgrobius Žiemelio tipo?


Pirmąsyk vaikštant po Luvrą, užkilo socialinės lygybės adrenalinas. Na, prancūzai ir gobšuoliai! Jų priešakinė archeologija ir karaliai mecenatai susitempė pas save kitų kultūrų grietinėlę! Juk apvogė, nusavino graikų, egitpiečių auksinį paveldą!  Kretos Minoso rūmuose eilės rikiuojasi prie freskos mažyčio fragmento, o Luvre  senovės antikos skulptūros sukimštos kaip kojinėje, net tiršta. Pirma mintis:" kitos šalys turi reikalauti grąžinti tai, ką sukūrė jų protėviai. Menas turi atsirasti po tuo dangum, toje žemėje, kur buvo sukurtas".

Antra mintis buvo realistiškesnė: tik prancūzų muziejininkai yra ganėtinai  nepriklausomi, atsparūs finansinėms pagundoms".Jiems net minties nekils prekiauti ir parceliuoti kultūros gėrybes. Egipto  new-revoliucijų virtinėse jos pražūtų, sudegtų ar būtų išvogtos. Bankrutuojanti Graikija jas užstatytų į TVF lombardą. O Vilniaus gugenhaimai ir hierarchai pasamdytų  būrelį  vietos "menotyrininkų", kurie įrodytų, kad ,tarkim,  sukaupti  pagonių artefaktai  ar  nedingę bažnyčių šventi paveikslai yra atvežti  kadaise maskvėnų ar Vatikano vienuolių. Plačioji visuomenė net nesužinotų, į kokias meno vertybes turėjo teisę ir ką prarado. Tegu tik Luvras stovi per amžius, kaip  neįveikiamas išliekamojo grožio bastionas, kaip  tvirčiausias pasaulio  kultūros fundamentas. Tegu tik ten saugiai būna meno vertybės.
           
Luvras -tai Naujųjų Laikų piramidė,  vienas ryškiausių Žmogaus kūrinijos, koncentruotos kūrybos taškų, šviečiantis toli toli į Visatos platybes su išdidžia  žinia : štai ką gali Žmogus,  grožio kūryboje prilygstantis dievams .



 Visi reiškiniai Visatoje turi  fizikines antitezes. Materija - ir antimaterija, šviesa - tamsa, žvaigždė- juodoji skylė. Taip ir Luvro šviesos piramidė turi jau antitezę - Merkinės piramidę. Krašte, kur kultūra išvagiama gugenhaimams  ir veks'ams  (jau, pasirodo, "Ermitažams 21), kur meninis  ir mokslinis ugdymas paliktas  chaotiškai savieigai bei neįtrauktas į valstybės  strategines programas,  ten dygsta laukinių - tamsių ir nušokusių nuo civilizacijos raidos, artėjančių prie gyvūnų suvokimo lygio- statiniai.

Valstybė + kultūra = Luvras. Valstybė - kultūra = Merkinės piramidė  ar Zuokenhaimas 


Merkinėje kultūros daugiau, nei Zuoko vasiukiniame projekte. Merkinės stiklinė trobelė  nemaitoja seno miesto urbanistinių  kraštovaizdžių , tik įrodo - gausėjančiais piligrimų būriais - kaip  sparčiai krenta bendras išprusimo ir  kultūros lygis šalyje Kultūra niekada nėra agresyvi. JI auga ant konstuktyvaus darbo ir amžinų verčių kantrių pastangų .

Fu, kaip brutalu brautis į subtilias, harmoningas, daugiasluoksnes Vilniaus erdves su transnacionaliniu, kosmopolitišku  statiniu. Atimti iš jaunimo  žalią relaksinę Neries pakrantę..... Ar turi Lietuva  pasauliui įdomias modernaus meno kolekcijas, kurias rodys tame Vasiuknamyje? Modernaus pripažinto dailininko K.Žoromskio  kolekcija jo  NEAPŠILDOMAME name-muziejuje šąla, niekas jam milijonų neskiria, o turėtų. NDG rūmai  per visus 2012 metus nesugebėjo parengti bent kiek vertingesnės dailės parodos, į kurią  nebūtų gėda pakviesti meno mylėtojų iš užsienio.  ŠMC centras neatlieka savo funkcijų mieste pilnutinai, nepristato modernaus meno raidos, neatspindi procesų . Kas dirbs Vasiuknamyje?  Kas jam kurs? Kas šiuolakiškai pristatinės ekspozicijas, jei esančiose miesto erdvėse to nesugeba? 

Paryžiaus žavesys - ir jo vadų nuopelnas. Jie kaip mūras apgynė istorines erdves  nuo Zuoko tipo verslių ir besočių  nuvorišų. Paryžius  turi istoriją, vaikštai lyg kine, atpažįsti romanuose, paveiksluose, kine  įamžintas vietas, jauti ir perimi didžiąją kultūros estafetę. Sienos ir medžiai ten kalba  ir turi ką papasakoti Kas gins Vilnių nuo kultūros maitvanagių??????  Ką papasakos prastumto vogčiomis betoninio projekto "Ermitažas 21" sienos? Kad buvo tokia juodoji skylė miesto istorijoje, kai jo Angelai sargai buvo nokautuoti , miestelėnai išsilakstė po svietą  nuo bado ar  vergiškų paskolų nukultūrinti  nesusivokė, koks barbarizmas dygs panosėje,  ir tuo pasinaudojo būriai miklių benderių.          



     http://www.lzinios.lt/Rinktiniai-straipsniai/Slapta-Guggenheimo-muziejaus-reinkarnacija-Foto











Komentarų nėra:

Rašyti komentarą