Kur: Vilniaus Operos ir baleto teatras
Kada: 2012/05/23
Kas:
Režisūra:.Eimuntas Nekrošius,
Scenografas: Marius Nekrošius
Kostiumai: Nadežda Gultiajeva
Aprašas: Infernalinis grožis, sustabdantis laiką
Vertinimai: 100 iš 100
Mirties fantomas
Art: A.M. Degrain |
Ėjau skeptiška.Atmintyje dar neišblėso prabangus Franko Dzefirelio "Otelas", Milano operos ekranizacija su Plačidu Domingu ir Katia Ričiareli . Buvo smalsu , kodėl E.Nekrošius ėmėsi Otelo temos? Manregis, mauriškas pavydas - jau atavizmas, gėda, kaip ataugusi netikėtai beždžionžmogio rudimentinė uodega, kurią šiuolaikinis žmogus turėtų slėpti net nuo savęs. Po Manon Lesko nekantravau darsyk išgirsti Vaidą Vyšniauską kitame vaidmenyje, pasitikrinti , ar ir didžiojoje scenoje jo balsas taip pat stipriai kyla į šlovę, spindi šviesoje . Taip, jis spindi, bet ne didžiojoje dieviškoje šviesoje, o ...užburiančio, kone transinio Mirties grožio fosforicuojančiame žiburiavime.
Pastatymas - genialus. Lakonizmas išgrynintas iki mažiausios detalės. Kiekviena scena - kaip atskiras įstabaus grožio paveikslas, nutapytas firminiu nekrošišku universalių metaforų stiliumi. Gan ilgą periodą režisieriaus darbuose metaforų buvo per tiršta .Jos griūdavo kaip domino šaškės, goždamos viena kitos reikšmes.Jų perviršis maitindavo režisierius šakalus, nugraibančius iš LT teatro genijaus idėjas. "Giesmių giesmėje" metaforų voratinkliai supindavo užribinius klaidžius minčių labirintus, įdomius teatro žmonėms, bet visiškai nesuprantamus paprastiems, nealegorizuotiems žiūrovams. "Otele" vėl sugrįžtama prie E.Nekrošioaus "Pirosmanio" pirmapradžiio (ne primityvaus!) paprastumo, universalių emblemų Valdovas Otelas .Nuolankūs vasalai (runkeliai, oj, piliečiai) . Šešėlinis įvykių režisierius, tikrasis visų įvykių demiurgas Jagas. Krištoliniai sąžininga žmona, tyra balandė Dezdemona . Jaunas husariškas herojus Kasijus.
Vis tik pagrindinis herojus - Mirties Fantomas. Jis - tragiškos meilės ir pavydo istorijos tikslas ir atomazgos prasmė . Artėjančios mirties dvelksmas atvilnija nuo pirmos scenos: per minią, mėginančią nustumti nuo savęs, atitolinti tai, kas neišvengiama. Per dekoracijose akcentuotą užlenktą atvartą į juodąją Anapus ertmę. Per Dezdemonos kumptelėjusios Mirties mergelės klasikinį įvaizdį - su juoda kasa per petį ir balų smaragdo suknia. Galutinai atsiskleidžia, jog Mirtis jau yra šios karalystės Valdovė , kai virš pagrindinio šviesaus lopo, primenančio Ispanijos bulių kautynių areną, pakimba juodas KARSTO KUTOSAS.Finita... Visi veikėjai , bevalės piktavalio Jago marionetės, artėja link karsto. Beje, simbolinis karstas - viena gražiausių lietuvių liaudies meno išraiškų, kurias teko matyti pastarųjų metų scenografijoje. Lyg medinio pakelių koplyčių Angelo suglausti dideli sparnai, lyg apverstos sakralios valtys iš L.Gutausko drobių. Pagal siužetą - balandės, tyro nekaltumo simbolio, sparnai.
Tą mirties ir būsimo kraujo aurą virš Vilniaus jaučiu ir akivaizdžiai matau šešėlių paženklintuose praeivių veiduose jau seniai. Bet... šviesus besąlygiškas tikėjimas žmogumi neleidžia gąsdinti iš anksto. Žmogui neduota žinoti, kada netikėčiausiu momentu gali atsirasti Vienas, kuris pakreips Istorijos bėgius į priešingą, šviesesnę pusę. Vienas, kuris padės išvengti skerdynių, apvalančių NUOPOLIO ir moralinio NUOSMUKIO DVASIĄ. Šioji išpampo čia ant neteisybės, ištvirkimo, vaikų paniekinimo mielių. Negi gyvenimas nevertas švento nežinojimo palaimos iki paskutinio atodūsio? Kam mojuoti kapų batuta prieš nosį tiems, kas nieko negali pakeist? nuo kurių valios jau niekas nepriklauso? Aukštasis meno šamanizmas , kai buriama pilna jėga šviesa ir meilė, o ne prikišamas gniuždantis juodas veidrodis : bus taip ir ne kitaip,nes jūs jau susėdote į mirties katafalką .
Sąžiningi LT' 2012 veidrodžiai
Otelo, maurų karaliaus, valdoma žmonių minia - tip top nepriteklių iškankinti lietuviai, vergaujantys oligarchams, trilinki, papilkėję nuo vargų ,nuščiuvę, su ūbagų maišais. Iš varguolių maišų yra sukraunama Otelo pakyla, arba sukrapštomi ekonomikos rodikliai iš trilinkų vergų skurdžios mantos ir santaupų. Palypėjęs ant maišų pakylos mažaūgio Lenino poza , jis veda kažką į 2030 rytojų. Kol jis šlovingai pozuoja profiliu ir anfasu, dalis vasalų patylomis, vergiškai susilenkę, susirenka maišus ir pasišalina. Fantastiškas paskutinės lietuvių emigrantų bangos įvaizdis!
Pilies kuorų simbolinius kontūrus ramsto... RADIATORIAI.. Irgi geniali metafora. Išreiškia, kiek bet kuri 21 a. karalystė yra priklausoma, pamauta naujais laikais ant energetinių išteklių. Prie radiatorių vyksta pirmosios Otelo pavydo scenos. Kaip ir banalioje virtuvinėje tikrovėje: vyro žmonos barnių setai startuoja gavus sąskaitas už šildymą. Ir visai nesvarbu, dėl kokios nosinės ar kieno klastos. Įvaryti į kampą, žmonės degraduoja , juose ir vėl restauruojasi, išsikeroja antikvariniai mauriški bruožai : paranojinis pavydas, nuolankus pamaldumas, įtūžis, pirmykštės agresijos formos.
Sigutė Stonytė, kol įsitaisė tarp medinių Mirties sparnų, tarp kurių bus uždusinta, daug spiegė, ypač 3 veiksme. Organiškai nepernešu aukštų tonų spiegimo. Kaip delfinei nuo šaižių garsų, nuo pjūklinio operinio spiegimo man ilgam užgula, net skauda ausis. Šįsyk spėdavau jas žaibiškai užsikimšti, mat veiksmo intensyvumas - pagauli meninė tikrovė - kaustė dėmesį. Nepriėmiau jos vaidmens. Aseksuali,medinė.Net flirto scenoje su Kasijumi vietoj rankų-sparnų žaidimų kapojo orą rankomis dramatiškai, kaip .Antigonė.
Dar įdomus pastebėjimas: Atskirai S.Stonytė ir V.Vyšniauskas dainavo geriau, nei kartu.Judviejų duetas infernaline, stingdančia pojūčius, jėga suskambėjo paskutiniame veiksme, Mirties kambaryje, t.y. Dezdemonos miegamajame. Prieš Dezdemonos galą ir Otelo savižudybę jie dainavo taip, lyg tai išties būtų jų paskutinė diena. Neperdedu, rimtai rimtai..Užribinė, demoniška dermė.
Nosinė, kaip valdžios įrankis
E. Nekrošiaus Otelas prismaugia karštai mylimą žmoną ne iš pavydo. Ne dėl pakištos ir įtikėtos nosinės, o dėl ... kruvino valdžios instinkto, apsvaigintas vilkų rujos draskomų aukų kvapo. Jo pirmas žingsnis į nebūtį prasideda nuo to momento, kai Jago intrigą jis iškelia aukščiau meilės, aukščiau pasitikėjimo savo artimiausiu žmogumi. Tuomet, kai priima pagarbiai, o ne atmeta - nosinę, pirmąjį Mirties atvirlaiškį. Karalystėje, kur blogiukų patarėjų balsas užgožia natūralius žmogiškus jausmus, Meilė, kaip ta F.Felinio arfininkė "Orkestro repeticijoje", yra užmušama, uždusinama pirmoji (Premjere, nueikite ir pažiūrėkite į save iš šalies) . Įsiutinto, įžeistų ambicijų sprogdinamo mauro karalystėje pirmosiomis aukomis tampa geriečiai, gobiantys taikos ir šviesiausių vilčių sparnais vaikų juoką ir giedras jų ateities padanges. Geniali scena su dainuojančiais vaikais, virš kurių galvų nusklendžia Dezdemonos gerieji sparnai.
Gėrio (Dezdemona) ir Blogio (Jagas) susidūrime Otelas visada turi pasirinkimą. E. Nekrošiaus Otelas neūžauga narciziškas Napoelonas neturi pasirinkimo, nes iki jo nepriaugęs, tampa lengva auka Blogio įsikūniijimui Jagui . Antrojo veiksmo pabaigoje trankydamasis įniršyje po sceną, Otelas vizualiai atkartoja NEANDARTALIEČIO klasikines žmogbeždžionio tūpčiojančias pozas.Pavydo draskomas žmogus šiais laikais ir negali būti kitoks nei Darvino personažas, kurio meilė yra persunkta savininkiško instinkto- žvėriškai pribaigti tą, kuri nepavaldi, kuri neva išdavė, menamai sulaužė fetišizuotus įžadus.
Verdžio dangus ir Nekrošiaus pragaras
Pirmojoje dalyje žiovavo visa parterio eilė, vos neužmigau. Artistai nebuvo įsivažiavę,neįsijungė į veiksmą, tvarkingai nuobodokai dirbo atlikėjais. V.Vyšniauskas parterio gale nesigirdėjo, balsas buvo prislopintas, kaip aidas iš tolumų . Sakytum, pristigo griežto užkulisinio politruko, kuris solistus įkvėptų, įgnybtų DIDŽIAJAI OPERAI, ne planiniam vaidinimui. Net kilo minčių - ar verta turėti repertuarines operas, rodomas retsykiais. Tai atšaldo solistus , o konvejerinis tankus rodymas - mobilizuoja.
Antrąją dalį nė sekundei neatplėšiau akių nuo scenos.. Neatsimenu, kada paskutinį sykį teatre patyriau tiek stipraus jausmo ir emocijų, lyg vaikystėje žiūrint meninį filmą ir jį išgyvenant įtaigiau, nei tikrovės peripetijas. E. Nekrošius - menininkas magas, užbūrė salę, įvedė į savotišką transą. Grįždami po spektaklio namo vos nepakliuvome į autoavariją, dar buvome apsvaiginti, atitraukti nuo realybės, nesiorientavome, o gal .. vaidinimo herojė Mirtis išsėlino paskui:))) ( joke...) .
Verdžio opera - apie meilės galią, sujungiančią piktavalių išskirtus mylimuosius, kaip 2 paukščio sparnus, po mirties. E. Nekrošiaus konceptas, drįsčiau teigti - apie Blogio Fatalizmą, sugriaurnantį Baltus Meilės Rūmus, apie Tamsos Karalijos galias. Deja, nūdienos, maurų nuvaldytoje Lietuvoje toks juodasis konceptas triumfuoja... "Tebūnie naktis"- kas pragarui pirmasis atvėrė Vilniuje vartus? Didis menininkas parodė deimantinį, užjuodintą, laidotuvių krepu drapiruotą veidrodį, kuriame neliko vietos Baltai spalvai. Ten, kur įsiviešpatauja Mirtis ir Naktis , šviesa užgęsta.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą