Kada: 20120404
http://www.nationalgallery.org.uk/
Londono Nacionalinei Galerijai (LNG) paros per mažai. Netgi turint išankstinį planelį-maršrutą. Esu dėkinga medicinos darbuotojai Giedrei, išdresiravo sudarinėti net laukinėms kelionėms pavalandinį kasdienį planą.Jos dėka pamačiau Kinijoje tiek, kiek su agentūromis pavyktų per 3-4 atskridimus. Į LNG be asm. maršruto su išprintintu salių planu geriau kojos nekelti. Netruks pasiklysti, susimakaluoti tarp epochų, vardų, sunkiai beatgausite kvapą išėję. Kažkuo primena pasinėrimą prie gyvo koralinio rifo.Beplaukiant apima euforija, žuvys vis gražesnės, akių neatplėši :: vis tolyn, ooo florentiečių portretai...ooo vėlyvieji viduramžiai, ooo Kranachas, ooo Vermėjėris, ooo olandų peizažai, iki impresionistų jau atplaukiau iš paskutniųjų jėgų, į galą net nesidarydama į šalis.
Tiesa, buvo viena poilsio stotelė anglų dailės 34-ojoje salėje, ties Geinsboro "Rytiniu pasivaikščiojimu" .Ten odinės sofos patogios su atlošais, hyperrelaksinės. Tačiau poilsio akims ir ten nėra. Aktyvi komunikacija su paveikslais tęsiasi .Geinsboro portretus, spėju, turėjo omenyje O. Vaildas "Doriano Grėjaus portrete". Jų žvilgsniai veria kiaurai lyg pozuotojai įdėmiai stebeilytųsi iš anapus, Pirmąsyk tą patyriau Bato (Bath) Holberno muziejaus salėje. Stovi ir jauti nugara, kaip Selinos žvilgsnis kiaurai veria nugarą
Žr. www.holburne.org/muse/search/item.cfm?MuseumNumber=L2001.1
A.de Messina . Laiminantis Kristus |
A. Baldovineti. Geltona mergina |
Mįslė, atspėkite,kas autorius?Vienas vertingiausių LNG paveikslų |
Beje, lietuviškajame google apie ostiją - daug paaiškinimų, apie Vermėjėrį net Wikipedijoje nėra lietuviško įrašo. Tai rodo, kad niekas LT menotyroje juo nesidomi ir meile jam mokinių neužkrečia. Gaila.
Nėi vienoje galerijoje neteko atlaikyti tokių spūsčių. Figueroje, S.Dali rezidencijoje, vasarą irgi kilometrinės eilės prie įėjimo. LNG - nemokama visą savaitę. Ten įeina visi, kas nori, be jokios kontrolės. Eina su vaikais, su kūdikių vežimėliais, su paltais, išsipustę ar raudonai įdiržusiom rankom po indų plovimo pamainos. Meno klasika, patikrinta laike, priartėjo prie masių. Jau lenkų santechnikas supranta, kad Kranacho madonos - gražios ( LT žurnalistai - dar ne, toli žaliaakėms pikulinėms iki lenkų santechniko meninio išprusimo ir humanistinės orientacijos). Žinau, ką sakau. Kažkada du tokie remontavo vonios kambarį. Vienas paprašė leisti po darbo pavartyti įsidėmėtą japonų haiku graviūrų albumą.Pasirodo, rimtai domisi, daug iš jo sužinojau netikėtų dalykų.
L.Kranachas. Sidabro amžiaus pabaiga |
Plaukdama išvien su minia pradžioje net pyktelėjau, kad va, baigėsi tuščių muziejų rojus, prisiekę meno mylėtojai ir ekspertai yra pamažėle išgujami iš ramybės oazių. Gyvas paveikslas ir jo web-atvaizdas ar net albuminė HD kopija - nesulyginami. Ne ne ne! Nelygu gyvas žmogus ir - atpasakojimas apie jį iš teismo eksperto lūpų. Ryškiausiai atspaudo neatitikimas originalui matyti Kranacho vyresniojo darbuose. http://www.nationalgallery.org.uk/paintings/lucas-cranach-the-elder-charity . Jo madonų veido išraiškos, nuogų kūnų odos švytinti balkšva spalva - nenusakomos.Jas reikia pamatyti gyvai, net ne per BBC mokomąjį filmą.
Ten gimė drambliukės svajonė - o gal LNG už pinigus organizuoja mažų grupių apžvalginius turus, be masių palydos? Betgi britai - tikri demokratai, ne lozunginiai. Kuo greičiau paprasti žmonės priartės prie didžiosios dailės lobynų, kuriuos Bažnyčia tiek amžių godžiai slėpė (ir tebeslepia) uždarose kolekcijose, tuo aukštesnis bus bendras šalies kultūros lygis, kils bendri grožio standartai. Mija ar Mikelkevičiūtė jau nebebus renkamos prie seksualiausių, kai atmintyje puikuosis įspraustos italų Renesanso madonos ar Renuaro Mauduolės. Dėl bendro labo verta paslėpti snobiškas užmačias ir susitaikyti su naujais dailės "mitybos"nepatogumais.
E.Mane "Maksimiliano sušaudymas" |
LNG turi vieną didžiausių Renesanso ir ankstyvųjų italų kolekciją. Peržvelgiau per ją krikščionybės istoriją. Gi religinės tematikos paveikslų užsakovai buvo ne karaliai ar didikai. Karaliai ir hercogai norėjo matyti Savąsias Didybes, įamžintas genijų, pirkosi bilietą į ateitį, kaip nūnai Virgin raketų skrydžius pas R.Brensoną. Bažnyčiai rūpėjo įskiepyti tikėjimo pagrindus per antgamtinio mito siužetą. Be Bažnyčios švietėjiškų ir kultūrinimo misijų neturėtumėm meno paveldo.Nenutapę Biblinio siužeto didieji dailininkai negalėtų tapyti įdomesnių laikmečio veidų ir gėlių arba to, ką jiems liepė širdis, tas necenzūruojamas Dangaus radijas:))) Kaip dabar negalėtų pildytis portfolijų-aplankų , nesukūrę reklamos įklotams ar skutimosi peiliukams. Menininko nukryžiavimas ant realybės ir dangaus susikirtimo skersinių , tarp duonos kąsnio ir jo nematerialių aukštybių išliks per amžius. Žiurkinėje šimašių.rinkoje jis nusipigina,sunkiai išgyvena nemeluodamas sau. Diktatūrose - yra prievartaujamas šlovinti stabus. Ajajajai, kokiais šantažais buvo užlaužti sparnai, tarkime, S.Neriai. Tai tęsėsi ir tęsis naujose diktatūrose ir režimuose. Vietoj Kristaus ir Marijos buvo tapomi ir skaptuojami įsakmia tvarka Leninas ir Partija. Vakaruose gal šiandien: Seksas ir Vaivorykštinė Vagina arba , kaip alternatyva, Kosmosas ir Širdis. Batkos Baltarusijoje - Kolūkis ir Gamykla... Sakyčiau , pas mus irgi jau kelia galvas užsislaptinę užsakovai, diktuojantys gerai apmokamus kultinius šablonus.. Dėl Angelo esu tikra. Taip taip, Angelus galerijos įsileidžia, juos gerai perka teisininkai, pagrindiniai gintaro šalies rmeno kolekcionieriai, mokyklos ir valstybinės įstaigos. Moterišką tikėjimo pradą šalia angelo atstovauja VALSTYBĖ. Šlovink ANGELUS ir VALSTYBĘ - turėsi dubenėlį su putra, Kultūros ministerijos medalį ir stipendiją, jauniklių gerbėjų pulkus soctinkluose ir oficiozinių menotyrininkų liaupses.
Neatsimenu, kieno tai modern paveikslas , ne iš LNG fondų . Tikėtina , Kristus šiandien taip atsidėkotų už praeities menininkams skirtą "saują ryžių", kad anie nebadavo . |
Vėlyvųjų viduramžių ir ankstyvojo Renesanso italai paliko didžiausią įspūdį. Juose dar necenzūruotas, nenufiltruotas, inkvizicijose dar nepralobusio Vatikano neužgniaužtas požiūris į žydų biblijinį mitą. Apaštalai su gaisrais ant galvos. Taip, jie gi buvo bendraminčiai, užsidegę viena idėja. Madonos su Dauno sindromu ar darželinukių veidais. Palaimintos, nesugadintos, tyros sielos ir turi atrodyti kažkiek nepilno proto Mat proto perteklius neleistų joms šventai įtikėti .Ryškiausi - tie, kurie peržengė bendrus savo amžininkų kanonus. Mazačą tik pagal istorines datas ir technikas galima priskirti prie kvadročento epochos.Išties stilistiškai ir mentališkai (dailininko mintis) jis lygiai toks pat gotiškas kaip Džotas, ne maža tiek barokiškas ir net siurealistiškas. Jis - tiesiog nepakartojamas Mazačas, vienintelis toks. .
Mazačas. Mergelė Marija su keturiais angelais |
D. Girlandajas. Madona su kūdikiu ir šv. JOnas |
J.van Klevė" Šventoji šeimyna" |
V. Huberis |
Mazačas . Šv. Džeromas ir Jonas Krikštytojas |
Austrą Volfą Huberį pažinojau gerai iš peizažų. Jo siužetinė kompozicija nustebino. Nepatikėjau, kad tai jo braižas. Paveiksle "Kristus palieka šventą Motiną" atpažinau šviežiai išgyventą psichologinę būseną, išleidus sūnų į UK studijas. Lygiai taip pat paslika kelias savaites galavausi liūdesyje, kuris nepažįstamas kubiloidų pontijams pilotams. Juk nežinai,bijai net pagalvoti, kas jį ten vieną gelbės ir slaugys, jei susirgs. Nežinai, kaip jis atsispirs žydros mizoginiškos kultūros vaivorykštiniams apynasriams ir Aukso veršio stabams.Ar pakaks galių sekti paskui pašaukimą, ar sutiks Šviesių Žmonių, padėsiančių jam atsiskleisti pilna jėga, neprievartausiančių prigimties. Juk aš negalėsiu būti šalia.Manau, ne aš viena alpau ant draugių rankų išlydėdama naujuosius rekrūtus . Karmėlavos aerouoste ne tokių scenų esu prisižiūrėjusi. Kai ekonominė socialinė alternatyva tėra kaip "Moters ir 5 jos vaikų" (1672) Le nain Brothers grupės paveiksle, neturim teisės sulaikyti brangiausiųjų..
Į meno šedevrus žiūrint pro istorinę-paprotinę-dvasinę prizmę, jie teikia daug atradimo, atpažinimo džiaugsmo. Nuoširdžiai nepavydžiu seno surėdymo menotyrininkams, terminų žongliruotojams. It kokie grindų lakų distributoriai kažkodėl turi išvardinti (kas liepė?????) - kuo, ant kokios drobės tapyta, kiek sluoksnių uždėta. Mėgaujantis rūšiniu vynu, juk sveiko proto žmonių neturėtų dominti techniniai mažmožiai - "iš kokio medžio buvo kuoliukas, prie kurio jūrininko mazgu rišo vynuogę". Įdomiau sužinoti apie patį dalininką, jo pažiūras, interesus, meiles. Tai atveria plačiau vartus į jo vaizdinių pasaulius, o ne į ano meto dažų pramonės galimybes.
Ilgiausiai meditavau prie Jano van Eiko "Aldorfinių šeimos portreto " (1434). Štai kur gyvos, ne menamos, Šventosios Trejybės pašlovinimas. Jame tiek sakralaus paslaptingumo, magiško užšifruoto kodo, kurį norisi įminti, bet neįmanoma. Telieka kaitalioti versijas - kuo ši šeimynėlė tokia ypatinga. Moteris, visiškai pasitikinti vyru, nušvitusi ramybėje ir laukime. Vyras, sudraudžiantis įspėjančiu gestu nedrumsti judviejų intymių laukų. Žiūrint ilgiau iš arti tarsi atsiduri su jais viename kambaryje. Perspektyvos fokusas.
Renesanso ne šventųjų portretuose mirga marga negražūs žmonės, pirkliai ir hercogai, kariai ir senatoriai . Jie turėjo pinigų paveikslams pas genijų. Natūraliai gražūs žmonės liko už molberto ribų arba pozavo Marijoms ir Šventiems kankiniams. Olando Kventino Maseiso "Negraži hercogienė" gali būti puiki reklama plastikos chirurgams. 15 amžiuje ji neturėjo pasirinkimo, nors geidė išlikti puošni ir patraukli.
Prancūzo Dž Č.Kazino (Casin) "Ulisas po sudužusio laivo" irgi patraukė dėmesį atpažįstama psichologine būsena. Taip atrodė verslininkai ne po krizės, o po naktinės mokesčių reformos. Plaukė plaukė, plukdė Tėvynės ekonomiką, turėjo aukštų svajonių krantų, nieko nepagrobė, nieko neužgrobė ir - šnaaaaj - bankams pataikaujančių klerkų šobla sudaužė laivynus su gražiausiomis trispalvėm viltimis. 2010-ais mačiau iš arti. daug lygiai taip pat susikrimtusių odisėjų. Didžioji dalis,atsigavę po šoko, nuplukdė savo laivus tolyn nuo Scilės ir Charibdės (Sodros ir VMI) , nuo sirenų su "antišešėlių" marškinėliais.
Turiu pasiūlymą Londone gyvenantiems emigrantams ir studentams. Darykite barterinius mainus gyvenamais plotais abiturientams, galbūt giminaičiams. Ryanair bilietas kainuoja kaip vienas naujas batas. Svarbiau rasti jiems pigią nakvynę ir pabūti gidais dėl transporto ir maitinimo LT mokytojai piršto nepajudins. Jiems nereikia meno. Net sporto nereikia. Pirkau slides su viena draugiška klase, sugužėjo lyderio atvesti, be jokių mokytojų, susiorganizavo , net paskolino vieni kitiems litukų pigiausioms - ir iščiuožė būriu į slidžių žygius, be pedagogų žinios. Nūdienos daugumos mokytojų vertybės kaip Lt rinkodarininkų. Ir tiems ir aniems mėginau savo idėjas pristatyti seminaruose per dailės iliustracijas. Abiejų grupių elitas sureagavo vienodai sarkastiškai ir agresyviai : "ką ką, kokia mums iš to nauda?Kur lentelės ir skaičiukai?Ar statistiškai tai įrodyta? Skaičiukais, ne paveiksliukais tikime" Rinkodarininkams atleistina, jie varžosi dėl pelno. O mokytojams? Pasirodė - beviltiški, be asociatyvaus mąstymo užuomazgų. Vaikams, jaunoms imlioms širdims, kaip oro reikia didžiosios kultūros bent jau trupinių. Kam? Kad darbą gautų Vakarų rinkoje intelektualesnį, taigi ir geriau apmokamą. Kad santuoka neapkarstų pramogomis ir rutina. Kad vaikams ir anūkams įskiepytų grožio skonį.
Džiaugiuosi, kad jūs esate. Tiesiog atsigaunu skaitydama, jaučiuosi kaip ir tie, kurie apsalę nuo tiesioginės meno šviesos.:)
AtsakytiPanaikintiAciu jums! Labai idomu! :)
AtsakytiPanaikinti