Autorius: režisierius, scenaristas ir prodiuseris Kemalis Šanas (Cemal San, g.1966)
Pagrindinė aktorė: Fadik Sevin Atasoj
Aprašas: neįtikėtinai nuoširdi, it apnuogintas nervas ar nutrūkusi dangaus styga, istorija apie meilę mileniumo Stambule
Vertinimai: 100 iš100.
Norėčiau pasveikinti Dalią Ibelhauptaitę su praėjusiu gimtadieniu.Neįsivaizduoju, kaip galėčiau jai atsidėkoti už Kemalio Šano, iki tol negirdėto turkų režisieriaus, trilogiją. Tempdama gumą su draugams pažadėta recenzija apie Manon Lesko vilnietišką pastatymą ,vis ieškojau tikslaus rakto į išgirstą šią savaitę glamūrizuotą meilės istoriją. Šįryt net susiginčijau su nuolatiniu diskusijų oponentu, kad Manon istorija -retro blusynas, taip jau nenutinka, laikai pasikeitė, nekabinanti anų laikų tragedija, kad moters jausmai nūnai stipresni, o meilė dar aštresniais kampais. Kad mylinčios širdys junginėjasi kitokiose, nei patvirkusio abato Prėvo katalikiškai poliarizuotuose pasirinkimų skalėse. Jau ne ties bedugne, skiriančia skudurus/prostituciją/ materiją nuo grynų jausmų/dvasingumo/socioobstrukcijos. Juk kiti laikai - kitoniški meilės vektoriai, tragiškesni.
Išgirdau skeptišką priešpriešą : "Rask pavyzdžių šiuolaikiniame mene, liudijančių , kad moteris dar apskritai geba mylėti kaip Manon, o ne pragmatiškai kalkuliuoti santykių perspektyvas ."
Džemalis Šan į kiną atėjo iš verslo, su ekonomisto-vadybininko diplomu.Pirmasis filmas - Ali (1996 m.).
"Zeinep " - pirmasis iš 8-dienio trilogijos, jau pripažintos Rytų kino klasika. Kiti du : "8 -ios Dilber dienos" , 2008, ir " 8-ios Ali dienos".
Kaip ir dera kino menui - filmas išaugo ant stipraus istorinio pagrindo, ant pasaulinės kino raidos nekomercinių šaknų. Skirtas ne festivaliniams formatams, o neabejingam žiūrovui, ieškančiam kine ne vien pramogos, o gyvybiškai svarbių atsakymų apie Laiką ir save Laike. Radau daug prasmingų, iškalbingų sąšaukų su Antonionio poetika, su Raudonos Dykumos susvetimėjusių širdžių pasmerktais bandymais tiesti tegu ir nepatvarius tarpusavio jungčių tiltus, polemiką su Edriano Laino pornografizuotos aistros 9,5 savaičių anatomija.
Filmas stilistiškai dalinai artimas legendinei Pamuko "Juodajai knygai".Neatsitiktinai šis romanas guli prie pagridninės herojės Zeinep miegamojo lovos, o Pamuko portretas kabo Ali draugo bute. Stambulas irgi -lygiomis teisėmis kuria įvykius, savistovis "personažas". Naujakurių šabloniniai daugiaaukščiai garantuoja kaimynų susvetimėjimą beveidėse laiptinėse,akistatose su neveikiančiais liftais, liūdnose autobusų stotelėse,į kurias subrenda rytais tylintys keleiviai nukakti į biurų narvelių-lesyklėles. Senamiesčio kvartalų aidintys naktyje skersgatviai, senų namų mansardose dar išlikusi šilta, rytietiška, patriarchalinė , skarotų moterų-skalbimo žlugtų sankloda.
Art: Ž.E. Liotardas |
Fadin Sevik Atasoj ne vaidina, ji - gyvena filmo erdvės realiame laike. Geniali aktorė. Anuk Eme, Vivjenos Ly ir Anos Manjani kalibras. Seniai nemačiau panašios vidinės jėgos, paslaptingų akių bedugnių, pantomimos plastikos , magiškai įtaigaus veido, nesudarkyto profesionaliai atidirbtų išraiškų ar mėgėjiškų perversijų.
Art:Chris Gollon (UK). "Love",2011 |
.
Zeinep ir Ali meilė tetrunka 8 dienas. Paskutinė scena - paraiška į kino amžinybės aukso fondą.
Vėl užsimūrijusi šalčio ir laukimo kiaute, Zeinep sustingusi įtupia į kompinį narvelį. Vėl - liūdno veido, jau su tragiškos praeities atžyma. Ji bando per jėgą, pro ašarų springulį nusišypsoti, ištempti ligi ausų emosmailiuką, parodomai išsiviepti, juk jos gyvenimas tęsiasi. Ar jau pasibaigė?...
Nuo F.Felinio "Kelio" pasaulis šviesmylėm sužiaurėjo. Mazinos tragifarsinė trimitininkė šypsojosi paskutinėje "Kelio" atkarpoje viltingai, ją įkvėpė ir prikėlė žmonės, naivus tikėjimas šviesia rytojaus iliuzija. Fadin herojė pernelyg moteriškai stipri ir sąžininga, kad patikėtų kuo, kas nepasikartos niekada.
Fantastiškas, sakyčiau, tobulai meniškas operatoriaus Serpo Kajos darbas. Iš jo mokytis ir mokytis visiems, kas nori daryti gerą kiną. L.fon Triero bendražygiams belieka slėptis po pernykščiais daniškais lapais. Dogmos paranojiniai, neurotiški kadrų purtuliai konstruojami dažnai vien dėl buržuazinio ponto, ne dėl meninės tiesos :))) Turkiška istorija nufilmuota tarsi per vaizdo stebėjimo kamerą, per tą totalitarinę vamzdinę spectarnybinę akį, kuri orveliškai stebi mus visus jau kas antrame miestų žingsnyje.
"...kas man iš to, kad užėmiau jo tvirtovę" -Zeinep aitraus monologo refrenas skamba be krislo poetinio patoso. Mylinti širdis prabyla Šekspyro sonetų ir Rumi poemų aukštojoje, minorinėje tonacijoje, ne Zero slengu.
Aukštajam, elitiniam kino menui išsamios recenzijos nereikalingos. Su juo dialogą kiekvienas užmezga ir nuolat tęsia atskirai, akis į akį, be tarpininkų.
Kur galima rasti si filma?
AtsakytiPanaikintihttp://my-hit.ru/film/18746 - čia daug gerų, tik ne visada kokybė įrašo pakenčiama
AtsakytiPanaikintiAciu!
AtsakytiPanaikinti