Kur : TATE galerija, Londonas, vyks iki 2012/09/09
Kada: 2012/04/06, Didysis penktadienis
Vertinimai : 100 iš 100
Herstas buvo pagrindinis tikslas, dėl kurio, metusi visus darbus, atsiradau didmiestyje. Didmiesčiai man - kaip narvas paukščiui, atsigaunu po jų gerą savaitę. Dėl pasimatymo su Damjeno kūryba ryžausi žengti į urbanistikos ir žmonių kakofonijos džiungles. Drąsiai prilyginu jį Išganytojui, šiuolaikine meno kalba mazgojančiu langus į pasaulį, kuriuos kiek beįmanydami muilina, dūmina, aprūko angažuoti (suinteresuoti ar parsidavę) filosofai, sociologai, publicistai,religijos guru .Marinuoti statiškus gyvūnų lavonus ir klijuoti sakralias mozaikas iš plaštakių sparnelių - beprotiškai sunki golgota. Ne dėl pinigų jis tai daro, nors yra turtingesnis už tūlą arabų šeichą. Dėl bendažmogiško tyro žvilgsnio į Grožio pasaulį. Atradusi Herstą, pasijutau saugi, lioviausi jaustis it šleivaprotė marsietė tarp "procentinių standartizuotų naudininkų". Atradau sielos dvynį, žmogų, kuris mąsto vienodais dažniais, mato pasaulį tapačiu kampu, kuriam drugelių šokio trapi akimirka svarbesnė už pilvo akordus, libidinius instinktus ir unifikuotus standartus, kuris lygiai taip pat nepakantus brutaliai visagalių ryklių savivalei. .
St Paul'o katedra |
Tate ilgiausioje, valandos trukmės eilėje prie bilietų atradau visuomenės pažangos ir bendro civilizuotumo(išsivystymo) matą: tai - skirtumas tarp eilių prie Mitinio Menamo Bažnytinio Stabo ir - prie gyvo Kultūros artefakto.Kuo skaitlingesnė eilė prie kultinių altorių ar religinių relikvijų - tuo visuomenė labiau atsilikusi, suvaržyta ir tamsi. Ir - atvirkščiai.
Damjenas "padovanojo" 3 nemokamus bilietus - į Kusamą ir Bonetį . Sutaupiau net 32 svarus (!), nes įsidrąsinau pirmą ir gal paskutinįsyk pasinaudoti svetimu paskolintu LT Žurnalistų sąjungos narės pažymėjimu. Vis nebuvo laiko tvarkytis popierių, maniau suspėsianti nuolaidų knygelę išsiimti, juk tiek pilotinių spaudos projektų paleista, naujų media formų sukurta ir mokinių palaiminta, išleista į gyvenimą. Bet.. atėjo pavyzdinis valstybininkas D.Radzevičius ir prikūrė gyviems žurnalistams formalių sąlygų-šlagbaumų. Dėkinga jam, apdraudė nuo grieko, neprileido prie saviškių lovio. Mat būti LŽS nare po Garliavos priešrinkiminės mediašou bakchanalijos (kai valatkų-kuznecovų-lavasčių and Co melai skalbė ir tarkavo pagal kažkieno nurodymą tautines smegenis) - būtų nepakeliama gėda prieš pasaulio žurnalistus ir anūkus. Ne ne ne, pakaks biografijoje prievartinio komjaunimo bilieto, nenoriu priklausyti jokiam naujam šedbarjungendui ar "Tikrosios Lietuvos" rezistencinių gėbistų štaziui .
With dead head
Parodos apsaugos kontrolė -stipresnė, nei į LT Prezidentės rūmus. Akivaizdūs judviejų galios skirtumai. Daukantinė karalienė - simbolinis bejėgis vympelas. Aštrus menininkas - globalus protų preparuotojas. Į jo paradoksus koks Vln NDG čiūrikas Dainius Liškevičius, inspiruotas barbaro Br. Maigio, gali neadekvačiai sureaguoti, suniokoti meno kūrinius.
NIekada nesakyk niekada. D.H prisiekinėjo niekada nesieksponuosiąs Tate galerijoje, kuri priima pripažintus, turinčius vardą menininkus.Mano kalba - jau sulavonėjusius, suprantamus, priimtinus didžiajai daugumai, standartų ir klišių sargybiniams. Tačiau galerijos pastarųjų metų demokratiniai , net revoliucingi pokyčiai, principingas konceptualumas ir aktyvi meninė integracija į Londono urbanistines infoerdves nepalieka abejingų. Jų rinkodara pradžioje kelia šoką, bet, kai įsikerti, - juokinga. Bilietų paketai išanonsuoti: 1 Damienas + Bonetis. 2. Kusama +Bonetis ir pan. Įdomu, kokiais paketais galėtų mane privilioti Vilniaus NDG ? 3 Niujorko nežinomi žydai nemokamai + Zimblytės retrospektyva, 100 egzodo meno valdininkių su įspūdinga CV + Čiurlionio archyvų keli eskizai. Atbėgčiau tekina, kad ir vidury nakties. Bet be CV ir recenzijų papkutės ir ministerijos nurodymo iš viršaus NDG muziejininkės matyt ne tik Hersto, bet ir jauno Dali per slenkstį tartis neįsileistų:)))
Pirmoje salėje tvyro negeras kvapelis. Ten dideliame plastiko kube pūva negyvos karvės galva, aptūpta musių. Musės zuja per skylę į kitą tuščią kubą. Tip top LT žiniasklaidininkai, kuriuos domina pats mirties faktas, kraujai, aukos išmėsinėjimas, pelningas godulys atkąsti kuo greičiau ir kuo daugiau, o ne priežastys, kas ir kodėl tą karvę nugalabijo. Siūlau socialinę provokaciją: nupjaukim kokiam Seimo nariui galvą ir padėkim prie "Lietuvos ryto" redakcijos durų. Musės pazyz savo kubuose-narveliuose, kaip ta galva atrodė, gal palauks, kol jo giminės susimokės už reklamą ar konkurentai dezinformaciją, tačiau nesidomės ,dėl ko tai įvyko ir kas tai padarė.
Žinoma, D. H. filosofinė mintis aprėpia ženkliai daugiau, nei mūsų vietinių lavonmusių redakcinės trajektorijos. Menininkas vertina, matuoja Laikmetį, kuriame puvimo ir irimo procesas ištęsiamas iki begalybės. Gamtoje karvės galva supūtų, o salėje baktericidinės specialios lempos ją darys stebėjimo objektu tiek, kiek kažkam bus naudinga. Bet kieno mirtis pasaulyje tampa preke, grobiu, net kasdieniu poreikiu smalsautojams,lavonmusės pratina globalią bendruomenę prie mirties kvapo "Nagi kiek ten šiandien vaikučių LT kaime pasikorė? Ak, tik vienas? KOdėl tiek mažai? Nagi kiek Afganistane kaimų išsprogdionta, prašom parodyti stambiu planu - su kvapu ir su liūdinčia mirusiųjų išraiška." Į tai einama. Matome mirtis kaip Hersto sūdytus gyvulėlius per stiklą - per TV, PC , IPadų ekranus.
Banalesnis įvaizdžioiššifravimas - ekologija. Kiek galima kankinti gyvūnus dėl musinio ėdrumo?
Karvė su baltom blakstienom ir geruolės žvilgsniu yra organiška parodos visumos dalis Ekspozicijos centre, centrinėje salėje puikuojasi legendinis D.H ryklys formaline. Galima numanyti , jog veršiukai ir perskeltos pusiau karvės yra ryklio buvęs ar potencialus grobis. THE PHYSICAL IMPOSSIBILItY OF DEATH IN THE MIND OF SOMEONE LIVING'1991 . Kažkada šaipėmės iš tarybinių propagandistų štampų : АКУЛЫ ИМПЕРИАЛИЗМА. Imperializmo rykliais sovietų valdžia pravardžiavo stambius kapitalistus, mūsiškai - oligarchus, na Mockų, Barštį, Janukonį ir Co, niekaip nepripažįstančius viešojo karvių ir teliukų intereso. Savo kailiu per piniginę patiriame, kad jie tokie ir yra, kad kapitalizmo esmė - dėl pelno praryti mažiau konkurencingesnį, pribaigti pasyvų, nesugebantį apsiginti nuo stipresnių. Teisiškai reglamentuotais būdais - pridobti lėtą, ramią , nesipriešinančią karvę, tą simbolinį vartotoją. Nabagui vartotojui rinkos rykliai palieka vienintėlę teisę į lėtą galavimosi būtį - gyvai pūti prie TV ekranų ir pasyviai laukti mirties. Pasekiau D.H. vaizduotės vingiais, pasidairiau aplink vietinių tipinių ryklių veidų, manau jie neįsižeis. Juk neįsižeidžiu, kai jie kasdien maitoja kažkieno pilietines teises ir žmogiškąjį orumą . Būti rykliu garbės lentoje - ne kiekvienam ėriukui įkandama, ponai galingieji.
Vytautas Nekrošius, teisės ryklys |
S. Šedbaras, politikos ir teisės ryklys |
P. Subačius, katalikų ryklys |
Damieno Hirsto RYKLYS FORMALINE, meno kūrinys |
Advokatūros ryklys p. G.Černiauskas |
R. Valatka,žurnalistikos ryklys |
Kino ir TV ryklys R. Skaisgiris |
Medicinos kultas
Salės atskirtos stiklinėmis lentynomis, ant jų pedantiškai išdėliotos piliulės.Kompozicija - LULLABY, the Seasons'2092. Šiuolaikinėse Vakarų visuomenėse Farmacijos ir Medicinos pelnai daugina ir ryklių, ir tabletes ryjančių avių skaičių. Vaistas jau tampa priemone, kad mažiau skaudėtų, kad nejaustum, kaip tave, kaip aną ėriuką, verslo rykliai raugia savo prarūgusių teisinių filosofijų formaldehide.
Lankstinuke šis darbas menotyriškai komentuojamas: the title makes association between songs used to lull choldren to sleep and sleep-including effects of certain pharmaceuticals. It refers to the tradiotional art historical motif of the 4 seasons, which has come to represent the passing of time and the trasient of life, fundamental themes often present in Hirsts work"
Galima ir taip interpretuoti . Kuo daugiau traktuočių, tuo menininkui pačiam įdomiau suvokti, ką suprodukavo jo pasąmonė. Meną kiekvienas suvokia ir aprašo individualaus mąstymo ir asociacijų rėmuose, veikiau - ribose. D. H. smarkiai kresteli žiūrovo smegenis, jokiais teptukais jis nenutapytų tai, ką išsako galingais įvaizdžiais.
Salė su medicininėm spintom. Jose išdėlioti kraupiausi plieniniai ir geležiniai chirurginiai instrumentai : nuo ilgiausių adatų iki Hanibalo Lekterio grąžtų ir kirvukų, nežinia kam skirtų gigantiškų replių. Vaikštant tarp stelažų krūpčiojau: inkvizicija bet kada gali nusikelti į baltųjų chalatų, į tūlo daktaro Mengelės nebaudžiamos savivalės rūmus. Medicinos pradedame bijoti nuo vystyklų, nuo Cezario pjūvio ir pirmųjų skausmingų skiepų iki Antavilių med seselės lašelinių. Medicina pati kuria neva "mokslinę" gyvenimo sampratą, kuri tampa nekritiškiems vartotojams kultu. Medikai diktuoja normas - kur smurtas, o kur malonumas, kur seksas , o kur iškrypimas, kur psichinio ligonio kliedesiai, o kur garbaus monsinjoro Kristaus apreiškimas. Jei protestuosi prieš ryklių savivalę - anava, kiek piliulių ir chirurginių instrumentų prigaminta, jais kaipmat būsi pagydyta ir paguldyta į lentyną su bežadėmis žuvimis.
Žinoma, D. Herstas turėjo omenyje ką kitą, nei aš čia, vyr . psichiatrų dar nediagnozuota, samprotauju:))))). Tačiau meno aukščiausias tikslas - per įvaizdžius humanizuoti, atverti plačiau akis.D. Herstas praskaidrino mano žvilgsnį ir praplėtė akiplotį labiau, nei tikėjausi .
Drugeliai ir Juodoji Saulė
Drugeliai - firminis Damjeno kūrybos prasminis kodas. Jais piarina naująją budistinio taikumo ir pakantumo etiką - vienintėlę, kuri padėtų išlikti žmonėmis ir nepriimti ryklių, medikų ir žuvų rūšiuotojų brukamų taisyklių. Dar nemačiusi jo altorių ir mandalų iš drugelių sparnų , ore gaudžiau ir transliavau į tekstus panašias dangaus instrukcijas. http://astrologesaule.blogspot.com/2011/07/laba-diena.html
PO negyvėlių ryklių- žuvų- ėriukų lankytojai patenka į prišildytą salę. Neoninių lempų šviesoje, tarp vazonų su gyvomis žydinčiomis pelargonijomis ir begonijomis plasnoja didelės tropinės, delno dydžio plaštakės. Jos tūpia ant veidų, šiurena per rankoves. Štai - kur tikras, gyvas Grožis, kuriam neprilygs joks dirbtinis menas. Eikite į Gamtą - grožėkitės tuo, ką turite, išlįskite iš savo formalininių negyvų aukos-budelio, avies-grobuonies dvipolių pasaulių!.
Tate galerijoje drugeliai išrodė kaip plasnuotieji mutantai, aptūpę natiurmortines vazas su vaisiais. Gražu tik tai, kas gyva savo autentiškoje aplinkoje, ne tarp betoninių galerijų sienų.
Ekspozicijos pabaigoje- kambarys su drugelių altoriais ir mandalomis. Pirmas įspūdis - kad jie nutapyti dažais. Net prisikišus iš arti neįmanoma pasitvirtinti, ar tie sparnai tapyti - ar klijuoti tikri.Pasirodo, tai - koliažas iš suklijuotų negyvų drugelių sparnų. It bažnyčios plasnuotieji vitražai. Grožis, spaudžiantis ašarą. Tai, kas šventa ir dieviška, sukuriama ir tikrovėje iš trapių nesmurtinės, beaistrės, švelnios meilės akimirkų - iš drugelių skrydžių . Toje salėje buvo ženkliai šviesiau ir sakraliau, nei Šv. Pauliaus katedros šaltuose muziejiniuose mūruose.
Sukrečiantis darbas - Juodoji Saulė (Black Sun). Iš tolo - kaip tapyba, a lia Malevičiaus Juodas Kvadratas. Iš arti - lipdinys, koliažas iš mirusių musių masės. Juoda saulė - okultinis simbolis, išreiškia tamsųjį Visatos griaunamąjį pradą, antipodą Saulei, spinduliuojančiai kuriančiąją šviesą. Juodąją Saulę, kaip griaunamųjų Žmogaus galių idėją, uzurpavo fašistai, sukūrę savo pasaulius iš musių - zyziančių dėl kiekvienos formalios smulkmenos , kalbininko ar teisininko kablelio.
Damjenas Herstas revoliucingai atverčia išprotautus, proto sukonstruotus simbolius į gyvą materiją, grąžina žodžius Žemei, grąžina žodžiams jų tikrąsias, realias reikšmes, juos atburia ir įžemina , bet ne niveliuoja . Štai biblijinis mitas - "nekalta avelė". Stop, liaukimės kalbėti, mąstyti ir manipuliuoti simboliais.Nekalta avelė atrodo štai šitaip va ir va kaip - pastirusi, sulavonėjusi už stiklo. Štai simbolis - Šventa Dvasia, balandė. Liaukitės, ponai katalikų propagandistai, kvailinti ir meluoti vaikams. Plevenanti ir sustingusi balandė, lyg iš krikščionių ikonų debesų, gali REALIOJE TIKROVĖJE atrodyti šventos dvasios pozoje tik negyva, kažkieno užmarinuota formaline.
Nepretenduoju į išsamią intelektualią apžvalgą. Simptomatiška: pažįstami, sužinoję, kad rašysiu apie D. Herstą, ėmė siųsti įvairių UK meno kritikų esė apie jo parodą Man asmeniškai Herstas pernelyg brangus ir reikšmingas, kad rūpėtų kažkieno kito nuomonė ir į ją atsižvelgčiau, kad dalinčiausi išsamiau ir giliau mintimis, kurios vis gimsta sugrįžus pavymui iš velykinės art-liturgijos, iš svarbiausio 2012 metų įvykio (kol kas) mano gyvenime.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą